حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز:

فعالیت احزب در ایران فصلی است / در ایران به احزاب بها داده نمی‌شود

دبیر کل حزب سبز گفت: متاسفانه در ایران فعالیت احزاب فصلی است، به این صورت که یا در انتخابات یا در مواقع حساس حضور و بروز دارند، این در حالی است که در سایر کشور ها احزاب نقش پر رنگ و مستمری را در زیست سیاسی کشورشان بازی می‌کنند، اما در ایران این گونه نیست.

فعالیت احزب در ایران فصلی است / در ایران به احزاب بها داده نمی‌شود
کد خبر: 508608
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز درباره مسئله حضور احزاب در دوران انتخابات و دوران پس از آن گفت: در میان احزاب یک مَثَل وجود دارد که انتخابات بهار احزاب است، چرا که فعالیت احزاب سیاسی متفاوت، باعث حضور حداکثری اقشار ملت می‌شود، به علاوه اینکه احزاب تلاش می‌کنند با روی کار آمدن فرد همسو با خودشان در شکل گیری اراده سیاسی کشور و آینده مردم صاحب نظر و رای باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: قاعده احزاب این است که این روند پر شور، نه فقط در انتخابات بلکه در حل مشکلات بعد از انتخابات کشور و کمک به دولت ها ادامه داشته باشد. باید توجه داشت که احزاب یار دولت ها هستند و نه باری بر دولت ها به همین دلیل دنبال این هستند که یاری برسانند و دیده بانی دولت را انجام دهند.

کنعانی اظهار کرد: احزاب می توانند با تشکیل دولت سایه، ارائه برنامه های سیاسی و راهبردی و دعوت مردم به شرکت در حرکت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کمک حال کشور باشند، این را هم باید اضافه کرد که احزاب پل ارتباطی بین دولت و مردم در رساندن خواسته های مردم به دولت و بالعکس هستند.

دبیرکل حزب سبز افزود: متاسفانه در ایران فعالیت احزاب فصلی است، به این صورت که یا در انتخابات یا در مواقع حساس حضور و بروز دارند، این در حالی است که در سایر کشور ها احزاب نقش پر رنگ و مستمری را در زیست سیاسی کشورشان بازی می‌کنند، اما در ایران این گونه نیست.

وی تصریح کرد: البته جلسات و همایشات احزاب سیاسی در ایران وجود دارد، ولی متاسفانه تنها احزاب همسو با دولت وقت، اثرگذاری و جریان سازی دارند، به نوعی می توان گفت که احزاب در ایران زینت المجالس هستند و به آنها بها داده نمی‌شود، حرف از دموکراسی و مردم سالاری به میان می‌آید ولی در نهایت احزاب در تصمیم گیری های کلان کشور بی تاثیر یا کم تاثیر هستند.

کنعانی مقدم در رابطه با ریشه مکشلات احزاب سیاسی گفت: یک نوع تفکر در کشور ما وجود دارد که منشا آن نوع ساختار حاکمیتی ایران است؛ نظام ما، نظام حزبی و حتی پارلمانی نیست بلکه ریاستی است، به همین خاطر احزاب کاره ای نیستند و به قول معروف به باشگاه های سیاسی تبدیل شده اند.

وی درباره مسئله فراجناحی بودن دولت سید ابراهیم رئیسی بیان کرد: دو تعبیر از این مسئله وجود دارد، اول اینکه منظور استفاده از تمامی افراد کارآمد صرف نظر از گرایش سیاسی که قابل تقدیر و ستایش است، اما تعبیر دوم که به معنای استقلال است، توجیهی در کشور ندارد چرا که تشکل مستقل باید دارای یک اساس نامه باشد.

وی خاطر نشان کرد: تا اینجا افرادی که از استقلال صحبت می‌کنند مانیفستی از جریان خود ارائه نداده اند، اما اینگ ونه که از رفتار آقای رئیسی برداشت می‌شود می‌توان گفت که قصد وی به کارگیری افراد توانمند صرف نظر از گرایش سیاسی آنان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها