رئیس شورای تامین دام کشور:

کاهش 75 درصدی تقاضای دام زنده برای ماه محرم/ روی آوردن هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت یخی ارزان/ پیش‌بینی پاییز سخت برای دامداران

رئیس شورای تامین دام کشور از کاهش 75 درصدی تقاضای دام زنده برای نذورات ماه محرم سالجاری خبر داد و گفت: هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت یخی به جای دام زنده به دلیل ارزان‌تر بودن روی آورده‌اند.

کاهش 75 درصدی تقاضای دام زنده برای ماه محرم/ روی آوردن هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت یخی ارزان/ پیش‌بینی پاییز سخت برای دامداران
کد خبر: 509816
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۱:۴۲:۵۶

اعتمادآنلاین| منصور پوریان با بیان اینکه رکود در بازار محرم امسال بی‌سابقه است، اظهار کرد: هر سال 20 تا 15 روز قبل از ماه محرم سفارشات را برای خرید دام‌های زنده را دریافت می‌کردیم، اما امسال سفارشات از یک یا دور روز پیش با کاهش چشمگیر آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: به طور معمول در محرم هر ساله از ابتدای ماه تا اربعین بیش از 2 میلیون راس دام زنده سبک و 150 هزار راس دام زنده سنگین برای نذورات خریداری می‌شد، اما با توجه به شرایط بازار پیش بینی ما این است که امسال با کاهش بیش از 75 درصدی، تقاضا برای دام‌ها زنده به بیش از 500 هزار راس نرسد.

پوریان با تاکید بر اینکه بخشی از تقاضا دام‌های زنده در ماه محرم هر ساله مربوط به کشور عراق بود، افزود: با توجه به شدت گرفتن شیوع کرونا در کشور و ممنوعیت صادرات، تقاضای عراق نیز از دست رفته است.

پوریان تصریح کرد: علاوه بر کرونا شرایط بد اقتصادی نیز بر کاهش تقاضا موثر بوده است و هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی نیز مانند گذشته توان خرید تعداد زیاد دام برای نذورات را ندارند.

رئیس شورای تامین دام کشور همچنین از روی آوردن هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت منجمد به دلیل ارزانی‌تر‌ بودن به جای دام زنده خبر داد.

پوریان معتقد است؛‌ بر خلاف سال‌های گذشته محرم سالجاری قیمت در بازار دام زنده بدون افزایش خواهد بود.

به گفته وی؛ بر اساس آخرین آمار تا 6 میلیون راس دام سبک و 300 هزار راس دام سنگین مازاد در دامداری‌ها کشور انباشت شده است.

پوریان خشکسالی مراتع، گرانی نهاده‌های دامی و کاهش تقاضا را عواملی برشمرد که آینده صنعت دامپروری کشور را با تهدید جدی مواجه کرده است.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: قرار براین بود "طرح خرید حمایتی" با هدف حمایت از دامداران برای سود آوری اجرا شود تا علاوه بر نجات صنعت دامپروری ذخایر مورد نیاز کشور نیز تامین شود، اما تا امروز این طرح اجرایی نشده است.

پوریان با توجه به انباشت دام‌های بهار و تابستان در دامداری‌ها، پاییز سختی را برای دامداران پیش‌بینی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها