کد خبر: 511706
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۱۰:۲۹:۴۶
| |

تست های کووید 19 چگونه است؟

چالش‌های زیادی در ارتباط با آزمایش‌های کرونا بر بالین بیمار وجود دارد که عمدتا مربوط به تضمین کیفیت است و در صورتی که تست سریع آنتی ژن کووید 19 هدفمند و صحیح انجام نشود می تواند نتیجه منفی کاذب زیادی داشته باشد.

تست های کووید 19 چگونه است؟
کد خبر: 511706
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۱۰:۲۹:۴۶

اعتمادآنلاین| غلامرضا حمزه لو، مسئول محور آزمایش های تشخیص بر بالین در اولین همایش مجازی و هجدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران افزود: آزمایش بر بالین بیمار اصطلاحا به آزمایش هایی گفته می شود که در برهه ای از زمان، انجام شده و از نتیجه آن برای تصمیم گیری و انجام اقدامات مناسب استفاده و در نهایت منجر به بهبود سلامتی می شود.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: در حال حاضر و همزمان با اپیدیمی کرونا در کشور از آزمایش سریع تشخیص آنتی ژن کووید در مدیریت کرونا استفاده می شود که به دلیل اینکه حساسیت تشخیصی این آزمایشات در مقایسه با روش مولکولی، حدود 80 درصد بوده و به زمان نمونه برداری و نحوه آن، بسیار وابسته است، تفسیر آزمایش و قضاوت در مورد ابتلا فرد را با چالش های زیادی مواجه می کند.

حمزه لو ادامه داد: علی رغم اینکه استفاده از این آزمایش ها بیشتر در موارد علامت دار و افرادی که با بیماران تائید شده با تست PCR ارتباط نزدیک دارند توصیه شده مشاهده می کنیم که در سایر موارد دیگر نیز استفاده یا از طرف مردم و برای موارد غیرضروری به علت هزینه کم آن، درخواست می شود و نتایج منفی کاذبی را ایجاد می کند که ممکن است سلامتی فرد و افراد جامعه را به خطر بیاندازد.

این کارشناس تاکید کرد: از طرف دیگر نمونه برداری و انجام این آزمایش نیاز به شرایط ایمن از نظر فضای فیزیکی دارد و توسعه آن به مطب ها و سایر مکان ها، که شرایط ایمنی لازم را ندارند ممکن است باعث انتشار بیشتر بیماری نیز شود.

مسئول محور آزمایش های تشخیص بربالین در مورد اینکه این آزمایش ها چگونه در رسیدگی به بیمارهایی که در شرایط اضطراری مثلا دچار سکته شده اند کمک می کند؟ اظهار داشت: یکی از پر کاربردترین این آزمایشات، آزمایش تروپونین است که بصورت گسترده ای در بیماران مشکوک به سکته قلبی و معمولا در اورژانس بیمارستان ها یا در آمبولانس و توسط کارکنان درمانی انجام می شود و نقش بسیار تعیین کننده ای در تشخیص سریع و مراقبت از بیمار دارد. نکته حائز اهیمت در این موارد این است که حتما باید آموزش و کاربرد آن توسط کارشناس آزمایشگاه واجد صلاحیت هدایت و نظارت شود.

به گفته حمزه لو، تبادل اطلاعات با تجهیزات پزشکی و پیشرفت های تکنولوژیک در رابطه با توسعه دستگاه های پیشرفته، سریع تر، آسان و همچنین عوامل متعددی مانند شیوع روزافزون بیماریهای عفونی در کشورهای در حال توسعه، افزایش بیماری های سبک زندگی مانند بیماری های قلبی و دیابت و سرطانها، باعث شده که روند عمومی انجام آزمایش ها به سمت انجام آزمایش های ساده که نیازی به افراد حرفه ای برای انجام آزمایش ندارد و معمولا خارج از فضای آزمایشگاهی قابل انجام است، سوق پیدا کند.

وی تصریح کرد: یک چالش مهم برای استفاده موثر از آزمایش در بالین در بسیاری از کشورها، مقررات یا قوانین ناکافی است. در اکثر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته در حال حاضر انتخاب دستگاه، توزیع، نگهداری، آموزش کاربر یا اعتبارسنجی نتایج را تنظیم و تحت کنترل نیستند و اغلب اوقات، متخصصان آزمایشگاه در استفاده از دستگاه های POCT در بیمارستان خود نظارت ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها