مهدی صالحی، فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان:

‌آسمان ایران امن است / سامانه شبیه‌ساز باور 273 شهریورماه رونمایی می‌شود

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: منطقه خاورمیانه با توجه به بحث انرژی و نفت و ذخایری که دارد، همواره مورد نظر دشمنان و به ویژه دشمنان فرامنطقه‌ای بوده است.

‌آسمان ایران امن است / سامانه شبیه‌ساز باور 273 شهریورماه رونمایی می‌شود
کد خبر: 510639
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۰۹:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی صالحی، فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش با تشریح ماموریت‌های یگان خود اظهار کرد: ماموریت پدافند دفاع از فضای آسمان جمهوری اسلامی ایران است و همواره تلاش می‌کنیم حتی در خارج از مرزها تهدیدی به فضای جمهوری اسلامی ایران نزدیک نشود.

به گزارش ایرنا، وی افزود: با همکاری و کمک صنایع داخلی و دانشگاه‌های معتبر در حوزه سامانه‌های رادار هشدار اولیه و سامانه‌های کشف به نتایج خوبی دست پیدا کردیم و مشکل خاصی در این زمینه‌ها نداریم.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: سامانه‌های کشف و راداری ارتفاع کم و ارتفاع بالا و متوسط در سایت‌ها و همچنین پست‌های دیده بانی و سایت‌های فاشا وظیفه شناسایی و کشف انواع تهدیدات را در سرحدات جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارند و ما سعی کردیم با بهره گیری از جوانان، نخبگان و ظرفیت‌های داخلی و بومی، سامانه‌هایی که مورد نیاز پدافند است را توسط صنایع داخلی تامین کنیم.

سرتیپ صالحی گفت: با حمایت‌های فرماندهی کل ارتش و توجه ویژه فرمانده معظم کل قوا به مقوله پدافند که همیشه در فرمایشات خودشان فرمودند اولویت اول پدافند است و آن را حفظ کنید، این رویکرد در صنایع هم گسترش پیدا کرد و توجه ویژه‌ای به بحث پدافند شد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تهدیدات دشمن به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی وجود دارد و ما باید همیشه آمادگی داشته باشیم که بتوانیم در مقابل تهدیدات پاسخ محکم و کوبنده داشته باشیم.

‌آسمان ایران امن است

این مقام نظامی با تاکید بر اینکه آسمان ایران یکی از آسمان‌های امن است، گفت: منطقه خاورمیانه با توجه به بحث انرژی و نفت و ذخایری که دارد، همواره مورد نظر دشمنان و به ویژه دشمنان فرامنطقه‌ای بوده است. به طوری که در اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس پایگاه‌ دشمن وجود دارد بنابراین تهدیدات همیشه برای ما مستتر بوده و هست.

سرتیپ صالحی افزود: اما با همه این تهدیدات و تلاش‌هایی که دشمنان در مرزها و خارج از مرزها داشتند، آسمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان امن‌ترین آسمان خاورمیانه است که این امنیت با توان مردان غیرتمند نیروی پدافند و نیروهای مسلح برای کشور به ارمغان آمده است.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه درباره آموزش‌های این مرکز آموزشی گفت: این مرکز ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارت‌ورزی و آموزش‌های اولیه و ثانویه برای افسران، درجه داران و کارکنان وظیفه را بر عهده دارد. در حوزه سربازان وظیفه تلاش شده که این جوانان هم در بخش مهارت آموزی و هم در بخش آموزش‌های تخصصی آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

سرتیپ صالحی با اشاره به رشد مرکز آموزشی تحت امر خود در سال‌های اخیر یادآورشد: درحال حاضر بیشتر تخصص‌های پدافندی را در این مرکز ارائه می‌دهیم. اساتید از نفرات اول و نخبه هر تخصص انتخاب می شوند و در کنار آن هم از نفرات برگزیده مناطق پدافندی و گروه‌های اجرایی هم استفاده می کنیم و تلاش ما بر این است نفرات بتوانند هم با یگان‌های اجرایی تعامل داشته باشند و هم اساتید به نوعی با مناطق پدافندی ارتباط خود را حفظ کنند.

فرمانده مرکزآموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش درباره ویژگیهای اساتید این مرکز آموزشی گفت: طبق طرح‌های مصباح که برای ارزیابی اساتید ارگان‌ها روی آن تاکید دارند سعی می‌کنیم با برگزاری دوره هایی، بهترین و نخبه ترین افراد را به عنوان استاد انتخاب کنیم.

وی افزود: افسرانی که در مراکز فرماندهی کنترل و در سایر تخصص‌ها در این مناطق مشغول هستند خیلی پرتلاش و فعال هستند چرا که فعالیت‌های گسترده ای دارند و کارهایشان در مناطق اجرایی بسیار سنگین است بنابراین این افراد آماده می‌شوند که آموزش‌ها را به خوبی به دانشجویان و هنرآموزان انتقال دهند.

سرتیپ صالحی با اشاره به موادآموزشی ارائه شده در این مرکز اظهار کرد: در مجموعه و مراکز مدیریتی به نام «تبا» که وظیفه آن تدوین برنامه‌های آموزشی است و بر اساس نیاز پدافند کار تدوین می‌کنند، هر سال بر اساس تهدیدات روز دنیا و نیاز پدافند مورد بازنگری قرار می گیرد که بخشی از آن را در همین مرکز انجام می‌دهیم و بخشی هم در مناطق پدافندی توسط مدیریت‌های آموزشی که عهده دار آموزش در مناطق هستند، انجام می شود.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش در بخش دیگری از این گفت و گو یادآور شد: در این مرکز، علاوه بر بحث آموزش، وظیفه تربیت افسران و هنرآموزان و درجه داران را از نظر تقویت و ارتقای روحیه سلحشوری، ایثار، از خودگذشتگی را برعهده دارد. ما باید نفراتی را تربیت کنیم که بتوانند در سخت‌ترین شرایط و در دورترین نقاط پدافندی خدمت کنند.

وی با اشاره به گستردگی حوزه کاری پدافند گفت:رسالت پست‌های دیده بانی که سربازان در آن خدمت می کنند و سایت‌های فاشا که در نقاط صعب العبور قرار دارد، شناسایی اقدامات دشمن به بهترین نحو است. بنابراین وقتی که این رسالت بر عهده نفرات و کارکنان است ما هم علاوه بر مهارت آموزی و تخصص محوری وظیفه داریم افسران و درجه‌داران را به گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند در سخت‌ترین شرایط پدافند خدمت کنند.

‌آموزش‌ها متناسب با تهدیدات روز است


وی آموزش‌های این مرکز را متناسب با تهدیدات روز عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که از سامانه‌های به روز که متناسب با نیاز پدافند است استفاده کنیم، البته هم سامانه و هم سیمیلاتور و امیلاتور سامانه در مجموعه وجود دارد تا نفری که در مرکز آموزش می‌بیند، بتواند کامل مهارت‌ها را بیاموزد و به نوعی ترس نفر در این آموزش‌ها بریزد. ‌

این مقام نظامی با بیان این که سامانه‌های این مرکز اکثرا آموزشی است، افزود: به همه نفرات تاکید می‌کنیم به فکر خراب شدن دستگاه‌ها نباشد تا جایی که می شود کار و تلاش کنند تا مهارت کافی را بدست بیاورند که وقتی در سامانه اصلی پدافند در مجموعه پدافندی قرار می گیرند بتواند به بهترین نحو کار خود را انجام دهند.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان این که سیمیلاتورهای موجود در مرکز متناسب با نیاز روز است، گفت: اگر سامانه اس 300 در مجموع پدافند وجود دارد شبیه ساز آن هم متناسب با این سامانه در مجموعه وجود دارد. اگر سامانه 15 خرداد و سامانه سوم خرداد در مجموعه سپاه وجود دارد ما سعی می‌کنیم شبیه ساز آن را به روز و متناسب با نیاز طراحی کنیم.

شبیه سازهای خوبی طراحی و ساخته شده است


وی با بیان این که همکاری خوبی بین جهاد خودکفایی و صنایع وزارت دفاع و دانشگاه‌های معتبر وجود دارد، گفت: تاکنون شبیه‌سازهای خوبی طراحی شده است. حوزه تهدیدات روز دنیا امروز در حوزه جنگ الکترونیک و سایبر است بنابراین تلاش ما این است که بتوانیم نفرات با تهدیدات و بحث‌های روز دنیا آشنا شوند.

سرتیپ صالحی یادآورشد: ما در این مرکز به نحوی تهدیدات را ترسیم می‌کنیم که اگر در صحنه واقعی نبرد با این موارد مواجه شدند بتوانند شرایط را مدیریت کنند چرا که تصمیم گیری درست و به موقع می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: افسرانی که در این مرکز آموزشی وارد می شوند،‌فارغ‌التحصیلان دانشگاه خاتم هستند بنابراین باید بگونه‌ای آماده شوند که در مراکز فرماندهی و کنترل چند ماهی تجربه پیدا کنند تا بتوانند در فرایند تصمیم سازی ایفای نقش کنند بنابراین این دوره خیلی مهم است.

پهپادها کم هزینه و اثرگذار هستند/ باید قدرت خود را در بهره گیری از سامانه‌های پهپادی تقویت کنیم

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به تهدیدات سایبری و الکترونیک گفت: در جنگ اخیری که بین ارمنستان و آذربایجان به وقوع پیوست، یکی از معادله‌های مهمی که بین این دو کشور شاید وجود داشت استفاده از پهپادها بود.

وی با بیان اینکه پهپادها سامانه راهبردی کم هزینه اما اثرگذار هستند، گفت: بنابراین باید در این زمینه قدرت خود را بیشتر کنیم یعنی متناسب با تهدیداتی که وجود دارد توانمندی خود را افزایش دهیم. امروز نیروی پدافند هوایی ارتش در بحث پهپاد حرف برای گفتن دارد و یکی از قطب‌های تولید پهپاد و پروازهای راهبری در منطقه هست.

سرتیپ صالحی گفت: کار خیلی ارزشمندی که در رزمایش سال گذشته انجام شد بحث اسکرمبل (پرواز اضطراری) به وسیله پهپاد بود. در منطقه‌ای مانند بندرعباس تعداد پروازهای عبوری و پروازهای نیروهای فرامنطقه‌ای بسیار زیاد است، اینکه ما بتوانیم در این منطقه پهپادی را به پرواز در بیاریم که اثرگذار باشد، برای نیروی پدافند قابل ارزش است.

این مقام نظامی خاطرنشان کرد: برای پدافند بسیار مهم است که می‌تواند با اقتدار حرف خود را بزند و در مجموعه نیروی پدافند و در فضای جمهوری اسلامی ایران اجازه ندهد حتی یک هواپیمای دشمن ورود کند. این کار انجام شده و به قوت دنبال می‌شود.


وی ادامه داد: در بحث جنگ الکترونیک مدت‌ها است که نیروهای مسلح و همچنین ستاد کل نیازهای متناسب با تهدیدات دشمن را شناسایی کرده اند و سامانه‌های مورد نیاز تعریف شده است.

در حوزه جنگال قابلیت‌های بسیار خوبی داریم


سرتیپ صالحی افزود: خیلی از سامانه‌های جنگال سری است بنابراین نیاز است که به صورت بومی تولید شود که دشمن از این تجهیزات اطلاعی نداشته باشد. تجهیزات خیلی خوبی هم در بحث جنگال در مقابل اختلال دشمن و خصوصاً در بحث ریزپرنده‌ها و هلی شات که به نوعی برای ما تهدید به حساب می آید، داریم.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش یادآور شد: تلاش کردیم و توانستیم در سطح نیروهای مسلح تولیدات خوبی در حوزه الکترونیک برای مقابله با ریزپرنده‌ها و هلی شات‌ها داشته باشیم که اثر گذار بوده که اگر به تولید انبوه برسند، پوشش پدافندی خوبی برای مراکز حساس و مهم برداشتیم.

سرتیپ صالحی درباره بحث اطلاعات فرماندهان و توان رزمی آنها گفت: یکی از کارهای ارزشمندی که در این مجموعه آموزشی در سال گذشته و امسال انجام شد بحث این بود که بتوانیم بنیه علمی فرماندهان و اساتید را بالا ببریم بنابراین چندین دوره توانمندسازی برگزار کردیم و از اساتید دانشگاه‌های بیرون و ستاد آجا دعوت کردیم. برای آنها بحث‌های اطلاعاتی را باز کردیم تا اشراف اطلاعاتی نسبت به منطقه و کشورهای منطقه داشته باشند.

وی تاکید کرد: هدف این است که همه نیروهای مسلح چه ارتش و چه سپاه با یک هم‌افزایی و وحدت رویه بتوانند امنیت کشور را عهده دار شده و امنیت پایدار را برای کشور به ارمغان بیاورند.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه بخشی از تجهیزات و نیازمندی‌های مرکز توسط جهاد خودکفایی و وزارت دفاع تامین می‌شود، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تولید انبوه سیمیلاتورها به ما کمک می‌کند که در تمام مناطق آموزشی این بخش را تقویت کنیم.

وی در ادامه گفت: در همین زمینه جهاد خودکفایی در10 شهریور سامانه شبیه ساز باور 373 را رونمایی خواهد کرد که سامانه کاملا راهبردی و تولید داخل است که در ارتفاع بالا فعالیت می کند. این شبیه ساز باید در مجموعه آموزشی به کار گرفته شود تا دانشجویان بتوانند با این سامانه کار کند و مهارت لازم را به دست بیاورند.

سرتیپ صالحی درباره فرایند ارائه ‌آموزش به سربازان اظهار داشت: قبل از شروع‌آموزش جلساتی با سربازان برگزار کرده و علاقمندی‌های آنها را احصا می‌کنیم. ما تلاش کردیم که سربازان مهارت‌های لازم را یاد بگیرند که بعد از خدمت به درد آنها بخورد.

وی ادامه داد: تقریباً 30 درصد از کسانی که از اینجا ترخیص ‌و وارد جامعه می شوند، بر اساس مهارتی که پیدا کردند وارد کار می‌شوند و با هماهنگی هم که از طرف ستاد کل با شوراهای روستاها و شهرها شده است از مهارت همه سربازان بر اساس مدارکی که می گیرند، استفاده می‌شود.

فرمانده مرکزآموزشهای تخصصی صاحب الزمان پدافند هوایی ارتش درباره شرایط استخدام در پدافند گفت: معاونت نیروی انسانی به صورت فراخوانی که سالیانه انجام می شود از بین جوانان علاقه مند نیرو جذب می کند. از طرف دیگر سربازانی که نخبه و باسواد هستند و می‌توانند برای پدافند اثرگذار باشند، نشان یابی می شوند و بعد از گزینش از آنها استفاده می‌شود.

وی درادامه از تخصص محور شدن پدافند گفت و افزود: با توجه به اینکه تعداد سربازان ذکور در حال کم شدن است، ارتش باید به سمت حرفه‌ای شدن برود و از جوانان به صورت پیمانی استفاده کند. که هر فرد بتواند با کسب مهارتهای مورد نیاز حداقل چند کار را انجام دهد.

ساختار ارتش به سمت چابک‌تر شدن حرکت می‌کند

سرتیپ صالحی خاطرنشان کرد: ساختار ارتش و نیروهای مسلح به سمت چابکی حرکت می کند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های نیروی انسانی کارکنان پایور و وظیفه به بهترین نحو استفاده کنیم و به سمتی برویم که بعضی از سامانه‌ها بصورت هوشمند شده و از نیروی انسانی کمتری استفاده شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تاثیرآن در فعالیتهای این مرکز آموزشی گفت: یکی از بخشهای ارتش که به هیچ وجه تعطیلی نداشت، مراکز آموزشی بود. هیات رئیسه ارتش و امیر فرماندهی نیرو در بازدیدهایی که به صورت مستمر از مراکز نظام آموزشی داشتند این حساسیت را داشتند که پروتکل‌های بهداشتی کامل و دقیق اجرا شود. فاصله گذاری و رعایت بهداشت نفرات و همچنین ضدعفونی محل اسکان و کلاس‌ها به صورت مستمر انجام شود و از روز اول هم این کار انجام شد.

سرتیپ صالحی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه در کشف و رادارهای شناسایی به طور کامل به خودکفایی رسیدیم، گفت: اکثر رادارهایی که در بحث کشف و شناسایی از آنها استفاده می کنیم، بومی هستند.

وی گفت: در بخش ارتفاع بالا سامانه اس 300 وارد کشور شد اما با توجه به این که کارشناسان و نفرات نخبه این دوره را طی کرده بودند با همت این عزیزان و با تلاش دانشمندان در وزارت دفاع و دانشگاه‌های معتبر داخلی سامانه باور 373 با کیفیت بهتر و شاید به نوعی خیلی از نظر توانمندی بالاتر ساخته شد که این سامانه سال گذشته آزمایش خود را در رزمایش جواب داد.

فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی حضرت صاحب الزمان نیروی پدافند هوایی ارتش گفت:‌ در عین حال واقعیت این است که تهدیدات به‌روز است و هر چقدر هم تلاش کنیم به نوعی با کشورهای صاحب فناوری فاصله‌ داریم اما جوانان ایرانی با همت و غیرت تلاش می کنند این فاصله را کم کنند کما اینکه در بخش جنگ الکترونیک، سایبر و پهپاد هم حرکت‌های خوبی انجام شده و بخش اعظم تجهیزات تولیدی در این حوزه‌ها تولیدات بومی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها