العربی الجدید از قول منابع آگاه فاش کرد:

نامه امارات و عربستان به مصر و ابراز نگرانی از تماس‌های اخیر بین قاهره و تهران / ابوظبی و ریاض به دنبال تداوم رابطه «نه جنگ و نه صلح» بین بین ایران و مصر هستند

منابع آگاه در گفتگو با العربی الجدید تصریح کردند که دلایل نگرانی امارات و عربستان، جدایی مسیر تماس‌های مصر و ایران از مسیر مذاکرات اخیر بین ریاض و تهران و فوق سرّی بودن آن است. همانطور که دو کشور عربی از افزایش هماهنگی‌ها بین مصر، عراق و اردن با حمایت ایران بیمناکند.

نامه امارات و عربستان به مصر و ابراز نگرانی از تماس‌های اخیر بین قاهره و تهران / ابوظبی و ریاض به دنبال تداوم رابطه «نه جنگ و نه صلح» بین بین ایران و مصر هستند
کد خبر: 510660
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۱۰:۴۱:۴۵

اعتمادآنلاین| العربی الجدید نوشت: منابع دیپلماتیک مصر افشا کردند که دفتر ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی و وزارت خارجه این کشور نامه‌هایی از امارات و عربستان دریافت کرده اند مبنی بر اینکه از نزدیکی مصر و ایران و افزایش تماس‌ها بین این دو کشور و همچنین بین قاهره و حزب الله در طول هفته‌های گذشته نگرانند. این پیام‌ها و نگرانی‌ها به دنبال حوادث اخیر بویژه حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عرب و تهدیدات انگلیس، آمریکا و اسرائیل علیه ایران بیشتر شد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: منابع مذکور در گفتگو با العربی الجدید تصریح کردند که دلایل نگرانی امارات و عربستان، جدایی مسیر تماس‌های مصر و ایران از مسیر مذاکرات اخیر بین ریاض و تهران و فوق سرّی بودن آن است. همانطور که دو کشور عربی از افزایش هماهنگی‌ها بین مصر، عراق و اردن با حمایت ایران بیمناکند و معتقدند این تحرکات باعث از بین رفتن تلاش‌های امارات و عربستان برای افزایش سیطره بر منطقه می‌شود.

براساس گزارش این منابع، سعودی‌ها و اماراتی‌ها بر این عقیده اند که رابطه «نه جنگ و نه صلح» که برای چند دهه بین قاهره و تهران حاکم بوده، می‌تواند به افزایش قدرت عربستان و امارات برای مقابله با خواسته‌های استراتژیک ایران در منطقه کمک کرده و مانع از دخالت مصر در پرونده‌های متعددی شود.

اما تماس هاس اخیر بین ایران و مصر نشان از هماهنگی برای اتخاذ مواضع نزدیک در مورد پرونده‌های مختلف دارد و می‌تواند منجر به همکاری‌های امنیتی و بحث در مورد چگونگی سهیم کردن سیاسی و اقتصادی مصر در زمینه‌های مختلفی در سوریه، لبنان و یمن شود. گفتگو‌ها با مصر، در زمینه افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی با ایران و عراق، تبادل سرمایه گذاری‌ها و اتخاذ اقدامات عملی برای توسعه سطح مبادلات دیپلماتیک بوده است. طبق گزارش این منابع، مصر به پیام‌های مبنی بر نگرانی دولت‌های منطقه و تلاش‌ها برای فشار رسانه‌ای از سوی سعودی‌ها و اماراتی‌ها پاسخ داده و تصریح کرد مصر در حمایت از امنیت خلیج فارس بعنوان بخشی جدایی ناپذیر از امنیت ملی مصر سهیم است. قاهره همچنین در مورد استفاده از هر پیشرفتی در رابطه با تهران که به مصلحت ابوظبی و ریاض باشد، اظهار آمادگی کرد، اما همزمان تنوع در روابط منطقه‌ای اش را حق خود دانست.

تلاش‌ها برای اخلال در نزدیک شدن مصر به دولت‌هایی مثل ایران، ترکیه و قطر، از خارج قاهره و همچنین توسط گروه‌هایی در داخل دستگاه‌های حاکم در مصر صورت می‌گیرد که روابط محکمی با امارات و عربستان دارند. اما این مساله در دستگاه دولتی مصر محل اختلاف است، چرا که گروه‌های دیگری هم هستند که معتقدند تعدد روابط نه تنها برای مصر نفع منطقه‌ای دارد، بلکه می‌تواند تاثیر زیادی در دیدگاه دولت‌های غربی و دولت جدید آمریکا داشته باشد.

در مورد زمان این تماس‌ها بین ایران و مصر که احتمالا شاهد تصمیمات عملی در مورد آن خواهیم بود، منابع مصری می‌گویند برخلاف مذاکرات با ترکیه که به نوعی دچار تعطیلی تاکتیکی شده و موضوع اختلاف در آن، لیبی است، دیدگاه‌های مصر و ایران هیچ اختلافی در مورد مسائل اصلی، از جمله امنیت و سلامت دریانوردی در دریای سرخ ندارد.

می‌توان گفت زمان بندی این رابطه، به تحولات در رابطه السیسی با امارات و عربستان و میزان امکان عبور از نقاط حساسی که در این زمینه ایجاد می‌شود، مرتبط است، ضمن اینکه طرف مصری عجله‌ای ندارد و در مقابل ایران به خوبی از اهمیت این رابطه آگاه است، چرا که مصر می‌تواند کمک‌هایی را به خصوص در مورد لبنان و یمن به ایران ارائه دهد که احتمالا دولت دیگری قادر به آن نیست.

حتی تصمیم به علنی شدن تماس‌ها که در قالب دیدار بین وزرای خارجه دو کشور یا در سطح اطلاعاتی نمایان شد، باعث می‌شود نزدیکی مصر به پرونده به صورت دو گانه بین اظهارات علنی محافظه کارانه‌ای که تا حد زیادی با مواضع امارات و عربستان مطابقت می‌کند و هماهنگی سرّی در چند سطح با مشارکت سوریه و حزب الله باشد.

این در حالی است که چند روز پیش، سفیر مصر در واشنگتن، معتز زهران، در اظهاراتی رسمی ایران را متهم به نابودی دولت‌های عربی در نقاط مختلف جهان کرده، این امر را مشکلی در کنار پرونده هسته‌ای تهران دانست و از دولت آمریکا خواست با این دو مساله برخورد صحیحی داشته باشد.

پیش از این، وزارت خارجه ایران به صورت رسمی از طرح همکاری بین عراق، اردن و مصر، تحت عنوان «شام جدید» استقبال کرد. منابع مصری نیز برای العربی الجدید فاش کردند که ماه گذشته، مصر و ایران تماس‌هایی را با یکدیگر آغاز کرده اند که اساس آن، تغییر جدیدی در سیاست خارجی مصر، به رهبری فایزه ابو النجا، مشاور السیسی در مسائل خارجی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها