پایگاه خبری اورآسیا ریویو:

سربازان افغان زیر نظر ناتو در ترکیه آموزش می بینند

پایگاه خبری "اورآسیا ریویو" روز شنبه اعلام کرد سربازان افغان در اولین برنامه بیرون از خاک افغانستان زیر نظر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) در ترکیه آموزش می بینند.

سربازان افغان زیر نظر ناتو در ترکیه آموزش می بینند
کد خبر: 508109
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ۱۴:۰۹:۲۲

اعتمادآنلاین| این اقدام که نخستین برنامه آموزشی منظم برای نیروهای افغان در خارج از خاک این کشور است می تواند به بازسازی روابط ترکیه با ناتو کمک کند.

برپایه این گزارش ،ترکیه اعلام کرده است در هیچ گونه عملیاتی در درگیری افغانستان شرکت نخواهد کرد مگر برای دفاع از کشورش با این وجود ترکیه پیش از این با دولت افغانستان درباره برنامه حفاظت از فرودگاه بین المللی " حامد کرزای " در کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی مذاکره کرده است.

این اقدام ترکیه نشان دهنده تلاش ترکیه به بهبود روابطش با غرب پس از اختلافش با این کشورها بر سر خرید سیستم موشکی اس 400 از روسیه است.

دولت ترکیه در هفته های اخیر به دلیل افزایش موج پناهجویان افغان پس از خروج نیروهای آمریکایی و افزایش بی ثباتی در این کشور که از ایران به سوی این کشور گسیل شدند از جانب مردم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و احساسات ضد پناهجویی در این کشور رو به گسترش است.

« اندرو واتکینز » تحلیل گر ارشد مسائل افغانستان در « گروه بحران » در مصاحبه با « عرب نیوز » گفت به نظر می رسد اینکه آنکارا نقش میزبان را برای نیروهای افغان برای آموزش آنها زیر نظر ناتو ایفا کند تنها یکی از چندین راهی است که ترکیه به واسطه آن نقش خود را در دورانِ پسا آمریکا در افغانستان تقویت کند.

با این وجود هنوز برای واتکینز هم روشن نیست طالبان در برابر خبر آموزش نیروهای افغان در ترکیه چه پاسخی خواهند داد. گرچه پیش از این هشدارهای جدی برای دولت ترکیه درباره سربازان ترک که وظایف امنیتی در کابل را به عهده بگیرند از سوی طالبان فرستاده شده است.

وی در ادامه افزود بیشتر بستگی به این دارد که اگر ترکیه با طالبان وارد گفت و گوی مستقیم دیپلماتیک شود تا به درکی دوطرفه از تداوم حضور نیروهای ترک در کابل برسند.

اواسط ماه ژوئیه طالبان به ترکیه درباره حضور سربازانش و گسترش حضور نظامی در این کشور هشدار داد.

در ژانویه 2021 ارتش ترکیه رهبری ناتو را در « آمادگی سطح بالا برای نیروهای ماموریت مشترک » به عهده گرفت و عهده دار آمادگی هزاران سرباز برای اعزام در مواقع ضروری شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها