جنگی که هنوز تمام نشده است/ مین‌های در کمین، همچنان قربانی می‌گیرند

بیش از چهار دهه از پایان هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد ولی مین‌های عمل نکرده از آن زمان تاکنون همچنان قربانی می گیرند و همین روز گذشته 1 نفر جان خود را به این دلیل از دست داد.

جنگی که هنوز تمام نشده است/ مین‌های در کمین، همچنان قربانی می‌گیرند
کد خبر: 510478
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ۰۸:۱۶:۵۷

اعتمادآنلاین| سالیان سال گذشته اما هنوز خاکش بوی خون می‌دهد، بوی باروت، بوی جنازه‌هایی که بر زمین افتاده‌اند و هنوز می‌افتند. کردستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی هنوز هم قربانی می‌دهند و ترکش‌های جنگ «جان» می‌گیرد و روی تن‌های کوچکی می‌نشیند که پیش از پروانه شدن، مرگ سراغشان آمده است. چه چشم‌هایی که برای همیشه خاموش شدند، چه پاهایی که برای همیشه بریده شدند و چه جان‌هایی که از بچه‌ها ستانده شده است.

به گزارش برنا، جنگ هنوز هم تمام نشده، جنگ هنوز جان کودکانی که با شوق و ذوق بازی می‌کنند و ناگهان پایشان روی مین می‌رود را می‌گیرد. همین روز گذشته بود که رییس شبکه بهداشت و درمان دهلران اعلام کرد انفجار مین به جای مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی یک کشته و 2 مجروح برجای گذاشته است. گویا قرار نیست قصه تلخ جان گرفتن مین برای مردم این استان‌ها به پایان برسد.

آگاه سازی تاثیر خوبی در جلوگیری از تلفات داشته است/ بزرگسالان بیشترین قربانیان را تشکیل می‌دهند

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه، می‌گوید اوضاع تقریبا نسبت به سال‌های گذشته بهتر است و اطلاع رسانی‌ها باعث شده کودکان از خطر مین‌ها در امان بمانند اما همچنان بیشترین آمار قربانیان در بزرگسالان است.

بهزاد رحیمی می‌گوید: متاسفانه این موضوع حقیقت دارد و به دلیل پاکسازی نشدن مناطق جنگی هرساله کودکان، زنان و مردانی روی این مین‌ها قرار گرفته که یا دچار مصدومیت می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند ضمن اینکه در سال‌های اخیر بارش‌های فصلی و فرسایش خاک باعث شده مین‌ها به مناطق مسکونی سرازیر شوند و خطر آنها برای مردم بیشتر شود.

او با اشاره به راهی که برای جلوگیری از تلفات جانی در این مناطق استفاده می‌شود، بیان کرد: علاوه بر تلاش‌هایی که برای جمع آوری مین‌ها می‌شود، آگاه سازی و اطلاع دادن راه دیگر جلوگیری از این گونه آسیب‌هاست که تاکنون موفق هم بوده و در دو سه سال اخیر تاثیر خوبی در جلوگیری از تلفات داشته است برای مثال در مدارس به کودکان آموزش می‌دهیم به مناطق ناشناخته و مناطقی که با علامت ممنوعه حصار کشی شدند ورود پیدا نکنند و از سر کنجکاوی داخل آنها نشوند همچنین به آنها آموزش می‌دهیم در مواقع سیلاب و باران علائم وجود مین در آب را بشناسند تا خدایی نکرده به آنها دست نزنند و سریعا به بزرگترهایشان اطلاع دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است آموزش به کودکان باعث شده جلوی بسیاری از تلفات گرفته شود اما متاسفانه چون مین‌ها وارد راه‌ها و سیل بندها شدند، بیشتر از بزرگترها قربانی می‌گیرد.

334 ایلامی قربانی مین‌های به جا مانده از دفاع مقدس شده‌اند/ صعب‌العبور بودن یکی از دلایل عدم پاکسازی مناطق باقی مانده است/ بیش از 21 هزار هکتار اراضی ایلام اکنون آلوده به تسلیحات دوران دفاع مقدس است ​

به سراغ جوهر نادری، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام که همین دیروز در استان او مین جان یک نفر را گرفت، رفتیم تا درباره میزان مناطقی که پاکسازی شده و مناطقی که هنوز نیاز به کار دارند، بپرسیم.

نادری درباره تلفات مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی گفت: در زمان جنگ یک میلیون و 700 هکتار از اراضی مرزی استان ایلام در مرزهای مهران و دهلران آلوده به مین شد درواقع ایلام یکی از استان‌هایی است که به صورت مستقیم حجم بالایی از اراضی آن آلوده به تسلیحات جنگی بر جای مانده از دوران دفاع مقدس است.

او ادامه داد: هرچند که بعد از جنگ بیشتر این مناطق آلوده به مین و آثار به جا مانده از جنگ پاکسازی شده است اما در حال حاضر 21 هزار و 281 هکتار از این اراضی هم اکنون آلوده و اقدامات لازم برای پاکسازی در دستور کار است ضمن اینکه توسط قرارگاهی شامل 2 گروه مکانیزه و چهار گروه پاکسازی، یک میلیون و 780 هزار و 719 هکتار از مناطق آلوده به مین را پاکسازی کرده‌ایم.

نادری از کاهش تلفات ناشی از این آلودگی خبر داد و افزود: تلفات ناشی از آلودگی اراضی باقیمانده در مرزهای ایلام به مین و آثار به جای مانده از ادوات جنگی 92 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام علت عدم پاکسازی مناطق باقی مانده به مین را صعب‌العبور بودن مناطق عنوان کرد و گفت: میزان اراضی باقیمانده در شرایط صعب‌العبور، پرشیب، پرتگاه‌ها، باتلاق‌ها، مرداب‌ها و نیزارها هستند که کار مین‌روبی آنان زمانبر و نیازمند دقت و بررسی بیشتر است.

او درخصوص تعداد تلفات در این استان گفت: 334 نفر از مردم این استان از سال 67 تا پایان سال 98 بر اثر برخورد با این مهمات جنگی جان خود را از دست دادند که 327 نفر از این تعداد مربوط به قبل از سال 93 بوده اند همچنین در مدت یاد شده از سال 67 تا 98 نیز 330 نفر در اثر برخورد با این مواد منفجره دچار قطع عضو شده‌اند که 324 نفر از این تعداد تا سال 93 این سوانح برای آنها روی داده است ضمن اینکه 247 نفر دیگر از اقشار مختلف مردم استان ایلام طی مدت یاد شده در اثر برخورد با انواع مین و گلوله های جنگی مبتلا به جراحات سطحی شدند.

نادری می‌گوید: بروز حوادث ناشی از برخورد با انواع مین‌ها در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است بطوری که از سال 92 تا پایان سال 98 تنها یک نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده و هفت نفر نیز دچار قطع عضو شده اند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام درباره جان باختن و مجروح شدن تعدادی از اهالی این منطقه در روز گذشته گفت: متاسفانه روز گذشته 2 نفر از نیروهای پاکسازی که از اهالی دهلران بودند و سالهاست که به ما در عملیات کمک می‌کردند به درجه شهادت رسیدند.

وعده‌های پاکسازی که باید به عمل تبدیل شود

بر اساس برآوردهای سال 1367، چهار میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه کشورمان به انواع مین آلوده شد که یک میلیون و 700 هزار هکتار آن در استان ایلام، یک میلیون و 500 هزار هکتار در خوزستان، 700 هزار هکتار در کرمانشاه، 150 هزار هکتار در کردستان و 150 هزار هکتار نیز در آذربایجان غربی قرار دارند. اکنون با وجود گذشت بیش از چهل و سه سال از جنگ و به رغم پاکسازی سرزمین‌های آلوده به مواد ناریه، هنوز مین‌های قاتل در دل زمین نفس می‌کشند و در کمین نشسته‌اند. با این حال حوادث سال‌های گذشته نشان می‌دهد همچنان در دل خاک برخی مناطق که حتی پاک سازی هم شدند، مین وجود دارد و سیلاب خاک را جابه جا می‌کند و مین‌هایی را که در دل آن مدفون شده‌اند، با خود می‌برد و شاید ایستگاهی که از آن پیاده می‌شوند، جلوی خانه یکی از مردم باشد پس حتما باید وعده‌های پاکسازی به عمل تبدیل شود تا دیگر شاهد قربانیان مین پس از سال‌ها اتمام جنگ نباشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها