کد خبر: 510171
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۹:۲۸:۱۱
| |

اسپانیا هیئت دیپلماتیک خود را از افغانستان خارج می‌کند

وزارت امور خارجه اسپانیا با تغییر در تصمیم‌گیری پیشین خود مبنی بر عدم تعطیلی سفارت خود در افغانستان، با صدور بیانیه ای از قصد خود برای آغاز بازگرداندن هیئت دیپلماتیک خود خبر داد.

اسپانیا هیئت دیپلماتیک خود را از افغانستان خارج می‌کند
کد خبر: 510171
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۹:۲۸:۱۱

اعتمادآنلاین| «خوسه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا که کمتر از یک ماه از حضورش در این منصب می‌گذرد اعلام کرد، «گابریل فِرران» سفیر اسپانیا در کابل و شماری دیگر از کارکنان اداری، سه نفر از اعضای تیم امنیتی و حدود ده نفر از پرسنل محلی که در محل سفارت اسپانیا حضور دارند، از افغانستان خارج خواهند شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ‌آب‌ث، رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا ضمن اعلام این خبر گفت: اسپانیا برای هر گونه حادثه و تخلیه سفارت، آمادگی داشته و هیچکس را باقی نخواهد گذاشت. سفارت اسپانیا با همه اسپانیایی‌های ساکن افغانستان نیز دائما در حال تماس بوده تا به عملیات بازگشت از این کشور ملحق شوند. امنیت شهروندان ما، اولین نگرانی ما است.

وزارت دفاع اسپانیا نیز جمعه شب اعلام کرد که مترجمان افغان را که با نیروهای اسپانیایی در افغانستان همکاری کرده‌اند در اسرع وقت از این کشور خارج می‌کند.

وزارت دفاع اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مترجمان افغان را که برای ماندن در کشورشان احساس خطر می‌کنند شناسایی کرده و به دنبال آن است تا با همفکری وزارتخانه‌های کشور و خارجه آنها را در روزهای آینده به اسپانیا منتقل کند.

رسانه‌های اسپانیایی گزارش دادند که انتظار می رود حدود 50 مترجم به همراه خانواده‌هایشان افغانستان را ترک کنند.

به نوشته آب‌ث، طالبان که کنترل شهرهای اصلی این کشور از جمله هرات و قندهار را به دست گرفته اند، تا 150 کیلومتری پایتخت پیشروی کرده اند. با تشدید حملات طالبان، وزارت خارجه اسپانیا در حالی خروج فوری کارکنان خود را ضروری دانسته که مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اعلام کرد: ما نقض فزاینده قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر به ویژه در شهرهای تحت کنترل طالبان را محکوم می‌کنیم.

اسپانیا با پایان دادن به یک ماموریت 19 ساله، 13 می (23 اردیبهشت) آخرین نیروهای نظامی خود را نیز از افغانستان خارج کرد.

به نوشته نشریه ال پریودیکو، در طول 19 سال ماموریت، 104 اسپانیایی شامل سربازان و دو مترجم که برای نیروهای اسپانیایی کار می‌کردند در این کشور آسیایی کشته شدند. به این ترتیب از حدود 180 سرباز اسپانیایی که در عملیات بین المللی کشته شده اند، پس از کشته شدن 23 نظامی در بوسنی هرزگووین، افغانستان عملیاتی است که بیشترین هزینه برای نیروهای مسلح اسپانیا را به همراه داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها