کد خبر: 511308
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۹:۳۵
| |

اجلاس بغداد در هاله‌ای از ابهام

اجلاس کشورهای همسایه بغداد که قرار است 28 و 29 اوت جاری ( ششم و هفتم شهریورماه) در پایتخت عراق برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

اجلاس بغداد در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: 511308
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۴:۵۹:۳۵

اعتمادآنلاین| گزارش های رسانه ای در عراق حاکی است که با وجود دعوتنامه هایی که دولت عراق برای سران کشورهای همجوار (به استثناء سوریه)، برخی کشورهای منطقه و خارجی ارسال کرده اما هنوز بغداد جواب قطعی را برای حضور سران این کشورها در اجلاس دریافت نکرده است.

به گزارش ایرنا، براساس شنیده ها، تاکنون تنها فرانسه، اردن و مصر آمادگی خود را برای حضور در سطح سران اعلام کرده اند اما سطح حضور کشورهای دیگر به ویژه همسایگان مهم عراق هنوز نامعلوم است.

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در این خصوص تاکید کرد که گزارش های رسانه ای که در خصوص احتمال عدم حضور یا کاهش سطح حضور در اجلاس بغداد منتشر شده، تا حد زیادی درست است.

«عامر الفائز» خاطر نشان کرد که متاسفانه دولت عراق در برگزاری این اجلاس حتی با کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز هماهنگی نکرده است و افزود: به همین علت، ما به عنوان اعضای کمیسیون کاملا از این اجلاس و اهداف آن بی اطلاع هستیم.

به گفته وی، وزارت امور خارجه عراق بدون اطلاع و هماهنگی با کمیسیون روابط خارجی پارلمان، دعوتنامه ها را برای سران کشورهای مختلف ارسال کرده است.

الفائز ادامه داد که بر همین اساس کمیسیون روابط خارجی پارلمان از جزییات کنفرانس بی اطلاع است و تنها از طریق رسانه ها متوجه شده که هدف کنفرانس برای اغراض سیاسی و تنش زدایی و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه است.

الفائز توضیح داد که اجلاس بغداد احتمالا برگزار شود اما تمامی دستاوردهایی که دولت عراق از آن انتظار داشته، شاید تحقق پیدا نکند.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در خصوص عدم حضور برخی از سران کشورها در کنفرانس تاکید کرد که «اختلافات بین کشورهای مشارکت کننده درباره جدول کاری اجلاس، اثر گذاشته به نحوی که برخی کشورها، حضور سوریه را منوط به عدم مشارکت خود در اجلاس کردند».

وی ادامه داد که برخی از کشورهای همجوار عراق نیز با اشاره به اینکه عنوان اجلاس (کشورهای همجوار عراق) بوده، دعوت از برخی کشورهای خارجی (غیر همسایه و غیر منطقه ای) را بی ارتباط با عنوان اجلاس دانسته اند.

از این رو گزارش ها حاکی است که احتمالا برخی از کشورهای همسایه مهم عراق در سطح سران شرکت نکرده و حضور آنها به سطح سفیرانشان در بغداد محدود شود.

جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، ترکیه، اردن، کویت، سوریه (در سطح نماینده دولت سوریه) مهمترین کشورهای همسایه دعوت شده به این کنفرانس هستند.

دولت عراق از امارات، قطر، پاکستان (احتمالا)، فرانسه، ژاپن و برخی نهادهای بین المللی نیز برای حضور در کنفرانس دعوت به عمل آورده است.

هدف از این کنفرانس کاهش تنش در منطقه و جایگزین کردن مناسبات و توسعه اقتصادی به جای اختلافات منطقه ای عنوان شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها