روسیه کنترل طالبان بر مرزهای شمالی افغانستان را تایید کرد

روزنامه کومرسانت روسیه امروز چهارشنبه به نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گزارش داد، شبه نظامیان طالبان کنترل مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان را به دست گرفته‌اند.

روسیه کنترل طالبان بر مرزهای شمالی افغانستان را تایید کرد
کد خبر: 509867
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۴:۴۲:۲۵

اعتمادآنلاین| طالبان که برای اعمال دوباره قوانین اسلامی پس از عزل خودشان در سال 2001 تلاش میکند، امروز کنترل یک شهر دیگر در شمال افغانستان را به دست گرفت تا مرکز هشت ولایت ظرف شش روز به دست این شبه نظامیان سقوط کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنها کنترل بیشتر ولایت‌های شمالی این کشور در مجاورت با جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق در آسیای میانه را به دست گرفتند. یک مقام اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که شبه نظامیان اکنون کنترل 65 درصد از افغانستان را در دست دارند.

سرگئی شویگو گفت طالبان قول داده است از مرز رد نشود اما مسکو به برگزاری مانورهای مشترک با متحدانش در این منطقه ادامه خواهد داد.

روسیه در یک پایگاه نظامی در تاجیکستان فعال است و این جمهوری شوروی سابق عضو یک بلوک نظامی تحت امر مسکو است، بدین معنا که مسکو به حفاظت از آن در صورت وقوع حمله متعهد است. ازبکستان هم روابط نزدیکی با روسیه دارد.

روسیه این ماه مانورهایی را با ازبکستان و تاجیکستان در نزدیکی مرز افغانستان برگزار کرد. روسیه هم پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را با خودروهای زرهی و سلاحهای جدید تقویت کرده است.

اتحاد جماهیر شوروی از 1979 تا 1989 افغانستان را به اشغال خود درآورد و بعد از آنکه 15 هزار تن از نیروهایش کشته و ده‌ها هزار تن دیگر زخمی شدند، آنجا را ترک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها