کد خبر: 509158
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۲:۵۵:۰۰
| |

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران:

از من درخواست شده تا برای رفع فیلتر یوتیوب مکاتبه کنم / اگر در برخورد با ماهواره و ویدئو موفق بودیم، در طرح صیانت نیز موفق خواهیم شد

رئیس دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر مثلا شبکه اجتماعی یوتیوب فیلتر است این درحالی است که این شبکه اجتماعی یک ذخیره علمی بسیار ارزشمندی است. از من در دانشگاه درخواست شده است که برای رفع فیلتر یوتیوب مکاتبه کنم.

از من درخواست شده تا برای رفع فیلتر یوتیوب مکاتبه کنم / اگر در برخورد با ماهواره و ویدئو موفق بودیم، در طرح صیانت نیز موفق خواهیم شد
کد خبر: 509158
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۲:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری تشریح برنامه های دانشگاه تهران که در آستانه روز خبرنگار برگزار شد، در خصوص تبعات اجرایی طرح صیانت از فضای مجازی بر دانشگاه ها و مراکز علمی گفت: اگر ما در مورد سیاست برخورد با ماهواره و ویدئو به نتیجه رسیدیم در مورد اینترنت و فیلتر کردن فضای مجازی از جمله تلگرام نیز به نتیجه خواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه تصریح کرد: به نظر من مطرح شدن مباحثی نظیر طرح صیانت از فضای مجازی و یا فیلترکردن فضای مجازی نوعی تاثیر منفی در جامعه خواهد گذاشت و سرمایه اجتماعی مجلس را به شدت کاهش خواهد داد. چرا که اجرای چنین برنامه ای مردم را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. ولی نتیجه ای که حاصل خواهد شد صیانت از کاربران را در پی نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: بهتر بود نمایندگان مجلس همین موضوع را ابتدا در مراکز دانشگاهی با دانشگاهیان مطرح می کردند تا بررسی شود که صورت مسئله ای نظیر امنیت کاربران به چه صورتی تامین شود . حوزه تخصصی رسیدگی به چنین موضوعاتی دانشگاه ها هستند. چرا که در حوزه های نوآوری و فناوری دانشگاه ها در مرز دانش هستند و هم جهان را می شناسد و هم به مسائل داخلی کشور آشنا می باشند.

وی تاکید کرد:بهتر بود نمایندگان مجلس صورت مسئله فوق را در دانشگاه ها مطرح کنند تا به نتیجه ای مشخصی دست یابند. اینکه تصمیمی گرفته شود و جامعه را در التهاب قرار بدهد حتما نتیجه بخش نخواهد بود. با فرض اینکه واقعا صیانتی از کاربران صورت بگیرد نمی توان این نوع تصمیم گیری را انجام داد. چرا که امنیت کاربران با چنین تصمیماتی تامین نخواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دانشگاه کاملا آماده است تا نظریه تخصصی خود را در خصوص اینترنت و فضای مجازی در اختیار مسوولان قرار بدهد؛ در حالی که حداقل من در دانشگاه تهران نامه ای در این زمینه با این عنوان که ما مسئله ای در این زمینه داریم و دانشگاه ها در این زمینه ورود کند دریافت نکردم.با این وجود اکنون نیز آمادگی خود را برای ورود به این موضوع اعلام می کنم.

نیلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مثلا شبکه اجتماعی یوتیوب فیلتر است این درحالی است که این شبکه اجتماعی یک ذخیره علمی بسیار ارزشمندی است که بسیاری از اساتید دنیا فیلم های آموزشی خود را در این شبکه قرار می دهند. از من در دانشگاه درخواست شده است که برای رفع فیلتر یوتیوب مکاتبه کنم اما من صلاح ندیدم به خاطر یک شبکه اجتماعی نامه ای بنویسم .

وی تاکید کرد: ما امروز در تولید محتوا در دنیا مشارکت داریم وقتی ما در حوزه های اقتصادی تحریم می شویم بسیاری تصور می کند که فقط در واردات با مشکل مواجه می شویم این در حالی است که در صادرات نیز این مشکل ایجاد می شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه دانشگاه ها در تولید محتوا و دستاوردهای علمی در دنیا سهمی دارند اگر با این تحریمها و یا فیلترها اقدامات خود را فقط به چاپ مقاله در نشریات دنیا محدود کنیم ضرر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما امروز فقط یک دریافت کننده محتوا نیستم ما در تولید محتوا وتکنولوژی صاحب سرمایه هستیم بنابراین اعمال چنین محدودیتهایی به ضرر ما خواهد بود همچنین تحریم ها نیز در این زمینه ما را مشکل مواجه می کند. ضمن این که یکی از درآمدهای که برای کشور متصور است در حوزه نرم افزار می باشد همچنان که کشور هند از این حوزه درآمد بسیار بالای را کسب می کند. بنابراین دانشجویان و متخصصین ما در این عرصه ها فعالیت می کند که محدودیت یا فیلتر مشکلاتی را برای آنها اعمال خواهد کردو آنها را از کسب درآمد در صحنه بین المللی محروم خواهد کرد.

دکتر نیلی با تاکید بر اینکه بسیار ی از کسب و کارهای ما امروزه بر پایه نرم افزارها اتفاق می افتد اظهار کرد: فیلتر کردن این نرم افزارها از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، علمی زیان آور است و بعید می دانم اجرای این برنامه شدنی باشد. اما با توجه به این که صورت مسئله این موضوع برای ما شکافته نشده است و چیزهای که ما عنوان می کنیم به شکل جسته و گریخته از مطبوعات شنیده ایم و نظرات مدافعین اجرای این طرح را به شکل جسته و گریخته شنیده ایم و این دریافت قطره چکانی است بنابراین نمی دانیم چه اتفاقی می افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه ها به عنوان یک جامعه منصف و عاقل کشور در این زمینه ها طرف مشورت قرار بگیرند تا اجرای این چنین تصمیماتی به زیان مردم نباید و اگر هم مشکلی در این زمینه وجود دارد رفع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها