دلتا، چگونه مفروضات مربوط به کروناویروس را بر هم زد؟

لزوم استفاده از ماسک به‌رغم واکسیناسیون گسترده

سویه دلتا سریعترین و مسری ترین نسخه از ویروس کرونای عامل بیماری کووید-19 و با بالاترین قدرت بیماری‌زایی است که در حال حاضر جهان با آن مواجه شده و طبق گفته ویروس شناسان، مفروضات مربوط به این بیماری را بر هم زده و این درحالیست که شماری از کشورها، اخیرا محدودیت ها را تسهیل کرده و فعالیت اقتصادی خود را از سر گرفته‌اند.

لزوم استفاده از ماسک به‌رغم واکسیناسیون گسترده
کد خبر: 507576
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۱۴:۲۲:۵۳

اعتمادآنلاین| بر اساس مصاحبه انجام شده با 10 متخصص برجسته بیماری کووید-19، قدرت واکسن برای ایجاد مصونیت در برابر نوع شدید بیماری و کاهش بستری‌ها بر اثر ابتلا به هر نوع از کروناویروس، بسیار بالاست و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند کسانی‌اند که هنوز در برابر بیماری واکسینه نشده اند.

به گزارش ایسنا، با این وجود شواهد فزاینده ای نشان می دهد سویه دلتا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، قادر است افراد واکسینه شده را نیز نسبت به نسخه های قبلی با سرعت بیشتری آلوده کند و نگرانی هایی مبنی بر این وجود دارد که حتی ممکن است ویروس را گسترش دهد.

برخی از متخصصان در ایالات متحده اخیرا اظهار داشتند: به همین دلیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات پیشگیرانه ممکن است حتی در کشورهایی که برنامه گسترده واکسیناسیون را در پیش گرفته اند، ضرورت پیدا کند.

مقامات بهداشتی در آمریکا این روزها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا لازم است دستورالعمل استفاده از ماسک در افراد واکسینه شده مورد بازبینی قرار گیرد؟

در لس آنجلس، پرجمعیت ترین شهر ایالات متحده، استفاده از ماسک حتی در بین افراد واکسینه شده در فضاهای عمومی سرپوشیده الزامی است.

"شارون پیکاک"، میکروبیولوژیستی که اقدامات انگلیس برای تعیین توالی ژن های انواع کروناویروس را اداره می کند، در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر بزرگترین خطر برای جهان، سویه دلتاست که با سرعت بالایی منتقل می‌شود.

ویروس ها به طور مداوم از طریق جهش و با ایجاد سویه های جدید، تکامل پیدا می‌کنند و گاهی اوقات سویه های جدید، خطرناک تر از نسخه اصلی ویروس هستند.

نگرانی اصلی در مورد سویه دلتا این نیست که شدت بیماری را افزایش می‌دهد بلکه این سویه بسیار راحت تر و سریعتر، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در نتیجه می‌تواند موجب افزایش موارد ابتلا و بستری در افراد واکسینه نشده شود.

سازمان بهداشت عمومی انگلیس روز جمعه اعلام کرد: از مجموع 3692 نفری که به دلیل ابتلا به سویه دلتا بستری شده اند، 58.3 درصد واکسینه نشده و 22.8 درصد کاملا واکسینه شده اند.

در سنگاپور نیز که سویه دلتا شایع ترین نوع است، مقامات دولتی روز جمعه گزارش کردند که سه چهارم موارد کروناویروس در میان افراد واکسینه شده رخ داده، هرچند هیچ یک از آنان گرفتار نوع شدید بیماری نشده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در ایالات متحده که بیش از هر کشور دیگری موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید-19 را گزارش کرده، سویه دلتا حدود 83 درصد از موارد جدید ابتلا را تشکیل می دهد. تاکنون افراد واکسینه نشده نزدیک به 97 درصد موارد ابتلای شدید به بیماری را شامل می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها