کد خبر: 509834
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اهداف پیدا و پنهان بشار اسد از آرایش جدید کابینه سوریه چیست؟

بعدازظهر سه‌شنبه سوریه شاهد تشکیل کابینه جدید بود، هرچند صحیح‌تر آن است که این کابینه را کابینه ترمیم‌شده بنامیم تا کابینه جدید.

اهداف پیدا و پنهان بشار اسد از آرایش جدید کابینه سوریه چیست؟
کد خبر: 509834
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بعدازظهر سه‌شنبه سوریه شاهد تشکیل کابینه جدید بود، هرچند صحیح‌تر آن است که این کابینه را کابینه ترمیم‌شده بنامیم تا کابینه جدید.

اگرچه رسانه‌ها از تشکیل کابینه جدید در سوریه و صدور فرمان تشکیل آن از جانب رئیس‌جمهور بشار اسد خبر داده‌اند، اما با نگاهی به اعضا و به ویژه ارکان تشکیل‌دهنده آن نمی‌توان تفاوت چندانی با کابینه قبلی در آن پیدا کرد.

حسین عرنوس که خود نخست‌وزیر پیشبرد امور و در عین حال مامور تشکیل کابینه بود همان کابینه سابق را با چند تغییر ناچیز به رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد داد و او نیز آن را به تصویب رساند.

آنچه مسلم است، دولت سوریه که بعد از جنگ داخلی ویرانگر به شدت در صدد رسیدن به ثبات است، این ثبات را از کابینه خود آغاز کرده و بعد از تکرار ریاست‌جمهوری بشار اسد، حسین عرنوس نیز در سمت نخست‌وزیری ابقا شد و ثباتش را حفظ کرد تا به تبع او اکثر قریب به اتفاق وزرا نیز در پست‌های خود باقی بمانند.

تنها ویژگی این کابینه که آن را از کابینه‌های پیشین متمایز می‌کند ایجاد پنج تغییر در آن است، مهم‌‌ترین تغییر قابل ملاحظه ورود عبدالله سلوم عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیب بشار اسد به کابینه است.

این فرد که تا چندی پیش می‌کوشید خود را رقیب انتخاباتی بشار اسد و فردی که سودای جانشینی او را دارد نشان دهد به کرسی وزارت مشاور در کابینه نخست‌وزیر اسد راضی شده است.

همچنین بطرس الحلاق به وزارت اطلاع‌رسانی سوریه منصوب شد تا نشان دهد دمشق در برهه پیش رو در صدد ایجاد تحولاتی در بعد رسانه‌‌ای و همراه کردن هرچه بیشتر افکار عمومی سوریه با برنامه‌های خویش است.

این در حالی است که که عرنوس برای هفت سال پیش روی خود در نخست‌وزیری هیچ تغییری در وزارتخانه‌های کلیدی کشور همچون دفاع، امور خارجه، کشور، اقتصاد و دارایی صورت نداد.

با این حال علاوه بر وزارت اطلاع‌رسانی، وزارت بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف‌کننده و نیز کار و امور اجتماعی دستخوش تغییر شده‌اند.

در واقع بشار اسد در راستای تلاش برای حفظ ثبات ساختار حاکمیتی خویش در پی آن است تا از طریق اطلاع‌رسانی قوی و تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی چه به لحاظ قدرت تامین کالاهای اساسی و چه فراهم کردن فرصت‌های شغلی به این مهم دست یابد.

سوریه این روزها وضعیت بسیار دشواری را سپری می‌کند، دولت مجبور به افزایش قیمت بنزین شده است در حالی که نان، شکر و برنج نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

نبود برق باعث شد بسیاری از مناطق این کشور روزانه 20 ساعت خاموشی را تجربه کنند.

بسیاری به دولت جدید سوریه امید بسته و بسیاری دیگر آن را ادامه روندی می‌دانند که تاکنون نتوانسته کشور را از بحرانی که گریبانش را گرفته نجات دهد.

از سویی، برخلاف بسیاری دیگر از مسائل، مرور زمان و نشستن به انتظار مشخص شدن میزان کارایی کابینه جدید کمک چندانی به مردم سوریه نخواهد کرد.

امروز سوریه در نقطه تلاقی شعله‌ور شدن جنگ داخلی از یک سو و فروپاشی اقتصادی از سوی دیگر قرار دارد و مردم کشور این خطرات را از رگ گردن هم به خود نزدیک‌تر می‌بینند، گرچه امید بستن به دولت حسین عرنوس را هم جزو گزینه‌های ناگزیر خود به شمار می‌آورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها