العربی الجدید:

سفر هیئت امنیتی اسرائیل به قاهره، همزمان با سفر اسماعیل هنیه به تهران / چرا تل آویو در بحبوحه تنش‌ها با تهران و تبادل آتش با حزب الله، پای مصر را وسط کشید؟

پناه بردن تل آویو به قاهره در زمان حاضر، با هدف درخواست وساطت آن و فشار بر گروههای مقاومت غزه، از این جهت است که اسرائیل تلاش می کند تصمیم جنگ یا حمله نظامی به حزب الله و ایران، با تل آویو باشد، نه در پاسخ به حمله آنها. ضمن آنکه اسرائیل از سفر هیئت بلند پایه حماس به رهبری اسماعیل هنیه به ایران و دیدار وی با ابراهیم رئیسی به شدت نگران است.

سفر هیئت امنیتی اسرائیل به قاهره، همزمان با سفر اسماعیل هنیه به تهران / چرا تل آویو در بحبوحه تنش‌ها با تهران و تبادل آتش با حزب الله، پای مصر را وسط کشید؟
کد خبر: 509694
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۴:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| العربی الجدید نوشت: منابع مصری آگاه در گفتگو با العربی الجدید گزارش دادند که یک هیئت امنیتی اسرائیلی بلند پایه صبح روز یکشنبه به قاهره رسید، تا گفتگو در مورد مسائل مربوط به پرونده های مشترک و متعلق به میانجی گری مصر بین رژیم اشغالگر و گروههای فلسطینی در نوار غزه تکمیل شود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این منابع تصریح کردند در این هیئت اسرائیلی، مشاور امنیت ملی وابسته به شورای وزرا و رئیس سابق شورای امنیت ملی حضور داشتند و مجموعه ای از پیامها را با خود به همراه داشتند که به شرایط نوار غزه مربوط می شود و سفر مذکور، با هدف تکمیل گفتگوهای مربوط به آتش بسی است که قاهره آن را رهبری می کند.

منابع مذکور افشا کردند که این هیئت امنیتی به محض رسیدن به قاهره، با عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعاتی به اضافه تعدادی از رهبران دستگاههای اطلاعاتی و در رأس آنها احمد عبدالخالق، مسئول پرونده فلسطین، دیدار کردند.

این سفر همزمان شده است با موج تنش اخیر در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی.

این منابع تصریح کردند سفر هیئت اسرائیلی چند ساعت طول کشید و در جریان آن، مسئولان اسرائیلی از قاهره خواستند به گروههای فلسطینی فشار وارد کنند، تا حالت آتش بس و عدم مشارکت در هر گونه اقدام متجاوزانه علیه شهرکها با هماهنگی حزب الله را حفظ کنند. ضمن اینکه نگرانی بزرگی در ادارات امنیتی و نظامی اسرائیل از ورود به نبرد جدیدی در جبهه های متعدد وجود دارد، بویژه آنکه گروههای مسلح فلسطینی برای تسریع در ارائه تسهیلات ویژه ساکنان نوار غزه، تسریع در روند بازگشایی معابر و وارد کردن مواد و کالاهای مورد نیاز به منطقه نوار غزه فشار وارد می کنند و تل آویو همچنان در اجرای تعهدات خود در این باره کوتاهی می کند و اصرار دارد این مساله را به پیشرفت در مبادله اسرای اسرائیلی نزد حماس، ارتباط دهد.

هیئت امنیتی اسرائیل به طرف مصری تاکید کرد جنبش حماس باید مجبور به متوقف کردن پرتاب بالونهای شعله ور شود، تا در مقابل خواسته های ساکنان نوار غزه هم تامین گردد.

به گزارش این منابع مصری، اسرائیل نگرانی هایی دارد مبنی بر اینکه متحدان ایران به سمت به فرسایش بردن توانایی های تل آویو و منصرف کردن آن از وارد آوردن ضرباتی به اهداف ایرانی سوق پیدا کرده اند. علاوه بر این در حال حاضر، توجه اسرائیل به حزب الله لبنان است که با حمایت گروههای فلسطینی، سعی در وارد آوردن ضرباتی به رژیم اشغالگر دارد و در این میان تل آویو سعی می کند با استفاده از میانجی گری مصر، گروههای فلسطینی را از همکاری با حزب الله لبنان بازدارد.

به گفته منابع آگاه از روند میانجی گری، مصر به نوعی از اقدام حزب الله علیه اسرائیل در زمان حاضر خشنود است، چرا که این اقدام، فشارهایی که از جانب اسرائیل بر قاهره بود را کمتر می کند. در واقع، پناه بردن تل آویو به قاهره در زمان حاضر، با هدف درخواست وساطت آن و فشار بر گروههای مقاومت غزه، از این جهت است که اسرائیل تلاش می کند تصمیم جنگ یا حمله نظامی به حزب الله و ایران، با تل آویو باشد، نه در پاسخ به حمله آنها. ضمن آنکه اسرائیل از سفر هیئت بلند پایه حماس به رهبری اسماعیل هنیه به ایران و دیدار وی با ابراهیم رئیسی به شدت نگران است.

همزمان با رسیدن هیئت امنیتی اسرائیل به قاهره، نفتالی بنت تصریح کرد که اسرائیل هرگز در هیچ صورتی نمی تواند حملاتی که از لبنان به سمت شهرکهای اسرائیلی و منطقه الجلیل می شود را تحمل کند و دولت لبنان در این باره مسئول است.

وی در آغاز جلسه دولت اسرائیل صبح روز یکشنبه افزود: برای ما اهمیتی ندارد که یک سازمان فلسطینی به سمت ما آتش افروزد یا شبه نظامیان مستقل، در هر صورت دولت اسرائیل این حملات را نمی پذیرد.

بنت در حالی که تلاش می کرد افکار عمومی در لبنان را علیه حزب الله تحریک کند، مدعی شد: مردم در داخل لبنان هوشیاری مهمی علیه حزب الله و دخالت ایران در این کشور دارند و می دانند ایران و حزب الله در تلاشند ملت لبنان را در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی وارد جبهه مقابله با اسرائیل کنند.

همچنانکه گذشت، هیئتی از جنبش حماس به رهبری اسماعیل هنیه پنجشنبه گذشته برای مشارکت در مراسم تحلیف رئیسی وارد ایران شد و این سفر چند ساعت پس از انتخاب دوباره هنیه بعنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس روی داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها