بلومبرگ گزارش داد:

بایدن قبل از حملات طالبان به همپیمانان آمریکا نسبت به حفظ نیروها در کابل اطمینان داده بود

پایگاه بلومبرگ با نقل قول از یک یادداشت دیپلماتیک فرستاده شده برای مقامهای انگلیسی گزارش داد، جو بایدن در ماه ژوئن یک یادداشت را برای همپیمانان عمده آمریکا فرستاده و در آن وعده حفظ یک حضور امنیتی مکفی در کابل برای حفظ امنیت پایتخت افغانستان حتی بعد از خروج نیروهای آمریکایی را داده بود.

بایدن قبل از حملات طالبان به همپیمانان آمریکا نسبت به حفظ نیروها در کابل اطمینان داده بود
کد خبر: 511304
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۴:۳۴:۴۸

اعتمادآنلاین| در پی سقوط شهر کابل پایتخت افغانستان به دست طالبان در یکشنبه گذشته، آمریکا، انگلیس، کانادا، دانمارک، نروژ و دیگر همپیمانان آمریکا اقدام به بستن سفارتخانه هایشان در افغانستان و خارج سازی پرسنل دیپلماتیک خود کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یادداشت مذکور که بر اساس این گزارش مخاطبش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و دیگر رهبران گروه هفت بوده به "یاری دهنده های حیاتی آمریکا" که برای حفظ امنیت شهر کابل در این پایتخت افغانستان باقی خواهند ماند اشاره کرده و لندن نیز این گونه محاسبه کرده که این "یاری دهنده ها" اجازه خواهند داد سفارت انگلیس در افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو به فعالیت عادی خود ادامه دهد.

اما به نظر می رسد که کمپین حملات برق آسای طالبان علیه شهرهای بزرگ افغانستان، که در اوایل ماه اوت شروع شده و با تصرف کابل در روز یکشنبه گذشته به اوج خود رسید، به شکل موثری این اطمینان بخشی ها را بی اثر کرده اند و اکثر همپیمانان آمریکا و خود واشنگتن به تخلیه هیاتهای دیپلماتیک خود درضمن نگرانی از آشوب و حملات طالبان پرداختند.

همچنین در یادداشت مذکور علاوه بر مطرح کردن تضمین های امنیتی، به همپیمانان آمریکا هشدار داده شده آماده یک حمله باشند و امید به منعقد شدن یک توافق صلح بین طالبان و دولت اشرف غنی در کابل بدون درگیری نداشته باشند.

این یادداشت از این صحبت کرده که این گروه شبه نظامی خواستار "آزمودن نظامی دولت افغانستان" قبل از نشستن پشت میز هر گونه مذاکره است. غنی و دیگر مقامهای ارشد افغان همچنان که طالبان چند روز پیش وارد شهر کابل شد از افغانستان فرار کردند و هیات دیپلماتیک روسیه رئیس جمهور سابق افغانستان را متهم به فرار با چند خودرو و یک هلی کوپتر پر از پول نقد کرد در حالی که غنی این ادعاها را رد کرد.

سرعت رقم خوردن سقوط دولت افغانستان برخی از همپیمانان آمریکا و کشورهای دیگر را به ابراز نگرانی از آینده عملیاتهای ملت سازی تحت رهبری آمریکا و طرح این پرسش که آیا آمریکا بعد از "رها کردن" همپیمانان افغانش حاضر به دفاع از دیگر همپیمانان است واداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها