پیکر مرحوم علامه حکیمی در حرم رضوی تشییع و دفن شد

مراسم تشییع و خاکسپاری علامه محمدرضا حکیمی از اندیشمندان برجسته حوزه دین و فرهنگ امروز دوم شهریور ماه با رعایت موازین بهداشتی پیشگیرانه در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد انجام شد.

پیکر مرحوم علامه حکیمی در حرم رضوی تشییع و دفن شد
کد خبر: 511557
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۱۰:۴۷:۰۸

اعتمادآنلاین| نماز میت بر پیکر علامه مرحوم در این مراسم با حضور اعضای خانواده حکیمی، تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، علما و فضلای حوزه‌های علمیه قم و مشهد، مسوولان خراسان رضوی و جمعی از علاقه‌مندان، توسط آیت‌الله سیدان اقامه شد.

به گزارش ایرنا، پیکر مرحوم علامه حکیمی پس از تشییع و نماز میت، در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی همجوار با قبر برادر مرحومش به خاک سپرده شد.

محمدرضا حکیمی فقیه، مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسنده نامدار حوزه دین و فرهنگ؛ مجاهدی نستوه بود که عمر پربرکتش را در مسیر دفاع از تعالیم مکتب وحی و پیامبر گرامی اسلام صرف تبیین علمی مفهوم عدالتخواهی و تلاش عالمانه برای ستم‌زدایی از جامعه بشری سپری شد.

علامه مرحوم، فرزند حاج عبدالوهاب سال 1314 خورشیدی در مشهد چشم به جهان گشود. پس از گذراندن دوران دبستان وارد حوزه علمیه نواب این شهر شد و در میان هم‌درسانیش خوش درخشید.

روانشاد حکیمی در بسیاری از شاخه‌های علوم حوزوی و معارف دینی به عنوان مرجع تحقیق طلّاب جوان و کثیری از دانشجویان و جوانان در بیرون از حوزه شناخته شده بود.

وی از محضر عالمانی چون ادیب نیشابوری، آیت‌الله حاج سید محمدهادی میلانی، شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی، حاج میرزا احمد مدرس و شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای کسب علم کرد و با بزرگانی همچون علامه امینی، سید ابوالحسن حافظیان و شیخ علی‌اکبر الهیان مأنوس شد.

مرحوم حکیمی همچنین به عنوان ادیبی خبره در بسیاری از محافل ادبی خراسان مانند انجمن ادبی قهرمان و فردوسی عضویت داشت.

وی در 23 سالگی از آقابزرگ‌ تهرانی اجازه نقل حدیث گرفت و از همان دوران سری پرشور برای تلاش در راه تحقق عدالت داشت.

مهدی اخوان‌ثالث شاعر شهیر معاصر و از دوستانش، حکیمی را "سربدار امروز خراسان" نامیده و شعری را در نخستین مجموعه انتشاریافته خود با نام ارغنون به او تقدیم کرده است. مهرداد اوستا دیگر چهره علمی فرهنگی نیز در وصفش سرود: در گلشن کلام حکیمی بین / آیات رشک حکمت یونان را

این استاد فرزانه در چارچوب حیات فکری خود آثاری در معرفی مکتب فکری تفکیک نگاشت که کتابهای "مقام عقل، اجتهاد و تقلید در فلسفه، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، الهیات الهی و الهیات بشری و مکتب تفکیک" از آن جمله هستند.

وی همچنین آثاری در زمینه روایات اهل بیت(ع) و ترجمه احادیث از جمله "دایره‌المعارف الحیاه و گزارش و انذار" از خوی به ارث گذاشته است.

"کلام جاودانه، خورشید مغرب، امام در عینیت جامعه، مرام جاودانه، جامعه‌سازی قرآنی، پیام جاودانه و ادبیات و تعد در اسلام" نیز کتابهای نوشته مرحوم حکیمی در شناساندن اسلام نجات‌بخش و آموزنده دستورات فردی و اجتماعی این دین مبین هستند،

‌همچنین کتابهایی در تجلیل از زحمات و مجاهدات مفاخر اسلام به قلم علامه مرحوم منتشر شده که تصویرگر چهره روشنی‌بخشِ این رادمردان است. "سپیده‌باوران، بیدارگران اقالیم قبله، حماسه غدیر، شیخ آقابزرگ، میرحامدحسین و شرف‌الدین" از جمله این آثار هستند.

این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه‌گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا اینکه چند روزی بنا بر تشخیص پزشکان پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم 10 تیر ماه امسال از بیمارستان مرخص شد.

علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبتهای ویژه تحت درمان قرار گرفت اما رنج بیماری همراه با کهولت سن موجب رحلت این حکیم فرزانه 86 ساله در نیمه شب 31 مرداد 1400 شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها