منوچهر صهبایی‌فر، رهبر ارکستر سمفونیک تهران:

دانشگاه جای تربیت پژوهشگر موسیقی است، نه موسیقی‌دان

رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیرامون ساختار غلط تحصیلات تکمیلی رشته موسیقی در ایران و نحوه نادرست پذیرش افراد در کنکور این رشته، نکاتی را مطرح کرد.

دانشگاه جای تربیت پژوهشگر موسیقی است، نه موسیقی‌دان
کد خبر: 509520
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| منوچهر صهبایی‌فر، رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیرامون ساختار غلط تحصیلات تکمیلی رشته موسیقی در ایران و نحوه نادرست پذیرش افراد در کنکور این رشته، نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش فارس، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در برنامه «سلام تهران» که 18 مرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، با اشاره به سیستم غلط تحصیلات تکمیلی رشته موسیقی در ایران، یادآور شد: اینکه فارغ‌التحصیلان موسیقی در هنرستان برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند، سیستم اشتباهی در کشور ماست. دانشگاه محلی برای پژوهش و مسائل تحقیقاتی موسیقی و علوم نظری است. ما در ایران مدرسه عالی موسیقی نداریم تا افراد پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه تحصیلات موسیقی وارد آن شوند و تحصیلات خود را ادامه دهد. افراد پس از تحصیل در دانشگاه، پژوهشگر موسیقی می‌شوند نه یک موسیقی‌دان. این دو با هم تفاوت دارند.

«منوچهر صهبایی‌فر» در «میز موسیقی» این برنامه درباره سطح داوطلبین پذیرفته شده در آزمون کتبی کنکور موسیقی، گفت: من چند دوره عضو هیئت ژوری امتحان عملی پذیرفته‌شدگان در کنکور موسیقی و از نزدیک شاهد مشکلات موجود در این سیستم بودم. عده‌ای از این پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی، دیپلم دبیرستان و یا کارشناسی رشته‌های دیگر را دارند و می‌خواهند در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهند. ساز زدن این افراد در آزمون عملی، خیلی ابتدایی است. در کنار این‌ها یک فارغ‌التحصیل هنرستان می‌آید که شش سال در آنجا ساز زده و قبل از آن هم حدود شش تا هشت سال سابقه نواختن ساز داشته است. این دو گروه با هم تفاوت بسیاری دارند.

او با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما نداشتن مدرسه عالی موسیقی برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هنرستان‌هاست، اظهار کرد: افرادی که در دبیرستان و سایر رشته‌ها درس خواندند، رتبه‌های تک رقمی و برتر کنکور کتبی موسیقی را دارند اما نواختن ساز را بلد نیستند. کسی که در هنرستان درس خوانده تبحر بالایی در نواختن ساز دارد اما رتبه‌‌اش چهار رقمی شده است. سنجیدن این دو در کنار هم صحیح نیست. دانشگاه جای کسانی است که اطلاعاتی حداقلی از موسیقی دارند و برای پژوهش علوم نظری این هنر، رشته موسیقی را انتخاب می‌کنند. مشکل اصلی ما نداشتن مدرسه عالی موسیقی برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هنرستان‌هاست.

رهبر ارکستر سمفونیک در پایان با اشاره به اقداماتی که باید در دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت موسیقی انجام شود، تأکید کرد: بایستی در ایران، مدرسه عالی موسیقی تاسیس شود. دانشگاه جای تدریس ساز نیست کمااینکه اساتید خوبی هم برای این موضوع در دانشگاه‌ها نداریم. امروزه ارکسترهای ما نیاز به یک رهبر و مدیر هنری دائمی که صادق و مسئولیت‌پذیر و مطلع باشد، دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها