خطیب زاده:

زمان به نفع برجام نیست / سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران از قبل برنامه ریزی شده بود؛ بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا در این سفر مطرح نشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت ایران به مذاکرات وین گفت: متاسفانه به دلیل نقض کامل برجام توسط آمریکا و نقض قطعنامه 2231 و عدم پایبندی کامل طرف‌های اروپایی و طرف‌های ما در برجام به تعهداتشان در رفع تحریم‌ها، زمان به نفع برجام نیست.

زمان به نفع برجام نیست / سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران از قبل برنامه ریزی شده بود؛ بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا در این سفر مطرح نشد
کد خبر: 511441
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۳:۲۰:۵۱

اعتمادآنلاین| سعید خطیب زاده ادامه داد اقدامات جبرانی ایران همه در چارچوب برجام رخ داده است. ما در چند ماه گذشته از آمریکا جز حرف نشنیدیم. آنها میراث شکست خورده ترامپ را ادامه دادند و این جای تاسف است. ما گفتیم گفت‌وگوها باید در چارچوب زمانبند و با معیار مشخص جلو برود. برجام نه تعهدی بیش و نه منافعی کمتر. این باید در وین اتفاق بیفتد اگر اتفاق بیفتد آمریکا می‌تواند به میز برجام در وین برگردد. اگر واقع نگرانه بیایند قطعا مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد چنین شود.

به گزارش «انتخاب»، وی اضافه کرد: آمریکا از آن روز تا به امروز هر روز بیش از پیش سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و به امضای رئیس جمهور خود هم پایبند نیست.

سعید خطیب زاده درباره بیانیه سه کشور اروپایی گفت: آن‌چه ایران انجام داده در پایبندی به ان‌.پی.تی و پادمان انجام داده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله اخیر با اهداف صلح آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند. این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: بهترین مسیری که اروپا می‌تواند طی کند برای احیای برجام عمل به تعهداتشان است. طی چند ماه گذشته که دولت جدید آمریکا بر سرکار آمده و گفت‌وگوهای وین در جریان بوده هیچ اقدامی در پایبندی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان نبودیم. باید این کشورها به اجرای تعهداتشان فکر کنند و پایبندی خود را نشان دهند. آنها هیچ تعهدی را متاسفانه انجام نمی‌دهند و تنها به اظهارات سیاسی و غیرمسئولانه اکتفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم گفت‌وگوهای وین گفت‌وگوهای معناداری باشد اگر طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی گفت: سفر وزیر خارجه ژاپن از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و هیچ بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا در این سفر مطرح نشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها