محمدی، مدیر کل اداره داروی سازمان غذاودارو مطرح کرد:

رشد 8 برابری مصرف رمدسیویر در کشور/ پشت پرده کمبود سرم و داروهای درمان کرونا

مدیر کل اداره داروی سازمان غذاودارو درباره چرایی کمبود برخی داروهای کرونا طی روزهای اخیر توضیحاتی ارائه داد.

رشد 8 برابری مصرف رمدسیویر در کشور/ پشت پرده کمبود سرم و داروهای درمان کرونا
کد خبر: 510310
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۰۸:۴۰:۱۷

اعتمادآنلاین| سید حیدر محمدی مدیر کل اداره داروی سازمان غذاودارو اظهار داشت: درخصوص واردات سرم، سال گذشته شرکت سرم سازی شهید قاضی اعلام کرد که خط تولید خود را برای تغییرات تعطیل خواهد کرد و با توجه به گرمای هوا و احتمال افزایش مصرف سرم سازمان غذا و دارو با این موضوع موافقت نکرد.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو هشدار داد که تعطیلی این مرکز منجر به ایجاد خلأ خواهد شد اظهار داشت: سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تغییرات را در خط تولید را در آبان ماه ایجاد کند ولی از آنجا که شرایط کارخانه مهیا نبود این اتفاق رخ نداد برای همکاری با شرکت اعلام آمادگی کردیم، اسفند این شرکت اعلام کرد که دپوی زیادی انجام داده و آمادگی تغییر در خط تولید را دارد و 5 اسفند اجازه اینکار داده شد و مقرر شد که ظرف مدت 4 ماه خط تولید راه‌اندازی شود.

محمدی افزود: درحال حاضر این خط تولید راه‌اندازی نشده است و اعلام کرده است که شهریور ماه این کار تکمیل خواهد شد، وقتی مجوز تعمیرات به شرکت شهید قاضی داده شد بسیاری از تولیدکنندگان نامه نوشتند که واردات سرم انجام نشود و حتی به مجلس فشار وارد کردند که وزارت بهداشت نباید واردات سرم انجام دهد. این درحالی بود که سازمان غذا و دارو بنا داشت مجوز 18 میلیون سرم را صادر کند ولی با این رخداد مجوز واردات 9 میلیون سرم داده شد.


وی خاطر نشان کرد: این مجوز نیز به کارخانجات داروپخش و شهید قاضی داده شد که سود آن به شرکت تولیدکننده برسد، کارخانه شهید قاضی یک ماه بعد اعلام کرد که سرم وارد نخواهد کرد و شرکت داروپخش نیز سه ماه بعد اعلام کرد که به دلیل اینکه شرایط نامناسب در هند ایجاد شده توانایی واردات را ندارد که همین موضوع باعث ایجاد مشکل شد. مجموع مشکلات و بدعهدی‌ها و بالا رفتن مصرف سرم و رمدسیویر این کمبود ایجاد شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر به اندازه 2 ماه مجوز واردات دادیم، بالغ بر 25 کانتینر سرم وارد کشور شده است و توزیع آن آغاز شده است گفت: درباره داروی فاویپیراویر نیز تولیدکنندگان قرار بود که نیاز کشور را تامین کنند اما افزایش مصرف 8 برابری این دارو باعث شد تا تولیدکنندگان نتوانند تولید کافی داشته باشند و معادلات تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو بهم ریخت. البته مجوز واردات این دارو صادر شده است و از شنبه یا یکشنه توزیع خواهد شد.


وی با بیان اینکه میزان مصرف رمدسیویر در کشور از 170 هزار ویال در سال 99 به 600 هزار عدد در خرداد رسید و در دو هفته اول مرداد به دومیلیون و دویست هزار عدد رسید که این رقم تا پایان مرداد به 5 میلیون عدد خواهد رسید. رقم افزایش مصرف بسیار قابل توجه است و هیچ سیستمی نمی‌تواند رشد 8 برابری در ظرف یک هفته پیش بینی کند، اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته مشکلات ایجاد شده در این زمینه از این هفته رفع خواهد شد.


محمدی ادامه داد: توزیع داروهای کرونا در داروخانه‌های بیمارستانی انجام می‌شد و به دلیل اینکه فشار از داروخانه‌های بیمارستانی برداشته شود اعلام شد که توزیع دارو در داروخانه‌های دولتی و منتخب نیز انجام شود.

وی افزود: در زمینه صفوف ایجاد شده چند علت وجود دارد،اول اینکه سازمان تامین اجتماعی سیستم خود را بروزرسانی کرد و تغییر سرور در این زمان نامناسب باعث قطعی سامانه‌ها شد که همین موضوع باعث شد تا مردم در صف قرار گیرند، همچنین مصرف دارو 8 برابر شد و مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای تامین دارو شدیدا افزایش یافت، همچنین مراجعه به داروخانه‌های منتخب از داروخانه‌های بیمارستانی زیاد شد که مجموع این عوامل منجر به شلوغی داروخانه‌ها شد.

مدیر کل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت: در نزدیکترین داروخانه‌ها داروهای کرونا در دسترس است و از مردم تقاضا می‌شود تا رفع مشکل به داروخانه‌های محلی مراجعه کنند، به دلیل اینکه میزان تولید و واردات افزایش پیدا کرده است و تعداد داروخانه‌های توزیع کننده دارو نیز زیاد شده است امیدواریم مجموع این عوامل منجر به ارائه خدمات به بیماران در راستای اجرای دستور رئیس جمهور شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها