امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل:

آمریکا درصدد برخورد نظامی نیست/جنگ سخت تبعات سیاسی سنگین دارد و به همین علت آمریکا دنباله رو اسرائیل نیست/ایران مذاکرات را ترک نمی‌کند؛ زیرا امروز در حال مذاکره با 1+4 است

یک کارشناس مسائل بین الملل: آمریکا با توجه به اتفاقات رخ داده در آب‌های بین‌المللی احتمالا همسو با اسرائیل به واکنشی میانه بسنده می‌کند به این معنا که نه مقابل ایران در یک جنگ سخت قرار می‌گیرد و نه اینکه از کنار این مساله عبور خواهد کرد.

آمریکا درصدد برخورد نظامی نیست/جنگ سخت تبعات سیاسی سنگین دارد و به همین علت آمریکا دنباله رو اسرائیل نیست/ایران مذاکرات را ترک نمی‌کند؛ زیرا امروز در حال مذاکره با 1+4 است
کد خبر: 508855
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ۰۸:۴۶:۲۱

اعتمادآنلاین| سفیر اسرائیـــل در ســازمان ملل روز سه‌شنبه با تکرار ادعاهای مقامات رژیم صهیونیسـتی مبنــی بر حمله ایران به یک کشتی تجاری اسرائیلی، از شورای امنیت سازمان ملل خواست که ایران را محکوم و تحریم کند. اردان در یک نامه به رئیس شورای امنیت نوشته است که شورای امنیت نباید در مواجهه با چنین تخطی‌هایی از سوی ایران یا تشکیلات تروریستی در منطقه که به‌عنوان نیروی نیابتی آن عمل می‌کنند، ساکت بنشیند.

او مدعی شده که از شورای امنیت می‌خواهم با فوریت بالایی به این رشته حمله‌ها بپردازد و بدون هیچ ابهامی ایران را به‌خاطر آنچه رفتارهای مخربش می‌خواند، محکوم و تحریم کند. وی در ادامه افزود که شورای امنیت باید تمامی اقدامات لازم را برای پاسخگو دانستن حکومت ایران به‌خاطر تخطی‌های مکرر، بدون محدودیت و فاحش آن از قوانین بین‌المللی انجام دهد.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساسش گفته است که عملکرد ایران امنیت کشتیرانی بین‌المللی و دریانوردی را به‌خطر انداخته و تجارت بین‌المللی را مختل می‌کند، علاوه بر این باعث ثبات‌زدایی بیشتر از منطقه‌ای به‌شدت بی‌ثبات می‌شود.

از سوی دیگر این تنش‌ها در روزهای اخیردر عرصه سیاسی ضلع دیگری به نام آمریکا پیدا کرده است که خواستار برخورد با ایران شده و همین امر آینده مذاکرات در وین را با اماواگرهایی مواجه کرده است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل داشته است که در ادامه می‌خوانید.


*واکنش ایالات متحــده آمــریکا به تنش‌های دریایی در دریای عمان چه خواهد بود؟


آمریکا با توجه به اتفاقات رخ داده در آب‌های بین‌المللی احتمالا همسو با اسرائیل به واکنشی میانه بسنده می‌کند به این معنا که نه مقابل ایران در یک جنگ سخت قرار می‌گیرد و نه اینکه از کنار این مساله عبور خواهد کرد. وزارت‌خارجه آمریکا اذعان کرده است که اقدامی علیه ایران انجام می‌دهد، اما معترف نشده که اقدام آن در چه سطحی و به چه شکلی است. در این میان به‌نظر می‌رسد که بی‌تفاوت نخواهند بود، اما اقدام نظامی نیز انجام نخواهند داد و این احتمال وجود دارد که آن‌ها نیز با یک خرابکاری غیرمستقیم علیه ایران اقدامی انجام دهند.

واکنش‌های آمریکا الزاما به طرف‌های مقابلشان نظامی نبوده و ابزارهای زیادی در اختیار آن‌ها قرار دارد. حملات سایبری، تشدید تحریم‌ها، عملیات‌های خرابکاری، حملات دریایی یا انفجارهایی شبیه به آنچه که در نطنز یا کرج رخ داد، ممکن است پاسخ آن‌ها به اتفاقات اخیر باشد و پس از آن نیز احتمالا مسئولیتش را برعهده نگیرند. مشخصا آمریکا وارد رویارویی نظامی با ایران نمی‌شود اما آمریکا معتقد است که شیوه‌های دیگری نیز برای مقابله به جای کشتار وسیع به‌واسطه یک جنگ سخت وجود دارد و امروز نیز بیشتر از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. جنگ سخت تبعات سیاسی سنگین دارد و به همین علت آمریکا در این عرصه مسیر اسرائیل را دنبال نمی‌کند.


*تبعات اتفاقات اخیر در عرصه‌سیاسی چه خواهد بود و آیا اقدامی علیه ایران در شورای امنیت انجام می‌شود؟


این امکان وجود دارد که کار را به شورای امنیت بکشانند وجود دارد و مانعی پیش‌روی اسرائیلی‌ها وجود ندارد، اما آن‌ها بعید به نظرمی رسد که بتوانند در شورای امنیت ایران را محکوم کنند زیرا محکومیت در شورای امنیت نیاز به همراهی روسیه و چین دارد که در این میان روسیه به وضوح اعلام کرده که برخی به دنبال پاپوش ساختن برای ایران هستند و صرفا ادعاهایی علیه ایران مطرح شده است و در این راستا از اسرائیل حمایت نکرده‌اند. در این شرایط که رابط آمریکا با روسیه و چین بسیار پرتنش است، به احتمال زیاد آن‌ها در این مورد همراه آمریکا در شورای امنیت نخواهند شد.

آمریکا و اسرائیل مدرکی علیه ایران ندارند و به همین علت نیز نمی‌توانند کشورهای دیگر را قانع کنند که ایران در این تنش مقصر بوده یا نقشی داشته است. نباید فراموش کرد که اتفاقات ریز و درشت زیادی برای کشتی‌ها رقم می‌خورد اما هیچ واکنشی تا به امروز نشان نداده اند. آن‌ها اطمینان خاطر دارند که این کار را ایران انجام داده است اما سندی ندارند و اگر سند داشتند تا به امروز قطعا آن را منتشر می‌کردند. آن‌ها طبق تحلیل خود بر این باور هستند که ایران در هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی نقش داشته است و مدرکی در این رابطه ندارند. احتمالا در نهایت یک بیانیه منتشر خواهد شد که کشورها به امنیت دریای احترام بگذارند.


*تنش‌هــای دریایی ایجاد شده بر مذاکرات وین تاثیر می‌گذارد؟


ایران و آمریکا به صراحت گفته‌اند که مذاکرات وین را ترک نمی‌کنند و بعید به‌نظر می‌رسد این تنش‌ها نیز منجر به پایان مذاکرات وین شود. در داخل ایران باید در ابتدا تیم مذاکره‌کننده و وزرای خارجه و مسئولان شورای عالی امنیت ملی مشخص شوند تا پس از آن به سمت مذاکرات وین حرکت کرد. ایران مذاکرات را ترک نمی‌کند؛ زیرا امروز در حال مذاکره با 1+4 است و گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداشته‌اند که بخواهند میز مذاکره را ترک کنند و مشکلی نیز با سایر طرف‌های برجام ندارند.

آمریکا نیز در روزهای اخیر نیز بارها گفته است که آماده مذاکره است. اتفاقات روزهای اخیر به‌نظر می‌رسد به این علت باشد که طرفین می‌خواهند مواضع سختی را اتخاذ کنند و بعد وارد مذاکرات وین شوند تا امتیازات بیشتری کسب کنند. مثلا آزادی زندانی‌ها متوقف می‌شود، تنش در دریا رخ می‌دهد و خط ‌ونشان‌هایی کشیده می‌شود. این موارد در همین راستاست و این اقدامات تنش را بالا می‌برند تا امتیاز را در میز مذاکره بگیرند. گاهی اوقات از دل همین تنش‌ها یک توافق ناگهانی به‌دست می‌آید و امروز نیز ممکن است این اتفاق در وین رخ دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها