کد خبر: 511307
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۰:۲۷
| |

لودریان، وزیر خارجه فرانسه:

طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ آماده همکاری با ایران درباره افغانستان هستیم

وزیر خارجه فرانسه به صراحت اعلام کرد علی‌رغم آن که کشورش به دنبال همکاری با مسکو، تهران و پکن برای حل مسئله افغانستان است اما قدرت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ آماده همکاری با ایران درباره افغانستان هستیم
کد خبر: 511307
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۰:۲۷

اعتمادآنلاین| «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (یکشنبه) صراحتاً اعلام کرد که علی‌رغم آن که پاریس تمایل دارد با روسیه، ایران و چین در حل اوضاع افغانستان همکاری کند اما قصد ندارد قدرت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش فارس، بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لودریان امروز در مصاحبه با نشریه «دیمانش» در خصوص موضع فرانسه در قبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان گفت: «ما قدرت طالبان که کشور (افغانستان) را به زور تصرف کرده به رسمیت بشناسیم؟ در خصوص این سوال، صراحتاً پاسخ می‌دهم: خیر».

وی سپس ادامه داد: «طالبان از خواسته‌های پاریس آگاه است» و تأکید کرد که یکی از مهم‌ترین این خواسته‌ها این است که به آن دسته از افغان‌هایی که در خطر در افغانستان به سر می‌برند، اجازه خروج از کشور بدهد و همچنین ارتباطش را با تروریست‌ها قطع کند.

لودریان در ادامه در خصوص تمایل فرانسه به همکاری با دولت‌های ایران، روسیه و چین برای حل اوضاع افغانستان گفت: «مسئله حل و فصل (افغانستان) به قالب‌هایی فراتر از گروه هفت و ناتو نیازمند است بنابراین روسیه، ایران و چین می‌توانند در این ابتکارعمل مشارکت کنند و این یکی از دلایل مکالمه روز پنجشنبه هفته گذشته «امانوئل ماکرون» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور فرانسه و روسیه بود».

طبق گزارش‌های منتشر شده، پوتین و ماکرون طی یک گفت‌وگوی تلفنی در روز پنجشنبه هفته گذشته توافق کردند در خصوص مسئله افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت که رؤسای جمهور روسیه و فرانسه بر اهمیت تأمین امنیت غیرنظامیان افغان و رسیدگی فوری به مسائل بشردوستانه تأکید کردند.

وزیر خارجه فرانسه در حالی صراحتاً اعلام کرد که قدرت طالبان در افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد که روز گذشته (شنبه)، «اورسلا فن درلاین» رئیس‌ کمیسیون اروپا تأکید کرده بود که اتحادیه اروپا همچنان تماس‌های فنی خود با طالبان را حفظ خواهد کرد اما هیچ مذاکرات سیاسی با این گروه نخواهد داشت و قصد ندارد آن را به رسمیت بشناسد.

رئیس کمیسیون اروپا در جریان دیدار از مرکز پذیرش موقت پناهجویان افغان در اسپانیا در خصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال طالبان گفت: «اتحادیه اروپا تماس‌های عملیاتی خود با طالبان را حفظ می‌کند و این امر برای نجات جان افراد ضروری است اما ما هیچ‌گونه مذاکره سیاسی با آن‌ها نخواهیم داشت و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها