پیش‌بینی اوپک از کمبود عرضه در بازار نفت

گزارش اوپک برخلاف پیش بینی جدید آژانس بین المللی انرژی است که اعلام کرد رشد تقاضا برای نفت ضعیف می شود و تولید بالاتر در خارج از گروه اوپک پلاس وجود خواهد داشت که به مازاد عرضه منتهی می شود.

پیش‌بینی اوپک از کمبود عرضه در بازار نفت
کد خبر: 510008
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۰۷:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه بازار نفت، پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال 2021 و 2022 را بدون تغییر نگه داشت و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری 5.95 میلیون بشکه در روز معادل 6.6 درصد رشد کند و مصرف سوخت در سال آینده 3.28 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، اما اوپک پیش بینی رشد عرضه غیر اوپک را به دلیل افزایش تولید روسیه بالاتر برد. تولید روسیه در راستای موافقت اوپک پلاس برای افزایش تولید ماهانه 400 هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال میلادی جاری، افزایش پیدا می کند.

طبق پیش بینی اوپک، تولید نفت غیراوپک 2.9 میلیون بشکه در روز در سال 2022 رشد می کند که 840 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی ماه پیش این گروه است.

این گروه انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا سال میلادی آینده 560 هزار بشکه در روز رشد کند که 60 هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد ماه گذشته است.

با این حال اوپک در این گزارش تاکید کرد که تقاضا برای نفت در ماههای آینده احتمالا بالاتر از میزان عرضه خواهد ماند و فشار صعودی روی قیمتها در کوتاه مدت را حفظ می کند.

اوپک پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال 2021 را با فرض این که تاثیر همه گیری کووید 19 مهار خواهد شد، از 5.5 درصد به 5.6 درصد افزایش داد با این حال هشدار داد ابهامات قابل توجهی وجود دارد. دورنمای رشد اقتصادی سال 2022 هم از سوی اوپک 4.2 درصد پیش بینی شد.

گزارش اوپک یک روز پس از انتقاد دولت آمریکا از گروه اوپک پلاس برای عدم افزایش بیشتر تولید و به خطر انداختن روند احیای اقتصاد جهانی منتشر شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به قیمتهای نفت که بالاتر از سطح پیش از شیوع کووید 19 هستند، گفت: توافق فعلی اوپک پلاس کافی نیست. این گروه که قرار است نشست بعدی وزیرانش برای بازبینی سیاست تولید نفت اول سپتامبر برگزار شود، به انتقاد آمریکا واکنش نشان نداد.

گزارش اوپک نشان داد تولید نفت این گروه در ژوییه به میزان 640 هزار بشکه در روز رشد کرده و به 26.66 میلیون بشکه در روز رسیده است که تحت تاثیر خاتمه کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی بود.

طبق گزارش اوپک، تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه سوم به 28.36 میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم به 28.96 میلیون بشکه در روز می رسد.

سهم اوپک از 400 هزار بشکه در روز افزایش تولید ماهانه تصویب شده در اوپک پلاس، 250 هزار بشکه در روز است. با فرض ثابت ماندن تولید ایران، لیبی و ونزوئلا که از مشارکت در کاهش تولید معاف شده است و پایبندی کامل سایر اعضا به پیمان نفتی، تولید اوپک تا پایان سال پایین 28 میلیون بشکه در روز خواهد ماند. اما از سه ماهه نخست سال 2022 تقاضا برای نفت اوپک به 25.19 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند و در سه ماهه دوم 26.80 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، گزارش اوپک برخلاف پیش بینی جدید آژانس بین المللی انرژی است که اعلام کرد رشد تقاضا برای نفت ضعیف می شود و تولید بالاتر در خارج از گروه اوپک پلاس وجود خواهد داشت که به مازاد عرضه منتهی می شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم پیش بینی رشد تقاضا در سال 2021 را تغییر نداد اما دورنمای سال 2022 را کاهش داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها