محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف:

اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند ایران را هم پوشش دهد / می‌توانند برای دریافت مجوز شرایط را دور بزنند/ ایران از فضای بین‌المللی فاصله دارد/ شرکت‌های خارجی در صورت ایجاد سرویس معطل طرح مجلس نیستند

مدیرعامل گروه طیف گفت: اگر تنها هزار کاربر اینترنت ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد مانند سدی است که هزار سوراخ در آن ایجاد شده و حتی اگر سوراخ‌ها اندازه بند انگشت باشند، می‌تواند تهدیدی برای سیاست‌های حاکمیت باشد که سیستم ایجاد شده را دور بزند.

اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند ایران را هم پوشش دهد / می‌توانند برای دریافت مجوز شرایط را دور بزنند/ ایران از فضای بین‌المللی فاصله دارد/ شرکت‌های خارجی در صورت ایجاد سرویس معطل طرح مجلس نیستند
کد خبر: 509161
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف در پاسخ به سوالی درباره چیستی و چگونگی رواج اینترنت ماهواره ای، گفت: در پرو‌ژه اینترنت ماهواره‌ای تعداد زیادی ماهواره در ارتفاع پایین با این هدف که تمام دنیا را زیر پوشش ماهواره‌ای قرار بدهد، حرکت می کند. البته این فناوری قرار نیست همه دنیا را از اینترنت بی‌نیاز کند زیرا نه ظرفیت و نه امکانات آن را دارد. ولی در کنار تکنولوژی‌هایی چون فیبرنوری و اینترنت 4G و 5G راهکاری است که مردم را به اینترنت متصل می کند و یکی از کاربردهایش برای مناطق دور افتاده و کوهستانی است.

به گزارش جماران، وی درباره سرویس اینترنت ماهواره‌ای در ایران می‌گوید: این ماهواره، کشور ما را هم می‌تواند تحت پوشش قرار بدهد. البته بستگی به تنظیم سرویس دهنده دارد که بخواهد در ایران تست کند یا نکند. هزینه این اینترنت ماهانه 100 دلار و قیمت مودم آن 500 دلار است که نسبتا برای ما گران است و از حالا نمی‌توان زمان ورود آن را در کوتاه مدت و حتی بلند مدت پیش‌بینی کرد.

مدیر عامل گروه طیف در خصوص چالش پیش روی اینترنت ماهواره ای می‌گوید: نکته اول اینکه، مناطق تحت پوشش در اختیار سرویس دهنده است و نکته بعدی هم این است که اینترنت ماهواره ای باید طبق قوانین جهانی مخابرات مجوز دریافت کنند. البته می‌توانند برای دریافت مجوز شرایط را دور بزنند تا در کوتاه مدت بسیاری از کاربران از آن استفاده کنند که این حالت را بعید می‌دانم، اما در این مدت زمان کوتاه احتمالی هم برای سیاست‌های حاکمیتی نوعی تهدید محسوب می شود. زیرا طی 15 سال تلاش شد که یک شبکه تحت نظر حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایجاد شود.

20 سال پیش استفاده از اینترنت ربطی به دولت نداشت

وی یادآور شد: حدود 20 سال پیش استفاده از اینترنت ربطی به دولت نداشت و بسیاری از کاربران می‌توانستند از مسیرهای موازی مثل دیش ماهواره از اینترنت استفاده کنند. در میانه‌های دهه 80 شرکت‌های زیر ساخت تأسیس شد و بعد از آن شبکه ملی اطلاعات که عملا ماهواره را دور می زند. اگر تنها هزار کاربر اینترنت ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد مانند سدی است که هزار سوراخ در آن ایجاد شده و حتی اگر سوراخ‌ها اندازه بند انگشت باشند، می‌تواند تهدیدی برای سیاست‌های حاکمیت باشد که سیستم ایجاد شده را دور بزند.

ایران از فضای بین‌المللی فاصله دارد / شرکت‌های خارجی در صورت ایجاد سرویس معطل طرح مجلس نیستند

کشوری در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح اخیر مجلس آیا در ایران امکان ارایه اینترنت ماهواره‌ای ‌وجود دارد یا خبر، گفت: ربطی به مجلس ندارد. شرکت‌های خارجی در صورت ایجاد سرویس معطل طرح مجلس نیستند. بحث بر سر این است که باید از کشورها برای ارایه اینترنت مجوز بگیرند. البته مسأله‌ این است که ایران از فضای بین‌المللی فاصله دارد. به طور مثال، شرکت آمریکایی را بهانه کنند و مجور ندهند. البته آن شرکت ها هم اگر بخواهند مقررات را دور بزنند زیاد عجیب و غریب نیست و برعکس، یا شرکت سرویس دهنده تحریم را بهانه کند و سرویس ندهد امکانپذیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها