مصطفی اوزکایا، قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌های ترکیه:

نبود مدیریت صحیح در سطح کشور در اطفای حریق را شاهد هستیم

قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌های ترکیه گفت: نبود مدیریت صحیح در سطح کلان کشور در اطفای حریق را شاهد هستیم برای مثال در برخی از اقدامات برای اطفای حریق شاهد حضور گروه‌های مردمی ونوجوانان هستیم که به شکل افتخاری برای کمک‌رسانی آمده‌اند اما هنوز اقدامات و آموزش‌های مناسب در اختیار این افراد اختصاصداده نشده است.

نبود مدیریت صحیح در سطح کشور در اطفای حریق را شاهد هستیم
کد خبر: 509004
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۱:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| هر ساله در 6 ماهه نخست سال شاهد بروز آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع کشور هستیم. هرچند به رغم تمهیدات مناسب هنوز هم در بسیاری از مناطق دسترسی به بالگرد برای مهار حریق با مشکلات متعدد همراه است البته حریق نه تنها در کشور ما بلکه تمامی جنگل‌ها و مراتع جهان را تهدید می‌کند. روزهای اخیر شاهد بروز حریق در جنگل‌های کشور ترکیه هستیم.

به گزارش برنا، مصطفی اوزکایا، قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌های ترکیه درباره کم و کیف خدمات رسانی برای مهار حریق گفت: « 6 کشور از جمله ایران و جمهوری آذربایجان در عملیات اطفای حریق در جنگل‌های ترکیه با هواپیمای آتش‌نشان شرکت کردند.» این اقدامات در حالی انجام می‌شود که کمک رسانی‌ها در آتش سوزی‌های داخلی هم به قوت خود باقی است، اما نحوه خدمات رسانی، استفاده از بالگرد و دیگر خدمات به ویژه توجه به نیروهای محلی در مهار آتش سوزی‌ها از اهمیت برخودار است.

نبود مدیریت کلان برای اطفای حریق در کشور

رضا علی بازپور، فعال محیط زیست درباره روند اطفا حریق در تیر سالجاری گفت: نبود مدیریت صحیح در سطح کلان کشور در اطفای حریق را شاهد هستیم برای مثال در برخی از اقدامات برای اطفای حریق شاهد حضور گروه‌های مردمی ونوجوانان هستیم که به شکل افتخاری برای کمک‌رسانی آمده‌اند اما هنوز اقدامات و آموزش‌های مناسب در اختیار این افراد اختصاصداده نشده است.

بازپور افزود: آتش سوزی جنگل در کل جهان یک پدیده عادی محسوب می‌شود اما نوع برخورد و نوع مدیریت آتش سوزی از اهمیت برخوردار است.

گله مندی فعالان محیط زیست در نحوه خدمات رسانی در اطفا حریق های داخلی

معین الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره روند خدمات رسانی جمهوری اسلامی ایران در اطفای حریق ترکیه گفت: اینکه کشور ایران بتواند از ظرفیت های داخلی در حوزه بین الملل استفاده کند، بسیار ارزشمند است.

او افزود: برای فعالان محیط زیست این سوال مطرح است که چرا برای اطفای حریق در جنگل ها ایران از چنین آبپاش هایی استفاده نمی شود.

سعیدی ادامه داد: سوال دوم اینکه چرا تاکنون در کشور ما آنطور که باید و شاید از این ظرفیت ها در اسرع وقت استفاده نشده است.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت:از یک سو از توانایی کشور در عرصه های بین المللی خرسند هستیم از سوی دیگر بایداولویت با نیازهای کشور باشد.

سعیدی درباره روند دسترسی به بالگرد و دیگر تجهیزات در زمان وقوع حریق در جنگل ها و مراتع کشور تاکید کرد: وقتی از سازمان حفاظت محیط زیستی و سازمان جنگل ها و مراتع عدم دلیل ورود برای اطفای حریق سوال می شود،کمبود تجهیزات مطرح است.البته انتظار می رود در صورت وجود امکانات برای رسیدگی به مسایل محیط زیستی کشور نیز بهره برداری شود.

برای مهار آتش سوزی‌ها باید چاره اندیشی شود

عباس پاپی‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اسبق مجلس درباره اقدامات محیط زیستی اخیر در مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور گفت: برای کم و کیف اقدامات برای مهار آتش سوزی‌ها باید تذکر داد و چاره اندیشی شود.

این عضو اسبق مجلس تاکید کرد: بر اساس مواد 9 و 12 قانون مدیریت بحران کشور ظرفیت‌های مناسب برای مهار حریق پیش بینی شده است تا اقدامات در روند مدیریت بحران به موقع انجام شود. هرچند در زمان وقوع حادثه اقدامات مناسب از سوی مسئولان مربوطه انجام می‌شود و صدمات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد اما باید بیش از پیش به این مهم اهمیت داد.

پاپی زاده ادامه داد: افراد در مدیریت بحران چندان متوجه نیاز منابع طبیعی نیستند. همین قضیه باعث بروز حریق شده است. آتش سوزی در دامنه زاگرس اتفاق می‌افتد و مردم به دلیل احساس مسئولیت به شکل خودجوش وارد عمل می‌شوند.

او گفت: این مقوله باعث بروز حوادث تلخی برای هموطنان شده است. سازمان مدیریت بحران کشور باید درک مناسب از ضرر و زیان‌های ناشی از بروز حریق در محیط زیست داشته باشد تا بتوان به شکل دقیق از منابع طبیعی کشور صیانت کرد.

این نماینده اسبق مجلس افزود: باید ریزگردها، آلایندگی‌ها، منابع آبی کشور و جلوگیری از فرسایش اراضی جزو اولویت ها باشد.

به گفته او مسئولان در سازمان مدیریت اداره کشور اقدامات مناسب انجام می‌دهند، چون احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی، آینده و محیط زیست کشور اتفاقات مناسب را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها