پیتر امبارِک، یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی:

احتمالا "بیمار صفر" کرونا کارمند آزمایشگاه ووهان بوده است

یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی می‌گوید احتمال دارد نخستین فردی که به کووید-19 آلوده شده، یکی از کارکنان آزمایشگاه ووهان باشد که با خفاش در تماس بوده است.

احتمالا "بیمار صفر" کرونا کارمند آزمایشگاه ووهان بوده است
کد خبر: 510213
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۱۱:۳۵:۲۹

اعتمادآنلاین| دکتر پیتر امبارِک، که به مدت چهار هفته سرپرستی هیئت تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی درباره منشا ویروس کرونا را بر عهده داشت، ابتدا گفته بود این نظریه که ویروس از آزمایشگاهی در این شهر باشد، «بسیار بعید» است.

اکنون دکتر امبارک که متخصص بیماری‌های واگیردار و ایمنی غذایی است، گفته است احتمال دارد یکی از کارکنان آزمایشگاه ووهان در تماس با خفاش به ویروس کرونا آلوده شده باشد.

به گزارش ایسنا، او به شبکه تی‌وی2 تلویزیون دانمارک گفت: «یک فرضیه محتمل این است که یکی از کارکنان [آزمایشگاه ووهان] در جریان نمونه‌برداری در محل آلوده شده باشد. این جایی است که ویروس مستقیم از خفاش به انسان منتقل می‌شود. در این صورت، [عامل سرایت بیماری] در عوض یک روستایی ناشناس یا هر فرد دیگری، یک کارمند آزمایشگاه است که مرتب با خفاش‌ها در تماس بوده است. این در واقع در رده [گزینه‌های] محتمل قرار دارد.»

به گزارش ایندیپندنت، دکتر امبارک افزود با این حال، سازمان بهداشت جهانی هیچ شاهد و مدرکی مبنی بر اینکه همه‌گیری کووید-19 به پژوهش‌های موسسه ویروس شناسی ووهان مرتبط باشد، نیافته است.

او تاکید کرد که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی شواهد مستقیمی دال بر اینکه شیوع ویروس کرونا به پژوهش‌ روی خفاش در آزمایشگاه‌های ووهان ارتباط داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

از هنگام بروز نخستین موارد بیماری در ووهان در دسامبر 2019، میان کارشناسان درباره منشا ویروس کرونا بحث و اختلاف نظر فراوان وجود داشته است اما بسیاری از متخصصان تصور نمی‌کنند که نشت ویروس از آزمایشگاه عامل شیوع بیماری کووید-19 بوده باشد.

در ماه مه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تیم خود دستور داد پاسخ پرسش‌هایی را که در مورد منشا بیماری وجود دارد، بیابند. او گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در پی نظریه‌های متفاوت از جمله احتمال بروز سانحه آزمایشگاهی‌اند. چین همواره نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه را رد کرده است.

یوان ژیمینگ، مدیر آزمایشگاه ایمنی زیستی در موسسه ویروس‌شناسی ووهان، پیش‌تر گفته بود که آن‌ها قبل از بروز همه‌گیری، ویروس جدید کرونا را در این محل نگه می‌داشتند و روی آن تحقیق نکرده‌اند.

او گفت: «تاکید می‌کنم... موسسه ویروس شناسی هرگز ویروس جدید کرونا را طراحی نکرده، نساخته و نشت نداده است.»

در همین حال چین اعلام کرده که با طرح جدید سازمان بهداشت جهانی برای بررسی منشا ویروس کرونا همکاری نمی‌کند.

سازمان بهداشت جهانی اطلاعات بیشتری درخواست کرده که بخشی از آن برای ادامه تحقیق درباره تئوری نشت ویروس از آزمایشگاهی در چین است.

اما مقامات چین اعلام کردند که نظریه انتشار کووید از آزمایشگاه نباید بررسی شود. به این دلیل که سازمان بهداشت جهانی در ابتدا گفته بود که بسیار غیرمتحمل است که منبع انتشارویروس از آزمایشگاه باشد.

چین معتقد است که تحقیق درباره منشا ویروس با اهدافی سیاسی انجام می‌شود. اما درمقابل شماری معتقدند که چین در این مورد پنهانکاری می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها