مقامات آمریکا از احتمال سقوط کابل خبر داشتند؟

بیش از 20 کارمند سفارت آمریکا در کابل، 13 ژوئیه با ارسال پیامی از طریق کانال‌های مخفی وزارتخانه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد وزارت خارجه، نسبت به احتمال سقوط کابل اندکی پس از خروج نیروهای آمریکایی در 31 اوت هشدار دادند.

مقامات آمریکا از احتمال سقوط کابل خبر داشتند؟
کد خبر: 510940
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۹ ۰۷:۲۴:۵۹

اعتمادآنلاین| روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که نامه نگاری‌های محرمانه وزارت خارجه آمریکا حاکی از آن است که سفارت این کشور در افغانستان از ماه ژوئیه گذشته به دولت واشنگتن در مورد سقوط کابل به دست طالبان هشدار داده بود.

به گزارش ایسنا، منابع به این روزنامه گفتند که بیش از 20 کارمند سفارت آمریکا در کابل، 13 ژوئیه با ارسال پیامی از طریق کانال‌های مخفی وزارتخانه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد وزارت خارجه، نسبت به احتمال سقوط کابل اندکی پس از خروج نیروهای آمریکایی در 31 اوت هشدار دادند.

به گفته منابع، این نامه به سلطه سریع طالبان بر کابل و نیز فروپاشی نیروهای امنیتی افغان اشاره کرده و شامل توصیه‌هایی در مورد چگونگی کاهش شدت بحران و تسریع روند تخلیه نیروها بود.

یکی از منابع گفت که در این نامه همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده تا در مورد جنایات عناصر طالبان از اصطلاحات "شدیداللحن‌تری" استفاده کند.

"وال استریت ژورنال" نوشت، این پیام محرمانه شواهد روشنی است که نشان می‌دهد دولت آمریکا از کارکنان خود در افغانستان، در مورد پیشرفت اجتناب ناپذیر طالبان و شکست احتمالی نیروهای افغان در مقابله با آن هشدار دریافت کرده است.

یک منبع آگاه به این روزنامه توضیح داد که نامه مذکور خطاب به بلینکن و سلمان احمد، مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاست‌ها است و بلینکن این پیام را دریافت کرده و آن را بررسی و از ارسال آن قدردانی کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در مورد نامه مذکور خودداری اما اشاره کرد که بلینکن همه پیام‌های "مهم" را می‌خواند و از چنین پیام‌هایی استقبال می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها