کد خبر: 511274
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۲:۵۴:۳۴
| |

لندن اظهارات تند بوریس جانسون علیه بایدن را تکذیب کرد

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اظهارات تند منتسب به جانسون علیه رئیس جمهور آمریکا را تکذیب کرد و گفت آن‌ها روابط قدرتمندی دارند.

لندن اظهارات تند بوریس جانسون علیه بایدن را تکذیب کرد
کد خبر: 511274
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۲:۵۴:۳۴

اعتمادآنلاین| سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اظهارات تند اخیر او علیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «دیلی میل»، رسانه‌های انگلیس ظرف چند روز گذشته گزارش کرده بودند جانسون نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را «شتاب‌زده» و «خیانت» توصیف کرده است.

از جمله این گزارش‌ها می‌تواند به مطلب روز شنبه روزنامه «تایمز» اشاره کرد که در آن نوشته شده نخست‌وزیر انگلیس، بایدن را فردی «با وزن سیاسی پایین و خودخواه» توصیف کرده است.

با این حال سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس با تکذیب این گزارش‌ها گفت، به نفع هیچ کشوری نیست که با توجه به اوضاع فعلی افغانستان به افزایش تنش بپردازد.

این مقام انگلیسی همچنین در واکنش به این ادعا که جانسون از پیروزی بایدن در انتخابات نا امید شده و گفته بود اگر «دونالد ترامپ» دوباره پیروز می‌شد بهتر بود، آن را به کل تکذیب کرد و گفت جانسون از لقب «جو خوابالو» برای او استفاده نمی‌کند.

سخنگوی جانسون مدعی شد که او بابت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز خشم نکرده و رهبران لندن و واشنگتن در تماس تلفنی روز سه‌شنبه، گفت‌وگویی «گرم و سازنده» داشته‌اند.

او در ادامه گفت:‌ «این ادعاها از اساس نادرست هستند. نخست‌وزیر، رئیس جمهور بایدن را مورد انتقاد قرار نداد و آن‌ها روابط کاری قدرتمندی دارند».

با این حال دیلی میل نوشت، یکی از موارد آشکار خشم دولت انگلیس از نحوه پایان مأموریت افغانستان از سوی آمریکا، خروج فرماندهان انگلیسی از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان است.

این روزنامه انگلیسی افزود، مقامات و دیپلمات‌های دولت جانسون متعقدند بایدن نیز مانند ترامپ شعار «اولویت با آمریکا» و انزوای واشنگتن را پیش گرفته است. همچنین زمزمه‌هایی درباره سن و سال بایدن به گوش می‌رسد و به گفته یک مقام دولت انگلیس، بایدن «اندکی خرفت» شده و با طرز فکری که دهه‌ها قدمت دارد قادر نیست با تمام قدرت به امور اجرایی کاخ سفید و ایفای نقش یک رهبر در دهه 2020 بپردازد.

جانسون هفته گذشته در مصاحبه‌ای با اذعان به اینکه طالبان در جنگ بیست ساله افغانستان پیروز شد، گفت: «فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگویم تصمیم آمریکا برای خروج، وقایع را تسریع کرد».

او جمعه شب پس از برگزاری جلسه اضطراری دولت انگلیس، ضمن ابراز امیدواری درباره عمل کردن طالبان به وعده‌هایش، درباره تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان گفت: «وقتی ایالات متحده با قاطعیت تصمیم می‌گیرد به این شکل خارج شود، ما نیز به روشنی باید عواقب آن را مدیریت کنیم».

دولت ترامپ (در صورت انتخاب مجدد) در نظر داشت ماه آوریل نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن این تصمیم را به سالگرد حملات یازده سپتامبر موکول کرد. با این حال پس از شروع تدریجی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پیشروی‌های سریع طالبان موجب شد این فرایند به شکلی نامنظم و سراسیمه ادامه پیدا کند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس که در چند مصاحبه و یادداشت انتقادات تندی علیه نحوه اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان داشته، نتیجه مذاکرات ترامپ و طالبان را «توافقی پوسیده» توصیف کرد.

علاوه بر او «جانی مرسر» که چند ماه پیش از سمت مشاور وزیر دفاع استعفا کرد به بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم مشاهده نابودی تمام آنچه اینقدر سخت برای به دست آوردن آن و ایجادش در افغانستان تلاش کرده‌ایم به شدت تحقیرآمیز است».

«تام تانگنهات»، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس نیز گفته بحران فعلی را می‌توان نتیجه اشتباهات تک تک سه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا دانست. او اضافه کرد این تصور بایدن مبنی بر اینکه افغانستان بعد از خروج نظامیان غربی می‌تواند به امنیت داخلی دست پیدا کند اشتباه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها