کد خبر: 510071
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۵:۲۸
| |

بورل: طالبان به تعهدات خود پایبند باشد و به مذاکرات بازگردد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گروه طالبان درخواست کرد به تعهدات خود پایبند باشد و به مذاکره برای مصالحه در افغانستان ادامه دهد.

بورل: طالبان به تعهدات خود پایبند باشد و به مذاکرات بازگردد
کد خبر: 510071
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۵:۲۸

اعتمادآنلاین| «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از گروه طالبان خواست، به تعهدات خود پایبند بماند و به مذاکرات ادامه دهد.

به گزارش فارس، به نوشته پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل نوشت: «حملات کنونی طالبان نقض مستقیم تعهدات آن‌ها در مذاکرات ترک مخاصمه و توافق دوحه است. اتحادیه اروپا افزایش نقض قوانین بشردوستانه و حقوق بشری بین‌المللی، به‌ویژه در مناطق و شهرهای تحت کنترل طالبان را محکوم می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از طالبان می‌خواهد فوراً مذاکرات منسجم، منظم و بنیادین را از سر گیرد و همچنین توقف فوری خشونت‌های کنونی و آتش‌بسی جامع و دائمی را خواستار است».

بورل بدون اشاره به جنایات آمریکا و متحدان اروپایی در افغانستان گفت: «این حملات مداوم موجب رنجی غیر قابل قبول برای مردم افغانستان و شمار آوارگان و کسانی که افغانستان را در جستجوی امنیت ترک می‌کنند رو به افزایش است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «جمهوری اسلامی افغانستان را به حل‌وفصل اختلافات سیاسی، افزایش نمایندگی از همه ذی‌نفعان و تعامل با طالبان برای رسیدن به دیدگاهی متحد تشویق می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا به همکاری و حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد. با این حال این حمایت مشروط به مصالحه‌ای جامع مسالمت‌آمیز و احترام به حقوق اساسی تمام افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها است».

بورل هشدار داد: «در غیر این صورت اگر قدرت با زور تصاحب شود و حکومتی اسلامی دوباره برقرار شود، طالبان با عدم به رسمیت شناختن، انزوا، عدم حمایت بین‌المللی و چشم‌اندازی از تداوم درگیری و بی ثباتی در افغانستان مواجه خواهد بود».

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها