سخنگوی کرملین:

پوتین و بایدن پیش از سقوط کابل درباره افغانستان رایزنی داشتند

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز سه‌شنبه گفت، ولادیمیر پوتین و جو بایدن پیش از فروپاشی دولت کابل درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان رایزنی کرده بودند و نمی‌شود هیچ جزئیاتی از آن را به اشتراک گذاشت.

پوتین و بایدن پیش از سقوط کابل درباره افغانستان رایزنی داشتند
کد خبر: 511627
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۱۴:۴۲:۰۷

اعتمادآنلاین| دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش‌های خبری مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با حضور نظامی آمریکا در افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه در نشست ژنو که اواخر ژوئیه برگزار شد، مخالفت کرده بود، گفت: کرملین یا وزارت خارجه نمی‌توانند درباره صحت و سقم این اطلاعات اظهارنظر کنند به ویژه اینکه بحث دستورکار مذاکرات دو رئیس دولت مطرح است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پسکوف در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: تنها می‌توانم بگویم که در آن زمان، وقتی هنوز سقوط دولت افغانستان رخ نداده بود، بحث افغانستان و تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در دستورکار بود. اما از آنجایی که ما یک سری جزئیات را علنا منتشر نکردیم، چنین صحبت‌هایی غیرقابل قبول است.

سخنگوی کرملین همچنین گفت، هنوز هیچ تصمیمی در روسیه درباره وضعیت ویژه پناهجویان از افغانستان گرفته نشده است.

پسکوف درباره نظر کرملین درخصوص اوضاع افغانستان به خبرنگاران گفت: ما قوانین مهاجرتی داریم. این یک حقیقت دوفاکتوست که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص وضعیت ویژه این افراد گرفته نشده است.

دیمیتری پسکوف همچنین به خبرنگاران گفت، کرملین باور ندارد که نشر مطالبی در مورد حمایت رئیس جمهوری روسیه از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تلاشی برای تغییر مسوولیت باشد، چون این به هیچ طریقی ممکن نیست.

در این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگاران بار دیگر از پسکوف خواستند تا درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پوتین در جریان نشست ژنو مخالفت خودش را با حضور نظامی آمریکا در آسیای میانه و افغانستان به رئیس جمهوری آمریکا اطلاع داده بود، اظهارنظر کند. از رئیس جمهور سوال شد که آیا هدفی برای انتقال مسئولیت خروج نیروها از افغانستان بر عهده شخص دیگری وجود دارد یا خیر.

پسکوف به خبرنگاران گفت: خب در اینجا حتی اگر تمایل خیلی زیادی وجود داشته باشد، غیر ممکن است که بتوان این مسوولیت را به گردن شخص دیگری انداخت. بنابراین فکر نمیکنم چنین هدفی در اینجا وجود داشته باشد.

کرملین همچنین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز تلفنی درباره اوضاع افغانستان رایزنی کردند.

در بیانیه کرملین آمده است که رهبران روسیه و هند دیدگاه هایشان را درباره افغانستان بیان کردند و طرفین روی اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای برقراری صلح و ثبات در این کشور و تضمین امنیت در کل این منطقه تاکید کردند.

پوتین و مودی همچنین برای ارتقای همکاری در زمینه مبارزه با "اشاعه ایدئولوژی تروریستی و تهدید موادمخدر از اراضی افغانستان" ابراز آمادگی کردند.

در بیانیه کرملین آمده است: توافق شد که یک کانال دوجانبه برای رایزنی های دائم در خصوص این مساله ایجاد شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها