در موج پنجم کرونا:

تقاضای اکسیژن بیش از 3 برابر شد

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از سه تا چهار برابر شدن مصرف اکسیژن بیمارستان‌ها در پیک پنجم کرونا خبر داد و گفت که از سال گذشته صادرات اکسیژن مایع ممنوع شده است.

تقاضای اکسیژن بیش از 3 برابر شد
کد خبر: 508805
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ۱۳:۵۷:۱۶

اعتمادآنلاین| تیر ماه امسال قطعی برق بسیاری از صنایع را دچار مشکل کرد که یکی از آن‌ها تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی بودند. در همان زمان رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی گفته بود که به طور کلی در فصل تابستان ظرفیت تولید اکسیژن حدود 15 درصد کاهش می‌یابد و قطعی برق شش ساعته در روزهای گذشته نیز باعث شد تولید حداقل 10 ساعت عقب بیفتد و تولید اکسیژن تقریبا نصف شد که در شرایط موج پنجم تداوم این وضعیت ممکن است ما را وادار به واردات اکسیژن کند.

به گزارش ایسنا، حالا با اوج گیری موج پنجم کرونا وضعیت وخیم‌تر از همیشه شده و حتی گزارش‌هایی از کمبود سرم منتشر شده است. به همین دلیل ایسنا وضعیت تولید گازهای اکسیژن برای بیماران کرونایی را پیگیری کرد که نتیجه آن حاکی از افزایش چشمگیر تقاضا است، اما به نظر می‌رسد مشکل قطعی برق برطرف شده است.

در این رابطه، پیکان کلانتری -رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمبود تولید وجود دارد، اما ظرفیت تولید گازهای طبی مشخص است و اضافه هم نمی‌شود.

صادرات اکسیژن مایع ممنوع

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانجات با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر در پیک مصرف قرار داریم و مصرف هم در حال افزایش است. در مورد واردات اکسیژن تاکنون صحبتی نشده، اما از سال گذشته سازمان ملی کرونا، صادرات اکسیژن مایع که بیشتر به عراق و افغانستان انجام می‌شد، را ممنوع کرد. البته اگر دچار مشکلات جدی شویم احتمالاً موضوع واردات مطرح می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان میزان دقیق کمبود اکسیژن را محاسبه کرد، گفت: مصرف اکسیژن را نیز نمی‌توان برآورد کرد و قابل پیش‌بینی هم نیست، چراکه به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند. اما می‌توان گفت مصرف بیمارستان را در پیک پنجم تقریباً سه تا چهار برابر شده است و بیمارستان‌هایی که در 24 ساعت یک بار، بار کپسول اکسیژن دریافت می‌کردند، حالا حداقل سه بار همان میزان بار می‌برند.

قطعی برق برطرف شد

به گفته وی مشکل قطعی برق نیز در بیشتر استان‌ها با هماهنگی با فرمانداری و ستاد کرونا برطرف شده و کسی در این مدت مشکل قطعی برق نداشته است. در تهران نیز اکنون تقریباً دیگر شاهد قطعی‌ برق نیستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها