محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر پنجم تهران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخاب شهردار از میان اسامی پرونده هلدینگ یاس بی‌مسئولیتی در قبال رای مردم است/ دخالت حوزه‌های قدرت در انتخاب شهردار یعنی بازگشت پایتخت به دوران شورای شهر چهارم

محمدجواد حق‌شناس گفت: در آن ادوار شاهد شکل گرفتن پرونده‌های تخلفی بودیم که هم چنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسائل شهر وجود دارد. در یکی از همین پرونده‌ها موسوم به پرونده «یاس» شاهد محکومیت قائم‌مقام شهردار وقت تهران به 20 سال زندان و باز گرداندن اموال به یغما رفته بودیم.

انتخاب شهردار از میان اسامی پرونده هلدینگ یاس بی‌مسئولیتی در قبال رای مردم است/ دخالت حوزه‌های قدرت در انتخاب شهردار یعنی بازگشت پایتخت به دوران شورای شهر چهارم
کد خبر: 508155
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر پنجم تهران، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره اهمیت انتخاب شهردار فارغ از فشارهای سیاسی و به دور از خط‌دهی نهادهای قدرت گفت: مهم‌ترین تصمیم شورای شهر در یک دوره چهارساله، اولین تصمیم آنها در انتخاب شهردار است. تصمیمی که به نوعی فراتر از تمامی آراء، اظهارنظرها، تذکرات و تصمیم‌سازی‌هایی است که شورای شهر در یک دوره چهارساله صورت‌بندی می‌کند.

وی با اشاره به سابقه تماس‌ها، لابی‌ها و فشارهای بیش از حد از جانب حوزه‌های قدرت فراتر از خود شورا برای انتخاب شهردار تاکید کرد که این اعضای شورا هستند که در قبال رای مردم مسئول بوده و باید تصمیم و انتخاب خود را خارج از فشار حوزه‌های قدرت اتخاذ کنند.

حق‌شناس با اشاره به انتشار برخی از اسامی در ارتباط با کاندیداهای تصدی شهرداری تهران که نامشان در پرونده‌های تخلف ادوار گذشته شهرداری موجود است، گفت: انتظار می‌رود شورای شهر بر اساس کارآمدی، سلامت ، پاکدستی و تعهد به منافع مردم انتخاب خود را صورت دهد چرا که انتظار مردم از اعضای شورای شهر انتخاب شهرداری است که نظارت پذیر و متعهد به قانون باشد.

وی با انتقاد از رویه شهرفروشی در شهرداری تهران در دو دهه گذشته و تاکید بر این که این مساله قابل ادامه یافتن نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل در گذشته تجربه و اشتباه بودن آن اثبات شده است.

حق‌شناس در این باره گفت: نمی‌توانیم رویکردی که در شورای شهر چهارم بود و شهر در اختیار گروه‌های خاص سیاسی قرار گرفت و فرصت‌های زیادی از دست رفت را دوباره تکرار کنیم.

وی ادامه داد: در آن ادوار شاهد شکل گرفتن پرونده‌های تخلفی بودیم که هم چنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسائل شهر وجود دارد. در یکی از همین پرونده‌ها موسوم به پرونده «یاس» شاهد محکومیت قائم‌مقام شهردار وقت تهران به 20 سال زندان و باز گرداندن اموال به یغما رفته بودیم.

حق‌شناس با اشاره به این پرونده افزود: حالا امروز از جانب نهادهای قدرت کسانی به دنبال ثبیت چهره‌های قید شده در این پرونده بر روی صندلی شهرداری تهران هستند.

وی تاکید کرد: انتخاب افرادی که نامشان در این پرونده‌ها دیده شده یا در حوزه قدرت شناخته شده نمی‌تواند کار دقیقی باشد. قبل از هر چیز شهردار باید حافظ منافع مردم باشد و بتوان درباره پاکدستی و پاکدامنی به او اعتماد کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر باید رودربایستی‌های سیاسی یا منافع جناحی را کنار بگذارد و با هر نوع دخالت از جانب حوزه قدرت برای انتصاب افراد حاشیه‌دار مقابله کند.

چکیده گفت‌وگو با محمدجواد حق‌شناس

-انتظار می‌رود شورای شهر بر اساس کارآمدی، سلامت، پاکدستی و تعهد به منافع مردم انتخاب خود را صورت دهد چرا که انتظار مردم از اعضای شورای شهر انتخاب شهرداری است که نظارت‌پذیر و متعهد به قانون باشد

-نمی توانیم رویکردی که در شورای شهر چهارم بود و شهر در اختیار گروه‌های خاص سیاسی قرار گرفت و فرصت‌های زیادی از دست رفت را دوباره تکرار کنیم

-در آن ادوار شاهد شکل گرفتن پرونده‌های تخلفی بودیم که هم‌چنان یکی از بزرگ‌ترین مسائل شهر هستند

-در یکی از همین پرونده‌ها موسوم به پرونده «یاس»، قائم‌مقام شهردار وقت تهران به 20 سال زندان و باز گرداندن اموال به یغما رفته شهر محکوم شد.

-امروز از جانب نهادهای قدرت کسانی به دنبال ثبیت چهره‌های قید شده در این پرونده بر روی صندلی شهرداری تهران هستند

-انتخاب افرادی که نامشان در این پرونده‌ها دیده یا در حوزه قدرت شناخته شده، نمی‌تواند کار دقیقی باشد.

-قبل از هر چیز شهردار باید حافظ منافع مردم باشد و بتوان درباره پاکدستی و پاکدامنی به او اعتماد کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها