فوق تخصص ریه و متخصص داخلی:

استفاده درازمدت ماسک آسیبی به ریه نمی‌زند

فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: استفاده از ماسک هیچ عارضه‌ای برای ریه نداشته و فقط باید به استفاده از آن عادت کرده و به موقع آن را تعویض کرد.

استفاده درازمدت ماسک آسیبی به ریه نمی‌زند
کد خبر: 508312
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۱۶:۰۲:۳۷

اعتمادآنلاین| حمید سهراب‌پور روز یکشنبه افزود: ماسک‌های کاغذی یک‌بار مصرف بیش از یک روز نباید استفاده شود و پس از استفاده روزانه باید دور انداخته شده و از ماسک نو استفاده شود.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این ماسک همچنین در صورت مرطوب شدن از داخل و خارج باید به سرعت تعویض شده و از ماسک مرطوب به هیچ عنوان استفاده نشود.

سهراب پور تصریح کرد: ماسک های یک‌بار مصرف در محیط‌های پرجمعیت می‌تواند آلوده به ویروس و میکروب شود، این ذرات آلوده در الیاف این ماسک‌ها باقی می‌ماند و در صورت استفاده مجدد استنشاق می‌شود.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: استنشاق این ذرات آلوده هم بی‌شک برای ریه خطرساز بوده و بنابراین این ماسک‌ها باید به صورت روزانه تعویض شود.

وی همچنین در باره تفاوت درگیری ریه در کرونا دلتا با انواع پیشین این بیماری گفت: درگیری ریه در کرونا دلتا نیز به مانند همه انواع کرونا در مبتلایان متفاوت بوده و در برخی از بیماران خفیف و در تعدادی از مبتلایان شدید خواهد بود.

سهراب‌پور خاطرنشان کرد: طبیعتا با بروز علائم بالینی بیماری باید تست پی سی آر گرفته شده و در صورت تایید ابتلا به بیماری، به ویژه تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون، سی تی اسکن انجام شده و معالجه و مراقبت آغاز شود.

به گزارش ایرنا، به باور کارشناسان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی با توجه به روند کند تزریق واکسن، بهترین روش برای مقابله با ویروس کرونا است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

همچنین از ابتدای شیوع کرونا در ایران(اسفند 98) تا کنون 90 هزار و 630 نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 9 میلیون و 552 هزار و 526 نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و 687 هزار و 311 نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 12 میلیون و 239 هزار و 837 دُز رسید.

کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان 50 تا 60 درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها