سی بی اس:

سفارت آمریکا در کابل در 36 ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی 36 ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده کنترل شهر چهار میلیون نفری کابل را در اختیار خواهند گرفت.

سفارت آمریکا در کابل در 36 ساعت آینده تخلیه می‌شود
کد خبر: 510333
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۴ ۰۹:۲۵:۴۱

اعتمادآنلاین| ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است.

به گزارش ایسنا، کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها، و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا باقی می‌مانند.

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هاشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود.

تخلیه سفارت آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که نیروهای طالبان به سوی کابل پیشروی می‌کنند و مناطق بیشتری را تحت کنترل خود درمی‌آورند. این گروه در مسیر پیشروی‌های خود زندانیان طالبان را از زندان‌ها آزاد می‌کند و تسلیحات و خودروهای رزمی باقیمانده‌ای را تصرف می‌کند که در اصل متعلق به نیروهای افغان تحت آموزش نظامی آمریکا بوده‌اند.

جان کربی، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا، گفت: تسلیحات نظامی که به دست نیروهای مخالف می‌افتد، همواره مایه نگرانی ماست.

به‌رغم تلاش‌ها برای تامین امنیت کارمند آمریکایی و حامیان افغانستانی آنان، بایدن باید شکست، و نیز تسلط طالبان بر سفارت، اقامتگاه سفیر، و باشگاه تفریحی سربازان، دیپلمات‌ها، و روزنامه‌نگاران را مشاهده و تحمل کند.

اکنون پرچم آمریکا از محوطه سفارت و مراکز آمریکایی کابل پایین کشیده می‌شود. نگه داشتن پرچم و بازگرداندن و تحویل آن به ایالات متحده، معمولا برای سفیر یا کاردار سفارت، اقدامی پرافتخار است.

آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: سفارت باز است و ما خدمات کنسولی چون خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی و برنامه ویزای ویژه مهاجرتی و نیز ارتباط دیپلماتیک با مردم و دولت افغانستان را ادامه می‌دهیم.

او گفت که آمریکا کماکان بر مقابله با تروریسم نیز تمرکز خواهد داشت و برای تامین امنیت کارکنان سفارت، اوضاع را کنترل خواهد کرد. او گفت:‌ «این کاری است که برای هر مرکز دیپلماتیک در محیط‌های پرچالش انجام می‌دهیم.»

به نوشته آکسیوس، تیم دیپلماتیک باقی‌مانده در کابل کوچک خواهد بود تا بتواند با سرعت خارج شود. زمان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و از آن برای صدور ویزاهای ویژه مهاجرتی برای شهروندان افغانستان، و خروج پرسنل غیرنظامی استفاده می‌شود.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به آکسیوس گفت، تا 31 اوت زمان زیادی باقی است و «نمی‌توانند ما را بیرون کنند.»

این مقام دولتی گفت که وضعیت در افغانستان به شدت بی‌ثبات است و به سرعت تغییر می‌کند، و از همین رو مقام‌های ارشد دولتی اوضاع را روزانه مدیریت می‌کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی در همکاری با کشورهای دیگر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا در پذیرش شهروندان افغانستانی که به آمریکایی‌ها کمک کردند و اکنون باید از ترس تلافی طالبان کشور را ترک کنند، همکاری می‌کنند یا نه.

قطر یکی از کشورهای عمده در این مذاکرات همکاری است، اما گفت‌وگو با کویت و دیگر کشورها برای اسکان موقت شمار اندکی از شهروندان افغانستان ادامه دارد.

یک تبعه افغانستان در کابل که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کرده است، گفت که پیمانکاران محلی افغانستانی وحشت‌زده‌اند. او گفت:‌ «همه می‌خواهند از کشور خارج شوند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها