کد خبر: 508192
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

بتول گندمی، عضو شورای پنجم شهر مشهد:

زنان ما در لابی‌های قدرت حضور ندارند / باید یک سوم کابینه را از بین بانوان متخصص انتخاب کنند

یک عضو شورای پنجم شهر مشهد گفت: زنان ما در این لابی‌های قدرت حضور ندارند و تا به حال هم نتوانسته‌اند در سطح بالا تشکیل یک لابی قدرتمند زنانه بدهند.

زنان ما در لابی‌های قدرت حضور ندارند / باید یک سوم کابینه را از بین بانوان متخصص انتخاب کنند
کد خبر: 508192
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بتول گندمی، عضو شورای پنجم شهر مشهد به تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی زنان کشور برای ورود به عرصه سیاست پرداخت و اظهار کرد: زنان کشورمان برای ورود به حوزه سیاست با چالش‌هایی عمیق، ریشه‌دار و تاریخی روبه‌رو هستند. طی این چندین دهه پس از انقلاب، در رفع این چالش‌ها فراز و فرودهای کمی پیش آمده ولی مشکلات همچنان به همان قوت خود باقی‌ است. از دیگر سو راهبردها و حرکت‌های جامعه زنان در برابر این چالش‌ها و مشکلات متفاوت شده و توانسته‌اند بر برخی از آن‌ها غلبه کنند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: همچنان یکی از مشکلاتی که در خصوص حضور زنان در عرصه سیاست وجود دارد، دیدگاهی است که معتقد است زنان باید فقط در منزل باشند و تمام امور مربوط به سیاست، اجتماع، فرهنگ، اقتصاد و... متعلق به مردان است و زنان باید تنها نقش مادری و همسری را ایفا کنند. سیاست‌های این‌چنینی که ما اوج آن را در دولت آقای احمدی‌نژاد دیدیم، در یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم مجددا شدت پیدا کرده و در برخی طرح‌ها و مباحثی که این مجلس مطرح می‌کند، دیده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به چالش بعدی حضور زنان در عرصه سیاست، ادامه داد: هزینه‌هایی مانند شکایات و بازداشت و ... باعث شده است زنان ما برای حضور در سیاست و پیگیری‌ نگاه‌های اصلاح‌طلبانه خود که مبتنی بر حقوق زنان و حقوق مردم هستند، دچار ترس شوند. زنان کشور ما برای حضور در عرصه سیاست همواره با این مشکل روبرو بوده‌اند و برخی از آنان برای پرهیز از دچار شدن خود یا خانواده‌هایشان به این مسائل، ترجیح می‌دهند که حضور خود در سیاست را کمرنگ کنند و به مرور زمان هم به طور کلی به حضور خود خاتمه دهند. تعداد زیادی از زنان پس از مدتی انجام فعالیت‌های سیاسی، ترجیح می‌دهند، از این عرصه کناره‌گیری کنند.

گندمی اضافه کرد: مشکل دیگر، مردان سیاستمدار خصوصا آنانی که در هسته اصلی قدرت در کشور جای می‌گیرند هستند که تنها در زمان‌های خاصی یادشان می‌آید که باید نام زنان را به زبان بیاورند و در عمل باوری به اهمیت حضور زنان در سیاست ندارند و فقط در مناسبت‌هایی مانند انتخابات، روز زن و روز دختر و مناسب‌های این‌ چنینی در مورد لزوم حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی سخن می‌گویند تا به جامعه بگویند حواس ما به زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، هست. اما به طور قلبی اعتقادی به اهمیت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند و همچنان صرفا در مقاطعی خاص، از بحث توجه به زنان استفاده‌های ابزاری و سیاسی می‌کنند.

عضو شورای پنجم شهر مشهد با بیان اینکه در بسیاری از موارد همسران و خانواده‌های زنان مانع از حضور آنان در سیاست می‌شوند، عنوان کرد: با اولین مشکلاتی که برای زنان سیاسی به وجود می‌آید، خانواده‌هایشان ترجیح می‌دهند زنان‌شان دوباره به همان حالت مطیع و در چارچوب سابق دربیایند و در برخی از موارد می‌بینیم که خانم‌ها بسیار تحت فشار این فضا قرار می‌گیرند و از حضور در سیاست باز داشته می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به لابی‌های قدرت به عنوان دیگر عامل مانع از حضور زنان در سیاست، گفت: در جناح‌های مختلف این لابی‌ها وجود دارد و عمدتا فقط در راستای به قدرت رساندن مردان تلاش‌ می‌کنند و حتی اگر زنان جسور، توانمند و دارای برنامه خواهان حضور در سیاست باشند، چون در لابی‌های قدرت نمی‌توانند به اندازه مردان حمایت‌کننده داشته باشند، از همان ابتدا بر نام‌شان خط کشیده می‌شود. زنان ما در این لابی‌های قدرت حضور ندارند و تا به حال هم نتوانسته‌اند در سطح بالا تشکیل یک لابی قدرتمند زنانه بدهند. شاید اگر یک هسته این چنینی برگرفته از تمام زنان فعال در حوزه‌های سیاست شکل بگیرد و تمام تلاش خود را برای حضور زنان در این عرصه انجام دهد و بتواند از هر زنی فارغ از وابستگی‌اش به هر جناحی حمایت کند، فضا برای ورود زنان به سیاست فراهم شود. هرچند تشکیل یک لابی این چنینی کار سختی است، اما می‌تواند مسیر را برای زنان هموار کند.

وی با بیان این اعتقاد که کشورهایی که مدیران آنان زنان هستند، توانسته‌اند بر مهمترین چالش حال حاضر دنیا، یعنی کرونا فائق آیند، گفت: برخی از این کشورها توسط زنان جوان اداره می‌شوند که تجربه موفقیت‌آمیزی بود که دنیا شاهد آن بود. در سطح جهانی تعداد زنانی که توانسته‌اند در اداره کشورها موفق عمل کنند، روز به روز در حال افزایش است و این مدل تجربه‌شده باید مورد توجه ما هم قرار گیرد.

عضو شورای پنجم شهر مشهد خاطرنشان کرد: در دولت آقای روحانی تلاش شد تا برخی از معاونت‌ها مانند معاونت حقوقی و معاونت زنان در اختیار خانم‌ها قرار گیرد. قطعا اگر ما بخواهیم به تمام ظرفیت‌های کشور توجه کنیم و شرایط کشور را بهبود ببخشیم، باید یک سوم کابینه را از بین بانوان توانمند و متخصص انتخاب کنند. آقای رئیسی هم با عزم جدی برای عبور دادن کشور از شرایط سخت کنونی باید بخشی از اداره امور را به زنان بسپارد. خصوصا در حوزه‌هایی که فساد در آن‌ها خیلی حاکم شده است، باید خانم‌ها گمارده شوند. ضمن احترام به تمام مدیران مرد، در تمام این‌ سال‌ها تقریبا تمام مدیرانی که دست به اختلاس و فسادهای اقتصادی زدند، از بین آقایان بودند و هرچند ما تعداد مدیران خانم کمی در کشور داریم، اما از بین همین تعداد کم تقریبا می‌توان گفت خانمی فساد مالی نداشته است و مدیران خانم بسیار در این خصوص مراقبت می‌کنند. لذا من فکر می‌کنم حضور زنان توانمند، مدیر و متخصص در کابینه که به لحاظ سن و سال هم انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های کاری دارا هستند، بسیار می‌تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد و آقای رئیسی برای حل مشکلات باید یک سوم کابینه خود را از بین زنان انتخاب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها