علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران:

نیاز به افزایش واردات برنج نیست/ پیش بینی تولید 2 میلیون و 200 هزار تن در سالجاری

دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر اینکه کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، افزود: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات 700 تا 800 هزار تن برنج دارد، در حالی که واردات در چند سال اخیر دست کم یک میلیون تن بوده و این به معنی انبارهای پر از برنج مازاد است.

نیاز به افزایش واردات برنج نیست/ پیش بینی تولید 2 میلیون و 200 هزار تن در سالجاری
کد خبر: 509427
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۰۸:۵۱:۵۷

اعتمادآنلاین| جمیل علیزاده شایق با انتقاد از هجمه برای واردات برنج به بهانه کمبود تولید ناشی از خشکسالی، اظهار کرد: هر ساله به طور متوسط در کشور 2 میلیون 200 هزار تن برنج تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا وی ادامه داد: در دو سال اخیر، سال‌های 99 و 98 به دلیل شرایط استثنایی آب و هوایی و بارش مناسب تولید با افزایش 200 هزار تنی به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید.

به گفته علیزاده شایق؛ پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به رغم خشکسالی امسال میزان تولید کمتر از دو سال قبل، اما مطابق هر ساله به میزان 2 میلیون و 200 هزار تن شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، افزود: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات 700 تا 800 هزار تن برنج دارد که در دو سال اخیر کمتر شده بود، در حالی که واردات در چند سال اخیر یک میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه مازاد واردات در دو سال افزایش تولید نیز ادامه داشته است، گفت: به عبارت دیگر در چند سال اخیر هر ساله دست کم 200 هزار تن بیش از نیاز کشور برنج واردات شده و اکنون انبارها پر است.

علیزاده شایق معتقد است؛ در بدترین حالت تولید داخل، نباید کسری در کشور باشد که به بهانه آن درخواست افزایش واردات بدهند یا درباره لغو ممنوعیت در فصل برداشت چانه زنی کنند.

علیزاده شایق تصریح کرد: ما مخالف واردات برای تامین کسری برنج کشور نیستیم، اما نباید اجازه دهیم با راه انداختن بحث انحرافی لزوم لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت یا بهانه خشکسالی زمینه برای واردات بیشتر فراهم شود.

دبیر انجمن برنج ایران افزود: ما معتقدیم باید واردات به هر میزان که کشور نیاز دارد انجام شود، اما نباید با ایجاد هیاهو واردات در فصل برداشت محصول داخلی، میدان را به دلال دهیم تا کشاورزان را برای پایین آوردن قیمت دسترنج‌شان در فشار قرار دهد.

علیزاده شایق یادآور شد: در سالجاری سودجویان خبر رسانی کردند که تا حداکثر 3 ماه دیگه برنجی در انبارها نیست در حالی که می‌بینیم در بازار به وفور برنج داخلی و خارجی یافت می‌شود.

وی خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که با اخبار دروغ یا راه اندازی بحث‌های انحرافی بازار داخلی را ملتهب می‌کنند و فرصت گران فروشی می‌دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها