4+1 کتاب ایرانی مشهور از گذشته تا کنون

اگر شما هم به شعر و ادبیات فارسی علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید و با شناخت اصیل ترین قسمت های تاریخ ایران بیشتر با خاکی که در آن زندگی کرده اید آشنا شوید.

4+1 کتاب ایرانی مشهور از گذشته تا کنون
کد خبر: 508252
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۲:۰۷:۴۲

اعتمادآنلاین| سال 1219 یکی از تلخ ترین تاریخ های موجود در تاریخ ایران می باشد دلیل آن نیز از بین رفتن بیش از نیمی از تمدن ایران توسط حمله مغولان به ایران بوده است. در آن دوران چنگیز خان مغول با لشکرکشی به چین با خوارزمشاهیان همسایه شد و خواستار بازگشت راه بازرگانی میانه چین و خوارزمشاهیان بود اما سلطان محمد خوارزمشاه به دلیل داشتن غرور و تعصب با چنگیز خان مغول برخورد خوبی نداشت. چنگیزخان در ابتدا بارعایت ادب با خوارزمشاهیان و محمد خوارزمشاه برخورد می کرد اما پس از بی احترامی های محمد خوارزمشاه چنگیز خان مغول به ایران لشکرکشی کرد و بسیاری از تاریخ و تمدن ایران در داخل کتابخانه ملی که حاصل سالها تلاش و اندیشه اندیشمندان بود را به آتش کشید. در آن سال ها هرچند بسیاری از از گنجینه های با ارزش ادبیات پارسی در آتش خشم چنگیز خان مغول ساخته شد اما هنوز هم برخی از فاخرترین آثار ادبیات فارسی در دسترس عموم افراد وجود دارد همه می‌توانند از آن بهره ببرند. در عصر معاصر نیز بسیاری از فاخر ترین آثار های نویسندگان ایرانی به چاپ می رسد که ارزش بارها خواندن را دارد و در بسیاری از کشورها به عنوان آثار با ارزش چاپ شده و به فروش میرسد. آنچه اکنون به دنبال آن هستیم آشنایی با برترین آثار نویسندگان ایرانی در سال های پیشین است. اگر شما هم به شعر و ادبیات فارسی علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله باما همراه شوید و با شناخت اصیل ترین قسمت های تاریخ ایران بیشتر با خاکی که در آن زندگی کرده اید آشنا شوید.

1. شاهنامه فردوسی

بیش شاهنامه از نظر کسی ناشناس و نا آشنا به نظر نمی‌رسد و اکثر کسانی که در این مرز و بوم زندگی کرده‌اند با حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثر بی بدیل آن شاهنامه آشنایی دارند. شاهنامه همانطور که فردوسی در بیتی گفته بود: بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی

حاصل 30 سال تلاش و مشقت این شاعر بزرگ این حکیم فرزانه می باشد و با داشتن بیش از شصت هزار بیت یکی از طولانی ترین منظومه های موجود در لیست آثار با ارزش ایران می باشد. شاهنامه تنها از جهت طولانی بودن و زمانی که فردوسی سرفه آن کرده ارزشمند نیست و بلکه دلیل ارزش آن زنده نگاه داشتن تاریخ و تمدن ایران زمین می باشد. شاهنامه در واقع روایت داستان هایی است که برخی از آنها با حقیقتی اغراق آمیز در مورد سرگذشت و تاریخ ایران روایت شده به همین دلیل این اثر طی قرن ها توسط ایرانیان حفظ شده و از آن به عنوان یک گنجینه که شامل تاریخ یک ملت است نگهداری می شود. شاهنامه در واقع پرمایه ترین اثر به جا مانده از دوره سامانی و غزنوی است که نشان دهنده عظمت زبان ایرانی می باشد. همچنین وجود داستان های حماسی و اساطیری آن هر خواننده ای را به این فکر فرو می برد که مردمانی پهلوان پرور در این سرزمین پرورش یافته اند. شاهنامه زمانی توسط فردوسی به نظرم در آمد زبان ایرانی تحت حمله اعراب دستخوش تغییرات بسیاری شده بود و این اثر ارزشمند در جلوگیری از نابودی زبان فارسی بیشترین کمک را داشته است.

2. حاجی آقا اثر صادق هدایت

04

همانطور که در زندگینامه صادق هدایت می‌ خوانیم، وی در بهمن ماه سال 1281 در تهران به دنیا آمد و زمانی که تنها 48 سال داشت خود را قربانی خودکشی نمود. هدایت رمان حاجی آقا را در سال 1324 منتشر کرد این کتاب که مضمونی سیاسی اجتماعی و طنز دارد یکی از رمان‌های بلند هدایت محسوب می شود. برای آن که بیشتر با متن داستان رو به رو باشید گوشه ای از آن را می توانید در ادامه بخوانید:

هر وقت از این در بیرونت انداختند، از در دیگر با لبخندی وارد بشو. فهمیدی؟پررو؟ وقیح و بی سواد. چون گاهی هم باید تظاهر به حماقت کرد تا کار بهتر درست بشه. مملکت ما امروز محتاج به این جور آدمهاست، باید مرد روز شد. من همه این وزرا و وکلا را درس می دم. چیزی که مهمه باید نشان داد که دزد زبردستی هستی که به آسانی مچت واز نمی شه و جزو جرگه آنهایی و سازش می کنی.

در این متن اولین چیزی که به چشم می‌خورد زبان ساده روند و کوچه بازاریان در جریان داستان است استفاده از کلماتی چون پررو متن این داستان را متفاوت از تمام داستان‌های آن دوران کرده است. داستان درگیر و دار جنگ جهانی دوم در مورد یکی از بازاریان تهران روایت می‌شود.

3. اوستا

اوستا یا اَوپِستاک کتاب مقدس ایرانیان باستان در دوران زرتشت می باشد. اَوپِستاک به معنای بنیان محکم و و جا افتاده است که روزگاری کتاب مقدس تمام ایرانیان بوده است. آنچه در این کتاب ذکر شده شامل داستان های مختلف و همچنین نیایش های اهورامزدا و دیگر ایزدان و همچنین تکالیف انسان در جهان آخرت می باشد. این کتاب ارزشمند نیز با در دست داشتن گوشه‌ای از تاریخ ارزشمند ایران در زمان زرتشتیان است. متن اصلی عربستان که به زبان فارسی میانه نگاشته شده و بعد به فارسی ترجمه شده برای بسیاری سنگین می باشد و شاید بسیاری نتوانند از پس مفاهیم عمیق آن به خوبی بر بیایند. اگر شما از کسانی هستید که تاریخ و تمدن ایران در زمان زرتشتیان علاقه‌مند هستید بهتر است ترجمه این کتاب را به زبان روان برای خود خریداری کنید.

اگر به خواندن کتاب‌هایی درباره تاریخ ایران علاقمند هستید این مطلب را از دست ندهید .

4. تاریخ بیهقی

04

ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی در دوران غزنویان تاریخ بیهقی را به قلم درآورد. تا آن زمان این کتاب اولین کتابی بود که به این شکل به روایت وقایع آن هم با دقت می پرداخت. این نویسنده با استفاده از تمثیل‌های مختلف ایجاد ایهام داستان‌هایی بر پایه حقیقت سعی در این داشت تا دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی را روایت کند. این اثر ادبی نیز مانند شاهنامه ارزش والایی در میان ایرانیان و حتی دیگر کشورها دارد و از آن به عنوان اولین مستند تاریخی در میان ایرانیان یاد می‌کنند و اگر شما علاقه مند به تاریخ ادبیات فارسی ایران باشید حتماً با این کتاب آشنایی دارید.

5. جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی

جای خالی سلوچ نشان دهنده سختی زندگی زنان و قدرت آن ها در گیر و داره زندگی است. سلوس نام مردی است که یک روز صبح همسر و فرزندانش را رها می کند و می رود تا دنبال کار بگردد. مرگان همسر سلوچ با بیدار شدن و دیدن جای خالی او سر تنور می رود تا او را جستجو کند اما او را آنجا نمی یابد و به مرور سعی می کند در زمستانی سرد با نبود او با سختی های زندگی کنار بیاید. مهرگان با سختی های بزرگ کردن دو پسر و دخترش هاجر کنار می‌آید از طرفی می‌خواهند هاجر را به یک مرد سن و سال دار بدهند. داستان در واقع تلخی و سختی زندگی زنان روستایی را با ظرافت هر چه تمام‌تر به تصویر می‌کشد. این کتاب نیز یکی از کتاب ‌های پر ارزش محمود دولت ابادی می‌باشد.

تمامی اثرهایی که از آن‌ها نام برده شد عضوی از خانواده ادب و تمدن ایران زمین هستند و در جایگاه بالایی از حیث اهمیت قرار دارند و تنها با اندیشیدن در آن ها فرا گرفتن آنها می‌توانیم گوشه‌ای از تاریخ پر ارزش ایران را ورق بزنیم و با خالق این اثر هر چند اندک آشنا شویم و بدون شک زندگی کردن درون کتاب ها و با شخصیت کتاب‌ها همراه شدن می‌تواند خود تجربه‌ای از زندگی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها