کد خبر: 509557
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۰۷:۴۳:۰۰
| |

انتشار گزیده داستان‌های شیرزاد حسن

یک مترجم آثار کردی گفت: «خداحافظ دلدادگی» شامل 15 داستان از بهترین داستان‌های شیرزاد حسن است که اکثر این داستان‌ها به زبان‌های متعددی چاپ شده‌ و فضای متفاوتی دارند؛ از فضای سیاسی اجتماعی تا جریان مردسالاری و توتالیتاریسم، از داستان‌های سمبولیک تا داستان‌های رئال و سوررئال.

انتشار گزیده داستان‌های شیرزاد حسن
کد خبر: 509557
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۰۷:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ترجمه گزیده‌ای از داستان‌های شیرزاد حسن در کتابی با نام «خداحافظ دلدادگی» در راه است.

به گزارش ایسنا، مریوان حلبچه‌ای، مترجم آثار کردی، درباره این کتاب گفت: شیرزاد حسن کپی‌رایت چاپ مجموعه داستان «خداحافظ دلدادگی» را به صورت انحصاری به من و نشر ثالث واگذار کرده است. این کتاب منتخبی از بهترین داستان‌های شیرزاد حسن است که در دهه 70 و 80 میلادی نوشته‌ شده‌اند. او اوایل دهه 70 میلادی شروع به نوشتن داستان کرد و پیش از این‌که کتابی منتشر کند تک‌داستان‌هایی را در مجلات و نشریات آن زمان منتشر کرد و دیگران را تحت تأثیر قرار داد.

او با اشاره به تفاوت شیرزاد حسن با دیگر نویسنده‌های کرد آن ‌زمان گفت: تم روان‌کاوری داستان‌ها و مضامینی که شیرزاد حسن به آن‌ها می‌پرداخت کاملا متفاوت‌تر از آثار دیگر داستان‌نویسان کرد در دهه‌های 50-60 میلادی است و از این ‌نظر توجه مخاطبان و منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد؛ مضامینی چون تنهایی انسان، نقد شدید پدرسالاری و مردسالاری در فضایی به شدت زن‌ستیز که تحت تأثیر فضای رادیکال جغرافیای خاورمیانه، از جمله عراق و کردستان آن سال‌هاست. او همچنین منتقد سیستم آموزش و پرورش بود و به تنهایی انسان مدرن در آن روزگار می‌پرداخت. بیشتر داستان‌نویسان در آن زمان تحت تأثیر فضای سیاسی و ملی‌گرایی فقط به شکل سمبولیک و پنهانی که از تیغ سانسور حزب بعث در برود نقد می‌کردند، اما شیرزاد حسن فراتر می‌رفت و چند دهه بعد از حزب بعث را هم می‌دید و به بحران‌های اصلی جامعه در زندگی افراد و مفهوم فردگرایی می‌پرداخت. این مضامین در داستان‌های او در دهه 80 و مجموعه داستان «تنهایی» و «گل سیاه» به اوج خود می‌رسد که این پروژه در دهه 90 به مجموعه داستان «محله مترسک‌ها» می‌رسد و این جریان پیش‌رو و خاص ادامه پیدا می‌کند.

حلبچه‌ای افزود: شیرزاد حسن چندین مجموعه داستان، مقالاتی در نقد سیستم سیاسی و آموزش و پروش، جامعه‌شناختی، نقد ادبی، در زمینه تئاتر، نقد فضای سنتی و دفاع از مسائل زنان و کودکان به عنوان یک روشنفکر اجتماعی و کنشگر نوشت. اواسط دهه 90 میلادی بود که رمان شاهکار «حصار و سگ‌های پدرم» را نوشت که این کتاب را قبلا ترجمه‌ کردم و در نشر چشمه چاپ شد.

او در پایان گفت: «خداحافظ دلدادگی» شامل 15 داستان از بهترین داستان‌های شیرزاد حسن است که اکثر این داستان‌ها به زبان‌های متعددی چاپ شده‌ و فضای متفاوتی دارند؛ از فضای سیاسی اجتماعی تا جریان مردسالاری و توتالیتاریسم، از داستان‌های سمبولیک تا داستان‌های رئال و سوررئال.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها