کد خبر: 510466
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ۰۷:۴۲:۰۰
| |

رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کووید 19 تاثیر ندارند؟

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: تحقیقات معتبر جهانی ثابت کرده است که داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر در درمان کووید 19 و کاهش مرگ و میر بیماران تاثیر ندارند.

رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کووید 19 تاثیر ندارند؟
کد خبر: 510466
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ۰۷:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی قانعی اظهار داشت: در مطالعه‌ای جهانی در 405 بیمارستان به 11 هزار و 330 بیمار رمدسیویر داده شد که نتیجه آن این بود که در بهبود بیماران تأثیر کمی داشته و یا اصلاً تأثیری نداشته است.

به گزارش صدا و سیما، رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: بر اساس همین تحقیقات رمدسیویر حتی بر کاهش تعداد و بار ویروس در بیماران هم تأثیری نداشته است.این دارو هیچ اثری هم بر کاهش مرگ ومیر بیماران کووید 19 نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: بر اساس نتیجه مطالعاتی که در مجله معتبر نیچر آمده، فاویپیراویر هم هیچ تأثیری در کاهش مرگ و میر بیماران کووید نداشته و معلوم شده که این دارو بی تأثیر و پر عارضه بوده است.

قانعی درخصوص ترکیب داروهای فاویپیراویر و هیدروکسی کلروکین هم گفت: تجویز این داروها هم در بیماران متوسط و شدید فایده بالینی قابل توجهی ندارد.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی به عوارض جانبی این داروها هم اشاره کرد و گفت: این دارو باعث وخیم شدن عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود.

قانعی گفت: ویروس بیماران کووید را نمی‌کشد آنچه بیماران را می‌کشد تورم و التهاب ریه و کاهش اکسیژن است بنا بر این اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و کورتیکواستروئید و دگزامتازون است که می‌تواند التهاب ریه را کم کند اما نباید بی محابا و بی رویه و بی توجه به عفونت تجویز شود، زیرا سیتسم ایمنی را سرکوب می‌کند.

وی افزود: پزشکان باید بر اساس شواهد متقن دارو تجویز کنند و نباید طوری باشد که هر کس هرچه خواست به هر میزان تجویز کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها