بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

تراژدی افغانستان نیاز به قدرت مستقل اتحادیه اروپا را نشان داد

جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: سقوط کابل بدست طالبان و تخلیه آشفته نیروها نشان داد که اروپا باید ظرفیت نظامی خود را مستقل از ایالات متحده ایجاد کند.

تراژدی افغانستان نیاز به قدرت مستقل اتحادیه اروپا را نشان داد
کد خبر: 511449
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۳:۳۶:۳۶

اعتمادآنلاین| بورل در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: قدرت اروپا برای تخلیه شهروندان و متحدانش قبل از پایان عملیات ایالات متحده در فرودگاه، تا 31 آگوست (9 شهریور) با چالش مواجه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، تعدادی از متحدان آمریکا از جمله بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از واشنگتن خواسته اند عملیات خروج نیروهایش از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه تایید کرد بدون نقش محافظتی 6 هزار سرباز آمریکایی اعزامی در فرودگاه ممکن بود عملیات تخلیه نیروها از سوی متحدان اروپایی متوقف شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: سرنگونی شوکه کننده دولت افغانستان که تحت حمایت غرب بود، اوضاع آشفته در فرودگاه کابل و نگرانی ها درباره نسل جدید پناهجویان افغان می تواند به تلاش های اروپا برای احیای مذاکرات جهت گسترش اقداماتی مستقل از آمریکا منجر شود.

هیات دیپلماتی اتحادیه اروپا در کابل متشکل از 400 نیروی افغان و خانواده های آنها است که اجازه دارند به اروپا مهاجرت کنند اما فقط 150 نفر از آنها تاکنون توانسته اند خاک افغانستان را ترک کنند و برخی از هواپیماهای اعزامی اتحادیه اروپا به صورت نیمه خالی به پرواز در می آیند.

بورل گفت یک سوم مسافران پروازی که روز شنبه در اسپانیا به زمین نشست آمریکایی بودند.

بورل گفت: مشکل دسترسی به فرودگاه است- اقدامات امنیتی و نظارتی آمریکا بسیار قوی هستند و مانع عبور کادر افغان می شوند. بروکسل از واشنگتن خواسته انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد.

سیاستمداران اروپایی نگران آن هستند فقط مساله کابل نباشد و بحران های بیشتری در عراق یا منطقه ساحل واقع در غرب آفریقا به ماموریت نظامی مشابهی برای حفظ و حراست از جان شهروندان و منافع اروپایی، شاید بدون حمایت آمریکا نیاز داشته باشند.

بورل گفت بعضی از کشورها از خود درباره آمریکا به عنوان یک کشور متحدد سوال می کنند همان طوری که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است نمی خواهد به خاطر آنها در جنگ دیگر کشورها شرکت کند.

وی افزود: اروپایی ها گزینه دیگری ندارند. ما باید خود را برای رویارویی با جهان- همان طوری که هست- و نه جهانی که در رویاها داریم، آماده و مهیا کنیم.

اتحادیه اروپا تاکنون آنچه را سند «قطب نمای استراتژیک» توصیف کرده و قدرت بیشتری را در اختیار 27 کشور عضو این اتحادیه قرار می دهد، توسعه داده است. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه این سند را «خودمختاری استراتژیک» نامیده است.

با آغاز اتفاقات جدید در کابل، شارل میشل رئیس شورای اروپا و میزبان اجلاس های سران اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: اوضاع افغانستان روایت موفقیت آمیزی برای جامعه بین المللی نبود. ما اکنون این موضوع را بررسی می کنیم که اتحادیه اروپا چگونه می تواند از نفوذ خود در روابط بین المللی برای دفاع از منافعش استفاده کند. خودمختاری راهبردی اتحادیه اروپا همچنان در اولویت برنامه های ما قرار دارد.

از دیدگاه بورل این خودمختاری باید شامل واکنش نظامی مشترک باشد. وی گفته که در ماه سپتامبر (شهریور) از عراق، تونس و لیبی دیدار خواهد کرد و دیگر بحران ها در عراق و منطقه ساحل خواهد بود.

وی اظهار داشت: اروپا فقط به بحران ها واکنش نشان می دهد. افغانستان می تواند زنگ هشداری باشد. شرایط کنونی قدرت نظامی به این اتحادیه می دهد تا در صورت لزوم بجنگد.

بورل پیشتر با اعلام اینکه خروج نیروها از افغانستان تا پیش از پایان ماه جاری میلادی (اوت/ نهم شهریور ماه) غیر ممکن است، آمریکا را مقصر اصلی سرعت پایین عملیات تخلیه متحدان از کابل دانست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها