کد خبر: 511233
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۱:۳۵
| |

تظاهرات سراسری در فرانسه علیه «گذرنامه سلامت»

برای ششمین هفته متوالی، بیش از 175 هزار نفر در سراسر فرانسه ازجمله 14 هزار نفر در پاریس در اعتراض به الزامی بودن ارائه «گذرنامه سلامت» برای ورود به اماکن عمومی به خیابان ها آمدند.

تظاهرات سراسری در فرانسه علیه «گذرنامه سلامت»
کد خبر: 511233
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۱:۳۵

اعتمادآنلاین| وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، بیش از 175 هزار نفر در سراسر فرانسه در اعتراض به الزامی بودن ارائه گذرنامه سلامت برای ورود به اماکن عمومی و شرکت در برخی رویدادها دست به تظاهرات زدند. همچنین منابع غیر رسمی، شمار تظاهرکنندگان را بیش از 388 هزار نفر برشمردند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه فرانسوی افزود: به گفته وزارت کشور فرانسه، در این تجمعات 20 نفر بازداشت شده و یکی از نیروهای امنیتی مجروح شده است.

گذرنامه سلامت نشان می دهد دارنده آن یا به طور کامل واکسینه یا آزمایش کرونای او کمتر از 72 ساعت منفی شده و یا در شش ماه گذشته به کووید -19 مبتلا و در حال حاضر بهبود یافته است. این گذرنامه از دوشنبه گذشته (25 مرداد) برای ورود به بیش از 120 مرکز خرید و فروشگاه های بزرگ در پاریس و نیمه جنوبی فرانسه اجباری شده است.

با اجرائی شدن قانون مدیریت بحران کووید-19 در فرانسه، ارائه گذرنامه سلامت برای افراد دارای 18 سال سن و بیشتر از 9 اوت/18 مرداد برای ورود به برخی مراکز خرید، مجتمع‌ها و مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی، رستوران‌ها و کافه‌ها، وسائل نقلیه عمومی میان شهری، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان اجباری شده است.

لوپوئن در ادامه تصریح کرد: تظاهرکنندگان از نظارت دائمی دولت بر امور شهروندان و به خطر افتادن حریم خصوصی افراد انتقاد کرده و خواستار عدم واکسیناسیون کرونا برای کودکان زیر 12 سال شدند.

این درحالی است که ژان میشل بلانکه وزیر آموزش و پرورش فرانسه اعلام کرده واکسیناسیون کرونا برای کودکان درحال حاضر در دستور کار دولت نیست اما نوجوانان 12 تا 17 ساله می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و درحال حاضر دستکم 55 درصد آن ها دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

این روزنامه فرانسوی خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از معترضان در این تظاهرات اعلام کردند که مخالف واکسیناسیون کرونا نیستند اما منتظر تولید نسخه بومی یعنی فرانسوی این واکسن هستند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت فرانسه دو هزار و 100 بیمار مبتلا به کووید-19 همچنان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های این کشور بستری هستند و مدارس در پلی نزی (قلمرو فرادریایی فرانسه) با شیوع پرشتاب ویروس دلتا به مدت دو هفته تعطیل شده است.

از آغاز بحران شیوع کرونا تا کنون، فرانسه با بیش از 6 میلیون و 602 هزار مورد ابتلا به کووید-19 و بیش از 113 هزار نفر جان باخته ناشی از آن در جایگاه پنجم جهان و رتبه دوم اروپا قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها