کد خبر: 508234
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۰:۵۹:۲۹
| |

نگاهی به معدن مس صاحب دیوان؛

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است

معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل، در حال تبدیل شدن به قطب معدنی و صنعتی استان است.

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است
کد خبر: 508234
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۰:۵۹:۲۹

اعتمادآنلاین| معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل، در حال تبدیل شدن به قطب معدنی و صنعتی استان است. این معدن که در سال 1396 توسط سهامداران جدید از جمله شرکت بورسی باما خریداری گردیده، شاهد تحول اساسی و آغاز انجام اکتشافات سیستماتیک بوده است. انجام بیش از 60 هزار متر حفاری در سه سال اخیر در این محدوده معدنی، یکی از دستاوردهای مهم این شرکت بوده که یک رکورد در کشور به شمار می رود و منجر به کشف ذخیره مناسبی گردیده است.

حفاری تا عمق بیش از 1000 متر یک رکورد در کشور محسوب می گردد. محمدخانی، مدیرعامل شرکت در تشریح اقدامات اکتشافی تاکید می کند که پی جویی، ژئوشیمی، ژئو فیزیک، ترانشه، حفاری های عمیق با هدف شناسایی عمق ماده معدنی و حفاری های کم عمق با هدف تخمین ذخیره صورت گرفته و لاگ و نمونه گیری مغزه ها به صورت سیستماتیک انجام شده است. وی افزود که اکتشافات در این محدوده براساس استانداردهای بین المللی NI43-101 و با استفاده از مجرب ترین کارشناسان و متخصصان داخلی انجام شده است. وی از تجهیز بیش از 15 دستگاه ماشین آلات معدنی خبر داد و افزود که برنامه شرکت در فاز اول تجهیز تا 100 دستگاه ماشین آلات معدنی است.

وی در پاسخ به ذخیره این معدن، اظهار داشت که براساس مدلسازی اکتشافات صورت گرفته که حدود 60 درصد اکتشافات را شامل می شود، بیش از 167 میلیون تن متوسط عیار 0.49 هم ارز مس کشف شده است که شرکت برنامه تداوم اکتشافات به میزان 100 هزار متر حفاری دیگر طی 5 سال آینده را در دستور کار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت اشتغال این معدن با بیان اینکه در حال حاضر 100 نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند، از درخواست گواهی کشف خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اخذ گواهی کشف و اخذ پروانه بهرداری در فاز اول بیش از 300 نفر در این شرکت مشغول به کار شوند.

محمدخانی در توضیح اقدامات صورت گرفته در بخش استخراج، اظهار داشت که مجوز منابع طبیعی برای پپت معدن اخذ گردیده و همزمان باطله برداری برای برداشت اولیه آغاز گردیده است که خوشبختانه عمق ماده معدنی در 7 تا 25 متری است و باطله برداری کمتر از 2 میلیون تن است. وی افزود که ساخت جاده های دسترسی و پل ها در حال انجام است و مجوزات آب و برق و مخابرات انجام پذیرفته و در دست اجرا است و کلیه زیرساخت ها توسط شرکت در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه های آسمانی، در خصوص فرآوری ماده معدنی، اظهار داشت که هدف شرکت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور است. برای این منظور سه فاز کارخانه طراحی کرده ایم و همچنین یک فاز پایلوت ساخته شده است و در مرحله تست سرد است و امیدواریم تا پایان تابستان در معدن نصب گردد. ساخت فاز اول به ظرفیت یک میلیون تن خوراک آغاز گردیده است و دو فاز دیگر با ظرفیت هر یک 7 میلیون تن در دست ساخت است که جمعا به سرمایه گذاری حدود 200 میلیون دلاری نیاز است. وی در خصوص نحوه تامین مالی نیز ابراز داشت که منابع این سرمایه گذاری از محل عرضه اولیه شرکت های همگروه در بازار سرمایه تامین خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال رفع موانع تولید، موانع تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی برداشته شود تا اشتغالزایی بیشتر، پیشرفت منطقه و کشور، خلق ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی در کنار کسب درآمد ارزی مناسب عاید کشور شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها