اجلاس دوحه بی‌نتیجه پایان یافت؛ کابل: مقابل طالبان می‌ایستیم

گزارش‌ها از دوحه حاکی از آن است که در نتیجه برگزاری 3 نشست با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، شرکت‌کنندگان خواستار توقف جنگ شدند، اما طالبان آن را نپذیرفتند.

اجلاس دوحه بی‌نتیجه پایان یافت؛ کابل: مقابل طالبان می‌ایستیم
کد خبر: 510172
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با پیشروی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت در راستای پیدا کردن راه‌حل جهت توقف حملات و خشونت طالبان بیش‌تر شده است. در جریان روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، 3 نشست در دوحه در رابطه به صلح افغانستان برگزار شد.

یک منبع معتبر به روزنامه 8صبح گفت که در این جلسات، طالبان روی مواضع خود اصرار کردند. به گفته وی، هیچ تغییری در موضع این گروه به وجود نیامده است. این منبع افزود: «دنیا خواست که حملات‌شان را به شهرهای افغانستان متوقف کنند، اما طالبان نپذیرفتند. بحث این‌که مذاکرات سریع شود، هم از سوی طالبان پذیرفته نشد.»

پیش‌تر وزارت دولت در امور صلح افغانستان، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد هماهنگی میان کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان، تسریع روند مذاکرات و توقف خشونت‌های جاری عنوان کرده بود. با این حال گروه طالبان می‌گوید که قرار نبود در این جلسات تصمیمی گرفته شود.

در این نشست عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، سید‌سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمدمعصوم استانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت، شماری از اعضای این هیات و نمایندگان آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد، روسیه، چین، انگلستان، پاکستان، ترکیه، اوزبکستان و گروه طالبان حضور داشتند.

روز جمعه، 22 مرداد، در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حضور اشرف غنی نشست امنیتی برگزار شده است. امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، می‌گوید که اساسی‌ترین تصمیم این نشست، «ایستادگی در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت» است. صالح در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «حکومت از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌نماید. تمام امکانات مورد نیاز در اختیار قوای مسلح و مقاومت ملی قرار می‌گیرد.»

حدود دو هفته پیش اشرف غنی در نشست ویژه شورای امنیت ملی نیز خواهان بسیج ملی در برابر طالبان شد و تاکید کرد که با تمام توان در برابر طالبان ایستادگی خواهند کرد. با این حال، نمایندگان کشورهای منطقه و فرامنطقه در دوحه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، روی تسریع روند صلح به‌عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف عاجل خشونت‌ها تاکید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان، شرکت‌کنندگان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند. نمایندگان ویژه آمریکا، چین، اوزبکستان، پاکستان، بریتانیا، قطر، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در 19 مرداد با نمایندگان دولت افغانستان و طالبان درباره مشارکت جامعه بین‌المللی برای موفقیت روند صلح در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

نمایندگان آلمان، نروژ، تاجیکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان نیز در 20 مرداد در نشستی در رابطه با صلح افغانستان شرکت کرده‌اند. نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، اعضای نشست بین‌المللی در‌باره افغانستان که در دوحه برگزار شد، تاکید کرده‌اند هیچ دولتی را که در افغانستان با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.

در این بیانیه همچنین برای دست‌یابی به راه حل سیاسی روی حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه امنیت دیگر کشورها و احترام به حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان این نشست با ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان، کشتار غیرقانونی، نقض حقوق بشر، حملات زمینی و هوایی بر مراکز شهرها و تخریب زیرساخت‌ها، گفته‌اند که تداوم درگیری، تلاش‌های صلح را بی‌نتیجه می‌سازد.

نشست اضطراری امنیت سازمان ملل در رابطه به افغانستان برگزار شود

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در سومین روز اجلاس دوحه در رابطه با صلح افغانستان، خواهان برگزاری نشست اضطراری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در‌باره‌ افغانستان شد. عبدالله در این نشست گفت: «وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه‌ اضطراری خود قضیه‌ افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در مورد رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.» رییس شورای عالی مصالحه افغانستان هشدار داده است که بحران افغانستان، امنیت جهانی را تهدید می‌کند و برای بررسی آن باید این نشست برگزار شود.

عبدالله عبدالله در حالی خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در‌باره افغانستان می‌شود که این شورا روز جمعه گذشته به درخواست وزارت خارجه کشور، نشست ویژه‌ای را در رابطه به صلح افغانستان در نیویورک برگزار کرد. در این نشست، نمایندگان کشورهای سازمان ملل متحد نقض قوانین جنگی را محکوم و بر راه‌حل سیاسی قضیه افغانستان تاکید کردند.

با این حال، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که برای تامین امنیت سفارت این کشور در کابل و نیز برای تسهیل روند خروج همکاران محلی ارتش امریکا هشت هزار سرباز به افغانستان می‌فرستد. بریتانیا نیز اعلام کرده است که حدود 600 سرباز را به افغانستان اعزام می‌کند.

سرعت تحول و رویداد‌ها در کشور سریع و غیر‌قابل پیش‌بینی است. گذشت زمان سرنوشت جنگ، صلح و دولت افغانستان را روشن خواهد ساخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها