کد خبر: 508599
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۵:۱۱
| |

وزیر خارجه افغانستان:

کابل برای عقد قرارداد صلح با طالبان آمادگی دارد

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان در گفت و گو با یک رسانه روسی برای امضای قرارداد صلح با گروه طالبان اعلام آمادگی کرد.

کابل برای عقد قرارداد صلح با طالبان آمادگی دارد
کد خبر: 508599
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ۱۳:۱۵:۱۱

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه افغانستان روز سه شنبه در گفت و گو با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: ما برای امضای قرارداد صلح با گروه طالبان به شرط رعایت برخی شرایط از سوی این گروه آماده هستیم.

به گزارش ایرنا دیپلمات ارشد افغان افزود: ما برای همکاری با گروه طالبان آمادگی داریم و آماده ایم تا نمایندگان این گروه وارد کابینه دولت افغانستان شوند و برای تقسیم قدرت با این گروه آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه شرایط زیادی را برای عقد قرارداد صلح با طالبان مطرح نمی کنیم، اظهار کرد: باید اراده مردم افغانستان تعیین کننده سرنوشت این کشور شود و در مرزهای کشور هم باید آرامش برقرار شود و از داخل افغانستان هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر صورت نگیرد.

وزیر خارجه افغانستان خاطرنشان کرد: این تنها اصل مهم است که در همکاری با طالبان برای حل و فصل سیاسی اوضاع کشور به آن توجه داریم.

وی ادامه داد: دولت ما برای پذیرفتن طالبان به عنوان بخشی از کابینه خود به شرطی که حمایت از تروریسم را متوقف کند، امادگی دارد.

همکاری افغانستان با کشورهای دیگر

وزیر امور خارجه افغانستان در ادامه مصاحبه گفت: افغانستان آماده برای همکاری با همه کشورها است و ما می خواهیم سرزمین ما میدان همکاری و نه رقابت کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: افغانستان پیشنهاد برای مشارکت و همکاری به همه کشورهای علاقه مند به چنین مشارکتی را می دهد.

اتمر با بیان اینکه ما نه فقط به آمریکا پیشنهاد مشارکت می دهیم، اظهار داشت: ما به روابط دوستانه با روسیه افتخار می کنیم که شریک مطمئن و خوب است.

وی افزود: با چین و هند و کشورهای آسیای مرکزی همکاری می کنیم. با جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکم و با عربستان سعودی مناسبات خوب داریم. ما امیدواریم که با پاکستان روابط خوب داشته باشیم. ما بر ایجاد شرایط همکاری و تلاش برای اهداف مشترک با کشورهای دیگر تمرکز کرده ایم.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با افزایش حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

گروه طالبان در زمان حاضر تقریبا همه مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل دارد و چندی پیش صدها نفر از نیروهای افغانستانی به تاجیکستان گریختند.

براساس گزارش های منتشر شده طالبان هم اکنون حدود 80 درصد از افغانستان را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها