سردار فروش نفت در شهرداری تهران! / «رستم» اسب خود را برای تصاحب خیابان بهشت زین کرد

یک منبع خبری خبر داده وزیر سابق نفت اسب خود را برای حضور در ساختمان بهشت زین کرده است. این منبع در توضیح خبر خود گفته «سردار رستم قاسمی به اطرافیان خود سفارش کرده؛ برنامه وی را برای تصدی شهرداری تهران آماده کنند.»

سردار فروش نفت در شهرداری تهران! / «رستم» اسب خود را برای تصاحب خیابان بهشت زین کرد
کد خبر: 507854
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با حضور 21 عضو اصولگرای شورای شهر ششم از اواسط مرداد در خیابان بهشت فعالیت های رسمی این جریان برای انتخاب شهردار آغاز می شود. اما از مدت ها پیش تلاش ها و رایزنی های پشت پرده برای انتخاب شهردار آغاز شده و رقابت هایی هم میان کسانی که سودای بهشت در سر دارند شنیده می شود.


به گزارش دیده بان ایران، در میان گزینه های مطرح شده از سوی منتخبان شورای ششم نام رستم قاسمی به چشم می خورد فردی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری مدعی شده بود به شهرداری تهران نمی رود و برنامه ای برای آن ندارد حال با توجه به عدم حضور اجباری او در انتخابات ریاست جمهوری و کنار گذاشتنش از لیست وزرای احتمالی نفت؛ یک منبع خبری نزدیک رستم قاسمی خبر داده؛ وزیر سابق نفت اسب خود را برای حضور در ساختمان بهشت زین کرده است.

این منبع در توضیح خبر خود گفته: «سردار رستم قاسمی به اطرافیان خود سفارش کرده؛ برنامه وی را برای تصدی شهرداری تهران آماده کنند.» ظاهراً طیفی اعضای قرارگاه خاتم الانبیاء و اعضای شورای آینده به دنبال حضور سردار فروش نفت در شهرداری تهران هستند!

رستم قاسمی پیش از آنکه سودای شهرداری در سر داشته باشد ظاهراً با تعدادی از اعضای شورای شهر ششم رایزنی هایی داشته است؛ سردار قاسمی فرماندهی است که به سبب ریاستش بر قرارگاه خاتم‌الانبیاء شناخته شد و با وزارتش در زمان احمدی‌نژاد به شهرت رسید و در نهایت هم با گشوده‌شدن پرونده بابک زنجانی در محافل قضائی و رسانه‌ای به چهره‌ای خبرساز بدل شد.

شاید پیش از اینکه محمود احمدی‌نژاد در اواسط عمر دولت دهم او را به‌عنوان وزیر نفت برگزیند، کمتر کسی در میان مردم عادی رستم قاسمی را می‌شناخت یا حداقل پیگیر حال و رفت‌وآمدهایش بود؛ اما از روزی که او در نامه‌ای از سوی رئیس دولت دهم به مجلس معرفی شد تا صلاحیتش برای سکان‌داری وزارت نفت - پس از مسعود میرکاظمی- بررسی شود، نام رستم قاسمی رسانه‌ای شد و رفته‌رفته با موضع‌گیری‌ها، اقدامات و عملکردش در وزارت نفت به چهره‌ای خبرساز بدل شد.

حضور او در میان کاندیداهای شهرداری تهران علی رغم اینکه وعده داده بود به شهرداری فکر نمی کند و تلاش رسانه ای اطرافیانش نشان می دهد «رستم» عزم خود را برای حضور در شهرداری جزم کرده است؛ حال باید دید مدیری که در وزارت نفت نامش با «بابک زنجانی»، «دکل گمشده»، «کشتی نفتی قلابی»، «فروش نفت به دلالان» و ... عجیین بوده چگونه می خواهد اعضای شورای شهر را قانع کند.

سردار قاسمی کیست؟

دی‌ماه 1386 بود که سردار قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) شد- البته او پیش از پذیرش این مسئولیت، فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح (ع) را برعهده داشت.

به‌واسطه کار در این قرارگاه بود که نامش در سال 89 در قطع‌نامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت.

او چهار سال در رأس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود تا اینکه در اقدامی غیر‌منتظره از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی‌اش به بهارستان معرفی شد. 12 مرداد سال 90 با 216 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع وزیر نفت شد. انتخاب ناگهانی او از یک سو و رأی غیرمنتظره بهارستانی‌ها به او برای سکانداری وزارت نفت از سوی دیگر تا مدت‌ها رستم قاسمی را به چهره خبری رسانه‌ها بدل کرده بود. این خبرسازی البته محدود به رسانه‌های داخلی نبود و شهرت او جهانی شد، کمتر از یک ‌سال از سکانداری‌اش بر وزارت نفت می‌گذشت که تیموتی گایتنر، وزیر وقت خزانه‌داری وقت آمریکا، شرکت ملی نفت ایران را به‌دلیل آنکه وزارت نفت در تصدی رستم قاسمی است، شرکتی وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد! البته این ادعا از سوی وزارت نفت ایران به‌شدت تکذیب شد.

هم‌زمان با تصدی وزارت نفت، در سال 2013 نام رستم قاسمی در فهرست 500نفره قدرتمندترین افراد جهان که هرساله از سوی نشریه «فارن‌پالیسی» منتشر می‌شود، قرار گرفت. اوج شهرت او به پرونده بابک زنجانی بازمی‌گردد که نامش همراه با سه مقام بلند‌پایه دولت دهم در کیفرخواست دادستان علیه «بابک زنجانی» مطرح شد؛ البته او هم ساکت نماند و مهرماه 94 امضایش را پای نامه‌ای به دادستان کل کشور گذاشت که امضای سیدشمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، بهروز مرادی و محمود بهمنی را نیز داشت.

مدیران ارشد و وزیران احمدی‌نژاد خطاب به دادستان نوشته بودند: «همان‌گونه که استحضار دارید اعضای هیئت دولت یازدهم با استفاده از هر فرصت و در مناسبت‌ها و مقاطع گوناگون و با بهانه‌های مختلف و با صراحت خدمتگزاران مردم در دولت دهم را به انواع اتهامات ناروا از جمله در موضوع شرکت امیرمنصور آریا و شخصی به نام آقای بابک زنجانی متهم می‌نمایند. از جناب‌عالی به‌عنوان دادستان کل کشور که در جریان همه پرونده‌های مهم قضائی هستید اکیدا درخواست دارد که هر نوع رابطه مالی بین امیر‌منصور آریا و آقای بابک زنجانی و هر گروه دیگری از این قبیل با هر یک از اعضای هیئت دولت دهم و همچنین دیگر دولت‌ها را بدون ملاحظه و آشکارا و شفاف اعلام و ملت بزرگ را در جریان امر قرار دهید».

بابک زنجانی اکنون به جرم خودداری از پرداخت 3,5‌میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت به اعدام محکوم شده است، با وجود این قاسمی همچنان از روش‌های فروش نفت در دولت احمدی‌نژاد دفاع می‌کند. برای نمونه او مهرماه سال ‌جاری گفت: «آمریکا اسم آن تحریم‌ها را فلج‌کننده گذاشته بود و برخی هم به ما می‌گفتند شما که نمی‌توانید صد‌هزار دلار را جابه‌جا کنید، چطور می‌خواهید این وضع را پیش ببرید، بنابراین اوایل تحریم کار ما بسیار سخت بود و تجربه هم نداشتیم و همه دنیا علیه ایران بسیج شده بود، اما توانستیم با مقاومت روزهای سخت را پشت‌سر بگذاریم و به راهکارهای عبور از تحریم‌ها برسیم». پایان عمر دولت دهم، پایان حضور قاسمی در دولت نبود.

اعتراف به دکل گمشده

موضوع گم شدن دکل نفتی در دولت دهم همواره توسط دولتمردان احمدی نژاد تکذیب می شد تا اینکه سرانجام رستم قاسمی به این اتفاق اعتراف کرد. وی در شبکه افق در باره دکل گمشده گفت: این دکل متعلق به شرکتی بود که بنیاد تعاون ناجا و شرکت تاسیسات دریایی سهام‌دار آن بوده‌اند. این شرکت توسط واسطه‌ها و دلال‌ها دکل را خریداری می‌کند چرا که مستقیم به ما نمی فروختند و این وسط هم تخلف واسطه‌ها و هم بدهی شرکت باعث شد آن اتفاق برای دکل بیفتد.

آشنایان به صنعت نفت می گویند نام قاسمی در وزارت نفت با اصطلاح «ریخت و پاش» همراه است؛ حال باید دید وزیر احمدی نژاد می تواند قالیبافی های شورای شهر را راضی کند تا به شیوه مدیریت سردار جهادی تهران را اداره کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها