وزیر دفاع انگلیس:

معامله ترامپ با طالبان فاسد و معیوب بود/ متحدان به ما خیانت کرند

در شرایطی که طالبان کنترل مرکز پنج ولایت را به دست گرفته است، وزیر دفاع انگلیس گفت که لندن نومیدانه برای تشکیل ائتلافی نظامی برای حمایت از نیروهای افغان پس از خروج آمریکا تلاش کرد اما متحدان ناتو از مشارکت در آن امتناع کردند.

معامله ترامپ با طالبان فاسد و معیوب بود/ متحدان به ما خیانت کرند
کد خبر: 509467
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۱:۰۳:۴۸

اعتمادآنلاین| بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به روزنامه دیلی میل گفت که انگلیس از کشورهای "هم نظر" خواست تا بعد از خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی بمانند اما بعد از اینکه آنها امتناع کردند، او به این نتیجه رسید که انگلیس نمیتواند به تنهایی چنین کاری انجام دهد.

در نتیجه، کشورهای ناتو تماما سربازانشان را به خانه بازگرداندند و طالبان حملاتش را آغاز کرد. این گروه شبه‌نظامی بیش از نیمی از این کشور جنگ‌زده را در کنترل دارد و از روز جمعه مرکز پنج ولایت را هم تصرف کرده است.

این گروه هم‌اکنون برای تصرف شهر لشکرگاه در هلمند تهدید میکند، جایی که بیش از 450 نیروی انگلیسی در آنجا کشته شدند. مدارس سوزانده شده و گزارش‌هایی از اجرای ممنوعیت دوباره طالبان برای آموزش دختران و ممنوعیت اشتغال زنان همچون دوران حاکمیت آنها در افغانستان به گوش میرسد. همچنین گزارش‌هایی از ربودن دختران و اجبار آنها به نکاح با شبه‌نظامیان طالبان منتشر شده است.

در گفتگو با دیلی میل، وزیر دفاع انگلیس "معامله فاسد" ایالات متحده با طالبان در سال گذشته را که قرار بود به بیش از 18 سال درگیری در افغانستان پایان دهد، محکوم کرد. او گفت، این وضعیت ممکن است به تصرف دوباره طالبان و بازگشت دوباره انگلیس به یک کارزار نظامی منجر شود.

بن والاس در پاسخ به اینکه آیا انگلیس راهی برای کمک به نیروهای محاصره شده افغان دارد، گفت: خب من برای مذاکره با کشورهای ناتو تلاش کردم اما آنها تمایلی ندارند، تقریبا تمام آنها. ما شانسمان را در برخی از کشورهای هم نظر امتحان کردیم. برخی تمایل داشتند اما پارلمان‌هایشان مخالفت کردند. خیلی زود روشن شد که بدون ایالات متحده، این گزینه‌ها راه به جایی نمیبرد. همه ما، از نخست‌وزیر گرفته تا بقیه، ناراحت شدیم از اینکه خون و سرمایه‌ای که گذاشته شد و در نهایت کار اینطور دارد به پایان میرسد.

او درباره بررسی گزینه حضور نظامی یکجانبه انگلیس گفت: ما میتوانیم نیرویی را در آنجا مستقر کنیم اما ما باید خودمان را از دیگر نقاط جهان خارج کنیم. این احتمال شدنی و قابل اجرا نیست. توافق سال گذشته دونالد ترامپ با طالبان این شبه‌نظامیان را متقاعد کرد که آنها فاتح هستند.

بن والاس گفت: این معامله یک معامله فاسد بود، معیوب است. این مرا ناراحت میکند که این توافق بسیاری از دستاوردهای 20 سال گذشته در افغانستان را کنار زد. ما احتمالاً 10 یا 20 سال دیگر برمی‌گردیم. اما حضور در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. با این معامله، خسارت وارد شد.

او با تاکید بر اینکه خروج ناتو، سند محکومیت استراتژی‌های کوتاه مدت کشورهای غربی است، گفت: بار دیگر غرب با این تفکر مواجه شد که شما مشکلات ایجاد میکنید نه اینکه مشکلات را حل کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها