غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت:

تیم اقتصادی رئیسی حداقلِ مطلوب است / ردپای چهره های ناشناخته در کابینه رئیسی

سخنگوی جامعه روحانیت گفت: من حداقل مطلوب را درباره تیم اقتصادی رئیسی احساس می کنم البته ممکن است من بعضی از موارد را نپسندم. رئیسی برجام را به وزارت خارجه می‌سپارد یا شورای عالی امنیت ملی؟

تیم اقتصادی رئیسی حداقلِ مطلوب است / ردپای چهره های ناشناخته در کابینه رئیسی
کد خبر: 510668
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۱۱:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسات فشرده مجلسی ها برای بررسی وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم همچنان ادامه دارد و قرار است مجلس هفته آینده در خصوص رأی اعتماد به این کابینه یا عدم رأی اعتماد تصمیم گیری کند. حضور افراد ناشناخته در کابینه، با واکنش های زیادی همراه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه فعالیتش دارد بر این باور است رئیسی، کسانی را که نسبت به آنها شناخت و اعتماد داشته معرفی کرده است.

او در رابطه با توانایی تیم اقتصادی رئیسی عنوان می کند که خاندوزی به نوعی بر مباحث اقتصاد ایران مسلط است همچنین بر مشکلات و عیوب بودجه تسلط دارد.

مصباحی مقدم تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی را حداقلِ مطلوب می داند و می گوید که همه موارد را نمی پسندد.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای شاخص جامعه روحانیت مبارز را در ادامه می‌خوانید.

***

*آقای مصباحی مقدم! ارزیابی شما از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور چیست؟

ابتدا باید بگویم که من نسبت به همه اعضای کابینه، آشنایی ندارم برخی از اعضای کابینه برای من در مجموع ناشناخته هستند اما برخی از آنها را می شناسم به ویژه کسانی مانند خاندوزی برای وزارت اقتصاد و عبدالملکی برای وزارت کار و رفاه را می شناسم و در واقع شناخت بیشتری از آنها دارم این افراد هم جوان و هم تحصیلکرده و متخصص در حوزه اقتصاد هستند علاوه بر این از تجاربی نیز در این زمینه برخوردار هستند.

خاندوزی به حوزه اقتصاد تسلط دارد


آقای خاندوزی تجربه مرکز پژوهش های مجلس را به صورت طولانی مدت حتی در تدوین برنامه ششم در کارنامه اش دارد علاوه بر این سالهای متمادی در بودجه مرکز پژوهش های مجلس در حال فعالیت بوده است و به نوعی بر مباحث اقتصاد ایران مسلط است همچنین بر مشکلات و عیوب بودجه تسلط دارد.

آقای عبدالملکی هم در حوزه اقتصاد مقاومتی آثار و کتابها و مقالات زیادی دارد در عین حال سخنرانی های زیادی انجام داده است علاوه بر این در حوزه اجرا و عمل نیز چند سالی است که در کمیته امداد مشغول ایجاد اشتغال برای مددجویان در کمیته اشتغال بوده و به نوعی موفق نیز بوده است.

*ناشناخته بودن برخی از اعضای کابینه رئیسی را نکته ای منفی می دانید یا نظر دیگری دارید؟ چهره های شناخته شده هم بیشتر سوابق دولت احمدی نژاد را دارند، این مثبت است یا ...

ناشناخته نیستند بلکه من آنها را نمی شناسم. البته در بین وزرای پیشنهادی آقای وحیدی سابقه اجرایی طولانی مدتی دارد و موفق بوده است گمان می کنم ایشان هم در کارشان، انشالله موفق خواهند بود.

آنچه که به نظرم می رسد این است که آقای رئیسی، کسانی را که نسبت به آنها شناخت و اعتماد داشته معرفی کرده است. گرچه این حق مجلس است که به افراد و کاندیداها رأی بدهد اما توصیه ما این است کاری کنیم که آقای رئیسی دولت خودش را شروع کند.

مخبر باید تیم کابینه را هدایت کند


امیدواریم با توجه به اینکه آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور شده و یک شخصیت کارآمد و با سابقه و دارای تجارب خوبی در مدیریت است بتوانند این تیم را هدایت کنند و کشور از شرایطی که از آن به شدت رنج می برد خلاص شود.

نمی توان همه مسائل اقتصاد را به گردن خاندوزی انداخت


*با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد داریم گزینه پیشنهادی وزیر اقتصادی یعنی آقای خاندوزی را چگونه می بینید؟ آیا دارای سوابق و تجاربی است که بتواند این بحران را مدیریت و حل و فصل کند؟

البته باید توجه داشت که وزارت اقتصاد، همه اقتصاد کشور نیست ما بانک مرکزی را داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده است و سازمان برنامه و بودجه را داریم که آقای میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان انتخاب شده است که تجربه نفت را دارد البته اطلاعات و آشنایی ایشان را نسبت به حوزه بودجه و برنامه ریزی، خیلی نمی‌دانم.

بنابراین نمی توان همه مسائل اقتصاد را به گردن آقای خاندوزی انداخت. آقای خاندوزی می خواهد وزارت اقتصاد را اداره کند اتفاقا این وزارتخانه ساده تر از بخش های دیگر قابل مدیریت شدن است چون وزارت اقتصاد یک وزارتخانه ستادی است بدین گونه باید در زیرمجموعه هایش مانند گمرک، بورس، بیمه، بانک‌ها، سرمایه گذاری خارجی و سازمان امور مالیاتی مدیر توانمندی بگمارد و آن مجموعه را هماهنگ و مدیریت کند.

اگر آقای خاندوزی انتخاب‌های خوبی به عمل بیاورد شخصا به مسائل تئوریک مسلط است و مشکلات اقتصادی ایران را به خوبی می شناسد. بنابراین اگر بتواند زیرمجموعه خوبی داشته باشد که مسئولیت سازمان ها را به عهده بگیرند تصورم بر این است که آقای خاندوزی از عهده وزارت اقتصادی بر می‌آید.

تیم اقتصادی رئیسی حداقلِ مطلوب است


من حداقل مطلوب را درباره تیم اقتصادی رئیسی احساس می کنم البته ممکن است من بعضی از موارد را نپسندم. رئیسی برجام را به وزارت خارجه می‌سپارد یا شورای عالی امنیت ملی؟

*با توجه به اینکه درگیر بحث مذاکرات و برجام هستیم نظرتان درباره گزینه وزارت امور خارجه رئیسی یعنی آقای امیرعبداللهیان چیست؟

باید اجازه دهیم ببینیم آقای رئیسی برای موضوع برجام، آیا موضوع را از وزارت امور خارجه می خواهد یا از شورای عالی امنیت ملی. این متفاوت است بنابراین باید اجازه دهیم آقای رئیسی موضوع برجام را به عهده کدام بخش می گذارد تا بتوانیم در این باره اظهارنظر دقیقی ارائه دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها