کد خبر: 508698
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ۰۹:۲۹:۰۰
| |

بر اساس آخرین آمار رسمی؛

بستری یک هزار و 472 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان

با رخ نمایی ویروس کرونای نوع دلتا از ماه گذشته روز به روز به آمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونایی در گیلان افزوده می شود تا جایی که اکنون آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان از موج چهارم بیشتر است.

بستری یک هزار و 472 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان
کد خبر: 508698
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ۰۹:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| با رخ نمایی ویروس کرونای نوع دلتا از ماه گذشته روز به روز به آمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونایی در گیلان افزوده می شود تا جایی که اکنون آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان از موج چهارم بیشتر است.

بر اساس آمارهای دریافتی از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در موج چهارم کرونا یک هزار و 75 بیمار مبتلا به کرونا تقریبا در تاریخ 29 فروردین در بیمارستان های این استان بستری بودند که کم کم از اردیبهشت ماه با فروکش کردن بیماری، روند بستری در بیمارستان ها کاهش یافت تا اینکه در تیرماه بار دیگر همه تلاش ها برای روند کاهشی بیماری از بین رفت و وارد خیز پنجم بیماری شدیم.

طبق آمارهای موجود در خرداد ماه امسال با همکاری مردم در رعایت هشدارهای بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی، تجمعات و خودداری از مسافرت ها و تردد غیرضروری آمار روزانه مبتلایان به بیماری کرونا حتی به زیر 50 نفر رسیده بود اما موج پنجم با سویه دلتا حال گیلان را با بستری روزانه میانگین 300 تا 350 نفر ناخوش تر از گذشته کرده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی هم اکنون، یک هزار و 472 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده که به گفته مسئولان بهداشتی این استان به طور میانگین طی روزهای اخیر 300 تا 350 بیمار مبتلا به کرونا به دلیل وضعیت بدشان ناچار به بستری در بیمارستان ها می شوند ضمن اینکه روزانه 600 بیمار سرپایی نیز شناسایی و با راهنمایی لازم در منزل قرنطینه می شوند.

مردم گیلان روزهای سخت اسفند 98 و اوایل فروردین 99 اوج بیماری کرونا در این استان را هرگز فراموش نمی کنند، روزهای طاقت فرسایی که بیماری کرونا یک مرتبه گیلان را بعد از قم در نوردید و همه را غافلگیر کرد، در آن ایام به دلیل عدم آگاهی مردم از بیماری، غافلگیری مسئولان بهداشتی و کمبود تجهیزات حفاظتی خانواده های زیادی عزادار شدند ضمن اینکه تعدادی از پزشکان و پرستاران در راه خدمت رسانی از بیماران کرونایی جانشان را از دست دادند.

گفته می شود، در آن ایام تعداد بیماران بستری کرونا به بیش از یکهزار و 700 نفر هم رسیده بود که بعد از این آمار با تلاش های کادر درمان، برنامه ریزی مسئولان و دست اندرکاران بهداشتی و مهمتر از همه همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه "درخانه ماندن" موجب کاهش آمار بستری ها شد.

مسئولان بهداشتی گیلان وضعیت این روزهای بیمارستان های این استان را "در موج پنجم" تقریبا شبیه اسفند 98 توصیف می کنند و هشدار می دهند اگر رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به همین روال پیش رود، رکورد بستری های کرونایی در این استان شکسته می شود و روز به روز تعداد بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند.

بر اساس مشاهدات عینی بیمارستان رازی رشت این روزها تقریبا شبیه اسفند 98 شده است، تخت های این بیمارستان پر از بیماران کرونایی است، ضمن اینکه گفته می شود که اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر جایی برای پذیرش بیماران جدید نیست و باید فکری اندیشیده شود.

علاوه بر بیمارستان های دولتی دانشگاهی گیلان در شهرستان های مختلف، بیمارستان های خصوصی نیز تخت هایی برای بیماران کرونایی و بستری آنان در نظر گرفته اند و در زمان حاضر بیماران در این بیمارستان ها بستری هستند.

در چنین وضعیتی برای فروکشن کردن بیماری در گیلان وظیفه و مسئولیت اجتماعی تک تک ما است، اینکه دورهمی، جشن های عروسی و مراسم های عزا برگزار نکنیم، برای خرید ترجیحا از منزل خارج نشویم، اینترنتی خرید کنیم و مهمتر از اینکه بیماران دارای تست مثبت کرونا "قرنطینه" را رعایت کنند تا بیماری به دیگران سرایت نکند.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا 50 تا 60 درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است پس مراقبت خود و خانواده تان باشید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها