کد خبر: 508084
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۱۲:۳۲:۰۰
| |

تسویه‌حساب هنری استرالیا با هند

«نگارخانه ملی استرالیا» مجموعه‌ای از آثار هنری مسروقه به ارزش 2 میلیون و 200 هزار دلار را به هند بازمی‌گرداند.

تسویه‌حساب هنری استرالیا با هند
کد خبر: 508084
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۱۲:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نگارخانه ملی استرالیا از استرداد 14 میراث هنری که به واسطه باندهای سرقت و قاچاق از هند به این کشور رسیده‌اند، خبر داد.

به گزارش ایرنا، 13 اثر از این مجموعه که مجسمه‌های برنزی و سنگی، عکس‌های تاریخی و یک طومار نقاشی را شامل می‌شود، طی سالها مستقیم و بدون واسطه از سوبهاش کاپور (Subhash Kapoor) دلال بدنام مقیم نیویورک خریداری شده‌اند. کاپور در حال حاضر به اتهام قاچاق هزاران شی عتیقه از کشورهای آسیایی در هند زندانی است و در انتظار محاکمه.

تصمیم نگارخانه ملی استرالیا برای استرداد میراث هنری هند، پس از سال ها تحقیق و پژوهش بر روی کلکسیون هنر آسیایی این موزه اتخاذ شده است. به استناد بیانیه منتشر شده توسط متولیان این موسسه، منشا سه تندیس که از نگارخانه منحل شده کاپور در منهتن آمریکا خریداری شده‌اند نیز در دست بررسی قرار دارد که در صورت اثبات قاچاق بودن آنها، به هند بازگردانده خواهند شد.

نیک میتزویچ (Nick Mitzevich) رئیس نگارخانه ملی استرالیا در گفت‌وگویی تلفنی با سی ان ان در این باره گفت: سال های زیادی را صرف ارزیابی شواهد موجود کردیم. تمام مدارک حقوقی و داده‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این آثار احتمالا به سرقت رفته و به طور غیرقانونی به خارج از مرزهای هند قاچاق شده‌اند.

نگارخانه ملی استرالیا این 14 اثر را در فاصله سال های 1989 و 2010 و با مجموع قیمت 2 میلیون و 230 هزار دلار خریداری کرده است. این چهارمین بار است که این موزه استرالیایی به استرداد اشیای مربوط به کاپور اقدام می‌کند؛ در سال 2014، تونی ابوت نخست وزیر وقت استرالیا طی مراسمی در دهلی نو یک مجسمه شیوای برنزی با قدمت 900 سال را که برای نگارخانه ملی این کشور 3 میلیون و 900 هزار دلار آب خورده بود، به نارندرا مودی نخست وزیر هند عودت داد. دو سال بعد دو مجسمه و در سال 2019 نیز سه مجسمه دیگر از استرالیا به هند بازگردانده شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها