برداشتن تحریم‌ها به تصویب لوایح پالرمو و CFT ختم می‌شود؟ / مصباحی‌مقدم: چینی‌ها بعد از برجام با ما سرد شدند / برجام دو محال است / پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال عقد برجام دو را منفی دانست و گفت در صورت برداشته شدن تحریم‌ها پیوستن به لوایح پالرمو و CFT شاید در مجمع بررسی شود.

برداشتن تحریم‌ها به تصویب لوایح پالرمو و CFT ختم می‌شود؟ / مصباحی‌مقدم: چینی‌ها بعد از برجام با ما سرد شدند / برجام دو محال است / پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود
کد خبر: 512000
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۷:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش هایی درباره چالش های مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو دولت حسن روحانی بر موضوعاتی چون پیوستن به FATF اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که دولت آقای روحانی مبتنی بر آن کشور را اداره کرد و دچار مشکل هم شد؛ گره زدن مسائل اقتصادی ایران به مناسبات خارجی و بین المللی، خصوصا ارتباط با آمریکا بود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقد هستم هشتاد درصد ظرفیت ایران در داخل و بیست درصد از اقتصاد ایران به روابط بین المللی اش ربط دارد؛ اوایل دوران دولت یازدهم در جلسه ای هفت نفره که با جامعه روحانیت مبارزه و ایشان داشتیم گفتم اقتصاد جهانی با اقتصاد ضعیف کار نمی کند؛ اگر اقتصاد ایران را قوی کردید با شما کار اقتصادی خواهند کرد.

این فعال سیاسی افزود: گفتم لازم نیست شما تلاش کنید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنید؛ چون می بینند اقتصاد ایران ضعیف شکل گرفته در نظرشان قابل حذف هستیم. ظرفیت های داخلی را فعال کنید، شکوفایی اقتصاد ایران باعث می شود خود آن ها به سراغ ما بیایند.

وی یادآور شد: این مسئله درباره چین هم اتفاق افتاد. تا زمانی که ضعیف بود مناسبات خارجی مناسبی نداشت؛ قابل نادیده گرفته شدن بود، اما حالا که به اقتصاد قوی دست پیدا کرده قابل چشم پوشی نیست. گوش نکردند و همان سیاستی که در نظر داشتند یعنی با کدخدا بستن را پیش بردند. دیدیم که کدخدا به راحتی حاضر نیست تن به ارتباط دهد ولو اینکه نیت کسی که می خواهد با او ارتباط برقرار کند هم خوب باشد.

پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود

مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت روحانی پیوستن به دو لایحه باقی مانده را بهانه کرده بود، گفت: به نظرم بقیه مسائلی که مطرح کردند، بهانه است. اینکه کنوانسیون های پالرمو و CFT را مورد تصویب قرار ندادیم، البته که مشکلات اندکی را به دنبال دارد، اما آن مشکلات برای کشورهایی است که حاضر نیستند با ایران روابط راهبردی برقرار کنند. کشورهایی که رابطه راهبردی دارند به راحتی بدون توجه به پیوستن ما به این کنوانسیون ها، با ما کار می کنند.

وی ادامه داد: شاهد این موضوع این است که در همین شرایط تحریم حداکثری ما حدود 80 الی 90 میلیارد دلار مبادله واردات و صادرات داریم. گرچه این رقم در اقتصاد جهانی بزرگ نیست، اما برای اقتصاد ایران اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در حال حاضر آمریکا مبنا را بر فلج کردن اقتصاد ایران گذاشته است.

مصباحی مقدم گفت: از زمان اوباما و کلینتون گفتند تمهیداتی کردیم تا اقتصاد ایران فلج شود؛ مشکلاتی پیدا کردیم، اما آن طور که آن ها می خواستند هم نشد. چون 80 درصد اقتصاد ایران در داخل است که ما از ظرفیت 40 درصدی و یا کمتر از آن را استفاده می کنیم. پس اقتصاد ایران فلج نشده است. مبادلات خارجی ما کاهش پیدا کرده است؛ به همین علت است که می گویم آنگونه که انتظار داشتند نشد.

چرا به دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه نپیوستیم؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تبیین چرایی نپیوستن ایران به دو لایحه فوق گفت: یک بار از حیث ماهیت و باری از بعد شکلی به دو لایحه باقی مانده نگاه کنید. اولا که چهار لایحه ای که در اصطلاح می گویند غلط است؛ دو قانونی که به مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم بوده را به صورت قانون داخلی تصویب کرده ایم. ما معتقد به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی ترورسیم هستیم؛ کشوری هستیم که از این ناحیه ضربه خوردیم. خودشان دچار پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند؛ بزرگترین حمایت از این موارد در آمریکا است.

وی ادامه داد: از نظر ماهوی می شود گفت که ما دو قانون را تصویب کردیم که حکایت ازجدی بودن ما دارد و کاملا پایبند به آن هم هستیم. از بعد دیگر این است که آن هایی که این شعاررا می دهند خود پایبند به آن نیستند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اما از حیث شکلی که پیوستن به پالرمو و CFT باشد؛ حقیقت این است که جرم پولشویی در این دو لایحه، این طور تعریف شده است که معاملاتی که یک طرف یا دوطرف پوششی باشند مشکوک به پولشویی است. معاملالتی که یک طرف یا دو طرف پوششی باشند مشکوک به تامین مالی تروریسم است. ما چه کنیم؟ آمریکا تجارت ما را تحریم کرده ، نقل و انتقال پول را هم تحریم کرده، اروپا نیز به او پیوسته، هم دلار و هم یورو عملا بر ما تحریم است. سوئیفت هم به روی ما بسته است. در چنین شرایطی بنشینیم نگاه کنیم و بمیریم؟ خیر. شرکت پوششی ایجاد می کنیم و از طریق این شرکت ها و صرافی ها مبادلاتمان را انجام می دهیم و بابت آن هزینه هم می کنیم. هزینه مبادلاتمان افزایش پیدا کرده است، اما راه همین است.

برای پیوستن به لوایح الحاقی تحریم ها را بردارند

وی تاکید کرد: پس ما حجتمان روشن است. تحریم ها را بردارند تا ما نگرانی از بابت شناسیای شدن مسیرهای داد و ستدمان نداشته باشیم. تمام همت آمریکا این است که راه های مبادلات ما را قفل کند. در فاصله ای که بین تحریم های اول و دوم ایجاد شده بود تمام مسیرهای ما را شناسایی کردند؛ چون رابطه خوب شده بود مسئولان ما اعتماد می کردند و همین باعث شد همه مسیرهای ما لو رفت. در تحریم های تشدید شده دوم مجبور شدیم راه های جدیدی درست کنیم، تا بتوانیم تجارت، صادرات و وارداتمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه "اگر این کارها را نمی کردیم همه چیز تحریم بود و از پس اقتصادمان بر نمی آمدیم" گفت: اما اینکه دولت آقای روحانی روی این موضوع تاکید می کرد؛ حقیقتش این است که دولت، دولتی ناکارآمد بود. اگر هم به این لایحه پیوسته بودیم کار بیش تر و بهتری نمی توانست بکند. اما بهانه می خواستند بگیرند که چون ما به این لوایح نپیوستیم وضعیت کشور این چنین شده است.

اگر متعهد می شدیم باید اطلاعات دور زدن تحریم ها را می دادیم

وی از جلسات اقتصادی اش با مسئولین اتاق های بازرگانی و بانکداری خبر داد و گفت: بنده بارها با مسئولین اتاق بازگانی گفت و گو داشتم و با توضیحاتی که من دادم آن ها هم قانع شدند. بهانه آوردند چون ما به آن دو کنوانسیون نپیوستیم دچار مشکلات هستیم. من با مسئولین اتاق بازرگانی کشور گفت و گو داشتم . با مسئولین بانک مرکزی هم گفت و گو کردم. به رئیس بانک مرکزی سابق گفتم می دانید که داد و ستد هایمان پوششی است؛ اگر به کنوانسیون ها بپیوندیم اطلاعات ما لو نمی رود؟ گفت نه، اطلاعات نمی دهیم. گفتم مگر دست شما است که اطلاعات بدهید یا نه؟ از اختیارات شما نیست. اولا که وقتی طرفینتان دیدند شما متعهد شدید اطلاعاتتان را لو می دهند؛ دیگر انگیزه ای برای پنهان کاری ندارند. ثانیا وقتی داریم به پیمانی متعهد می شویم می توانیم به لحاظ اعتقاداتمان به آن عمل نکنیم؟ آیات ابتدایی سوره توبه می گوید اگر آنها به تعهداتشان عمل کردند شما هم عمل کنید. نمی شود بگوییم قبول می کنیم اما عمل نمی کنیم.

وی مجدد تاکید کرد: به نظرم همه این حرف ها چیزی جز بهانه نبود. شاهدش هم این است که شرایط این مدت متفاوت بوده اما از نظر سخت گیری های طرف مقابل شرایط تغییر نکرده است. آن ها مدام سخت گیری های خود را ناشی از ترس از آمریکا می دانند. کره جنوبی حقوق کارمندان ایرانی خود را نمی دهد. ایرانیان برای برداشت حقوق خود دچار مشکل می شوند. استاد ایرانی ساکن آن کشور است می خواهد حقوقش را از بانک بردارد، نمی دهند؛ می گویند تحریم آمریکا هستید. مشکل ترس از آمریکا است. ربطی به پالرمو و CFT ندارد. آنچه خود رئیس جمهور و معاون حقوقی اش مطرح می کرد غفلت از این موضوع بود. اگر تحریم ها را بر طرف کنند اتفاقا راحت تر تصمیم می گیریم که به آن لوایح بپیوندیم یا نه. جالب این است که الحاق به این کنوانسیون ها داوطلبانه است.

ما در بلوک غرب و شرق نیستیم

وی در پاسخ به این واکنش که فقط ایران و کره شمالی به این لوایح نپیوستند؛ گفت: بله این طور است؛ جهان به گونه ای بین قدرت های شرق و غرب تقسیم شده است. کفه غرب در شرایط امروز سنگین تر شده است. زمانی شوروی بود و آمریکا؛ بقیه اغمار این دو مجموعه بودند. الان هم تقریبا همین است. ما جزو کدامم یکی از این اغمار هستیم؟ سیاست خارجی ما چیبست؟ بین این بلوک و آن بلوک بودن. کشورهایی که به آن لوایح پیوستند به توصیه بزرگان خود بوده است. اینکه آن لوایح را رعایت بکنند یا نه هم به راحتی با هم کنار می آیند. مگر عربستان حامی داعش نبوده و نیست؟ مگر خود آمریکا طالبان را ایجاد نکرده است؟ مگر خود خانم کلینتون نگفت داعش را ایجاد کرده است؟ گفتند ما نمی خواهیم داعش از بین برود، می خواهیم مدیریت شود. تروریست خب از نظر آن ها تروریست در اختیار است.

وی ادامه داد: مگر نفت را از طریق همین گروه ها منتقل نمی کنند؟ مگر تامین مالی نمی کنند؟ مگر نفت را از طریق ترکیه به بازار جهانی منتقل نکردند؟ با ماهواره ها، نقل و انتقال نفتکش ها پیوسته مشخص است؛ از آن راه های اشغال شده توسط تروریست ها رفت و آمد می شود. ماشین های داعش چه ماشین هایی بود؟ مگر آمریکایی نبود؟

این فعال سیاسی افزود: پس می فهمند تررویست کجاست و یعنی چه. در شورایعالی امنیت تصویب می کنند داعش و طالبان تروریست است. اگر قبول دارند این مسائل را پس این دوگانه عمل کردن ها چیست؟ من معتقدم اشتباه بزرگ روحانی گره زدن مسائل داخلی به روابط با غرب بویژه آمریکا و غفلت از رابطه با همسایگان و چین و روسیه و حتی هند بود.

چینی‌ ها بعد از برجام با ما سرد شدند

وی با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفت: تا مسئله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت طبیعی بود واکنش چینی ها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریم های آمریکا بها نمی داد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریم های آمریکا علیه ما را رعایت می کرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلند مدت نداریم. طبیعی است بگویبد هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه بسا مطلوب چین هم هستیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسسش که آیا اعضای مجمع از پاسخ های ظریف و جنیدی دو عضو هیئت دولت حاضر در جلسات بررسی لوایح چهارگانه در مجمع قانع شدند، تصریح کرد: خیر. سوالاتی مطرح بود. از جمله سوالات این بود که ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم تعهد می دهید که اوضاع اقتصادی ما بهتر شود؟ می گفتند نه. این صریح عبارت جناب آقای ظریف در جلسه مجمع بود. می گفت نه، چون این بخشی از خواسته ایشان است و هنوز ممکن است خواسته های دیگری داشته باشند. تازه اگر به اجماع برسند به نتیجه می رسیم. ما می گفتیم راهی باز کردیم تا در این دوران و تحریم ها گذران معیشت کنیم؛ اگر به این لوایح بپوندیم این راه هم دچار مشکل می شود.

وقت برای بررسی دو لایحه CFTو پالرمو هست

وی در پاسخ به این پرسش که مجمع تا چه زمانی فرصت بررسی دو لایحه باقی مانده از چهارلایحه الحاقی را دارد گفت: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب تقاضای آقای روحانی را به مجمع ارجاع دادند؛ ما تا یک سال دیگر از زمان دستور زمان بررسی داریم. به عنوان یک احتمال می توانم بگویم شاید بپیوندیم. مهم ترین مانع برای ما موضوع تحریم ها بوده است. ممکن است این موضوع طور دیگری بررسی شود و ما بپیوندیم.

برجام دو محال است

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال عقبد برجام دو اظهارکرد: عقد برجام دو را محال می دانم؛ چون سیاست گذار در مورد برجام رهبر بوده و هستند. برجام دو و سه را در زمان آقای روحانی نهی کردند. موضوع برجام دو و سه موضوع سلاح های ما در منطقه است، موضوع حمایت ما از حزب الله، فلسطین و یمن است. این ها از نظر رهبری قابل مذاکره نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مشابه درباره احتمال ادامه مذاکرات هسته ای نیز گفت: احتمال ادامه مذاکرات هسته ای هست؛ اما توجه کنید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیش تر است. اگر آمریکا قبول کند به همان چیزی که 1395 تصویب شده، به همان نقطه بر گردد جمهوری اسلامی هم بر می گردد. نه اینکه بخواهند زمان تعهدات ما را طولانی تر کنند، نه اینکه بندی بر بندهای تفاهم قبلی اضافه کنند.

روحانی در مجمع حضور نداشت

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حضور حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع در جلسات این نهاد تصریح کرد: دور اول دولتشان دو تا سه جلسه زمان آقای هاشمی در جلسات مجمع حاضر شدند. زمان آقای هاشمی هم منظم نبودند. در دور جدید فقط جلسه معارفه که خدمت آقا بودیم شرکت کردند. دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.

وی درپاسخ به احتمال صدور حکم عضویت روحانی به عنوان عضو حقیقی در مجمع گفت: الان عضو مجمع محسوب نمی شوند؛ مگر حکم جدیدی داده شود.

پیام رئیسی وفاق ملی بود

وی در واکنش به نظرخواهی ابراهیم رئیسی از اصولگرایان و چهره های اصلاح طلب پیش از تشکیل کابینه اظهار کرد: از نظر دعوت کردن ایشان به صورت فردی برخی ها را دعوت کرد و بعضی ها را به صورت جمعی، مثلا تحت عنوان اقتصاددان ها که هم اصل طلب و هم اصولگرا بودند دعوت شدند. در حوزه مسائل مربوط به کرونا و برخی موارد اقتصادی و امنیتی هم عهده دیگری را دعوت کردند. دعوت مفتوحی بوده است. نفس این کار خیلی خوب است. جناب آقای رئیسی با این دعوت نوعی پیام وفاق ملی را به جامعه می دهد. ان شالله که در این راه موفق باشد و اعتماد از دست رفته به دولت را برگرداند.

اصلاحات منفعت طلبی کرد

وی با انتقاد از روند سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات گذشته یادآورشد: سیاستمداران و جمعیت های سیاسی، احزاب و گروه ها و جریانات قبل از اینکه مصالح جناحی را پیگیری کنند، باید به فکر مصالح ملی باشند. متاسفانه ما این نگاه را در جریان اصلاح طلب نمی بینیم. هرجا چرخه به نفع اصلاحات باشد هستند؛ اگر منفعتشان نباشد یا غایب هستند یا به صحنه نمی آیند و از هوادارانشان هم نمی خواهند به پای صندوق ها بیایند و این خلاف مصالح ملی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: اینکه پای صندوق رای 48 و 8 دهم درصد یا 88 درصد از مردم شرکت کنند، از نظر نگاه به مصالح ملی خیلی فرق می کند. وقتی سخنگوی اصلاح طلبان مکرر اصرار می کند ما در این انتخابات کاندیدا نداریم؛ بازتاب سخنانش چه تاثری می گذارد؟ یعنی به پای صندوق نیایید. یک وقت می گویند ما کانیدا نداریم؛ اما در انتخابات شرکت کنید تا زمانی که فرد مورد نظر ولو نسبی را پیدا کنیم؛ که در این انتخابات هم وجود داشت؛ می گوییم این کار بر اساس مصالح ملی است. اما وقتی فقط تاکید می کنند که ما کاندیدا نداریم یعنی پای صندوق نیایید. این وضع روشن است که خلاف مصالح ملی است. از این جهت هشدار می دهم که مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند. بلاخره پای یک کشور و یک ملت در میان است.

مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند

وی در همین راستا به علت عدم حضور حداکثری مردم در انتخابات گذشته اشاره و خاطرنشان کرد : اما در مورد اینکه چرا بخش قابل توجهی از مردم در انتخابات های مجلس،شورای شهر و ریاست جمهوری پای صندوق های رای نیامدند باید گفت حاصل عملکرد دولت، مجلس دهم و شوراهای پنجم است. عملکرد آنان طوری بود که هواداران جریان پیروز را از ادامه حمایت و همراهی با آنان منصرف کرد. در مورد شوراهای شهر هم می بینم که در دوره پنجم شورای شهر چند بار شهدار عوض کردند. جناب آقای حناچی آقای خوبی است اما عملکرد او را با دوره آقای قالیباف مقایسه کنید؛ هرگز قابل مقایسه نیست.

اگر قالیباف مجرم شد به پرونده اش رسیدگی شود

وی در پاسخ به این واکنش که پرونده های فساد شهرداری در آن دوران مفتوح است گفت: مسئله فساد که مطرح می شود به عنوان اتهام مطرح می شود. آنچه جلو چشم ما است عملکرد او در پروژه های شهرداری است. کسی که آب می آورد کوزه شکسته هم پایش است. من نمی گویم در مبارزه با فساد کسی کوتاه بیاید؛ باید رسیدگی کنند اگر محکوم شد هم بسیار خوب، با او برخورد کنند. آنچه که مهم است این که در دوران شهرداری آقای قالیباف تهران یک تکان بزرگ خورد. خارجی هایی که وارد تهران می شدند در دوران قالیباف تغیرات تهران را می دیدند. من طی این مدتی که ایشان شهردار بود بارها به پایتخت کشورهای اروپایی رفتم. واقعا تغیراتی که اینجا می دیدم آنجا نمی دیدم. مثل آدم تغییر جدیدی در ایتالیا و پاریس بین سه تا چهار سال نمی بیند؛ اما تغیرات تهران در آن زمان خیلی چشم گیر بود. مردم این موضوعات را می بینند.

اصلاحات به مردم گفت پای صندوق رای نیایند

وی مجدد با انتقاد از جریان اصلاح طلب اظهارکرد: به علاوه موضع گیری جریانات اصلاح طلب در انتخابات مجلس هم مهم بود. با اینکه تعدادی نماینده خوب در تهران داشتند و من مثال از آقای انصاری می زنم که در خانم ها هم افراد شناخته شده و مقبول مجموعه بودند؛ اما می بینم رای کمی می آورند. آقای انصاری ظاهرا 67 هزار رای آورده است در تهرانی که ایشان بالای میلیون رای آورده بود.

وی ادامه داد: این یعنی هواداران جریان اصلاحات در خانه نشستند؛ اول اینکه از عملکرد اصلاحات ناراضی بودند دوم اینکه روزنامه ها را تا قبل از انتخابات رصد کنید همه صحبت ها از کم شور بودن و پایین بودن مشارکت در انتخابات بوده است؛ که خود نوعی القا، فضا سازی و ایجاد ناامیدی در میان هواداران بوده است.

اصلاح طلبان خود را خانه نشین کردند

این فعال سیاسی تصریح کرد: خصوصا که اعلام کردند ما رسما کاندیدا نداریم. این رویکرد خلاف مصالح ملی است. رویکرد استقبال از حاشیه رفتن است. درست بدتر از شرایط 88. اگر جریانات سال 88 رخ داد و آن ها به حاشیه رفتند از ناحیه دیگران به حاشیه رفتند؛ از طرف دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان. این دور بر اثر عملکرد خودشان به حاشیه رفتند و این حاشیه رفتن از دفعه پیش بدتر است.

وی با اشاره به روند پیروزی این جریان سیاسی در سال 1376 گفت: از این ماجرا که جریان اصلاحات در مجلس حضور ندارد و در دولت فعال نشد؛ بگذارید بگویم بلاخره همین جریان اصلاحات در دوره کاندیداتوری آقای ناطق و آقای خاتمی تقریبا حاشیه بود. چرا آن دفعه به میدان آمدند و بردند؟ چرا از این تجربه تاریخی درس نمی گیرند؟ چرا نمی بینند که فضا برای رقابت بلاخره باز است؟ چرا نمی گویند هر طوری شده کاندیدای خودمان را به صحنه بیاوریم؟ البته هیچ نوآوری هم ندارند. نسل جدیدشان هم نوآوری ندارد.

وی جریان اصلاحات را فاقد نوآوری و نیروی تربیت شده جوان دانست و اظهارکرد: الان تعدادی جوان در کابینه معرفی شده داریم این یعنی نخبگانی تربیت شدند. چرا جریان اصلاحات نیروی تربیت شد جدید نداد و هرچه آدم معروف دارد آدم های آفت خورده و ضربه خورده هستند که در جریان فتنه 88 ضربه خوردند؟ طبعا اگر آن ها به میدان بیایند شورای نگهبان قبولشان نمی کند می گوید این تجریه شما است که مصالح ملی را رعایت نکردید، چه طور می خواهید در راس قرار بگیرید؟

جریان اصلاحات مانیفست خود را تهیه کند

مصباحی مقدم همچنین ابراز عقیده کرد: من معتقد هستم این جریان الان به لاک خود رفته است. باید تصمیمات جدیدی بگیرد. بهترین راه این است که مدت مدیدی بنشینند و برای خودشان مانیفستی تهیه کنند. این موضوع در میان خودشان هم مطرح شد. اصلا اصلاح طلبی را تعریف کنند. اصلاح طلبی تعریف نشده این است ک هر کسی از ذن خود یار می شود. یک معنی اصللاحات رفورمیست قرن 17 و 18 است که از تفکر دینی اگزیستانسیالیستی در مقابل تفکر کاتولیستی ایجاد شد. الان موجود هستند افرادی که جز شخصیت های اصلاح طلب هستند و دنبال تغیرات اساسی در ساختار جمهوری اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه "جریان اصلاحات نیازمند باز تعریف خود است" گفت: گاهی اوقات می بینم معنی اصلاح طلبی را عجیب و غریب می گیرند و می گویند همه اصلاح طلب هستند چه کسی هست که نخواهد اوضاع بهتر شود؟ اصلاح طلبی یعنی این؟ من مرتب این جریان را رصد می کنم؛ می بینیم که اصلا تعریف روشنی ار خود ندارند. اگر تعریف روشنی داشته باشند باید ها و نبایدهایشان مشخص می شود. می توانند بگویند هرکه از مانیفست ما خارج شد دیگر اصلاح طلب نیست. ببینند اصلاح طلبی چه قدر هوادار دارد. ای بسا بعضی ها بی خود از ذن خود یار شده اند. ای بسا در سالهای گذشته بخشی از آن ها برانداز شدند. به وسیله خاتمی و روحانی خواسته هایشان محقق نشده است و برانداز شدند؛ خود این نشان دهنده بلاتکلیفی این جریان است. البته تعداد این افراد خیلی نیست.

وی با تاکیدبر اینکه اصلاحات باید تکلیف خود را مشخص کند، ادامه داد: اگر مانیفست مشخصی در چارچوب قانون اساسی و اهداف عالی جمهوری اسلامی با قبول خط قرمزها و با قبول مسئله ولایت فقیه داشته باشند من تصور می کنم مجدد می توانند حرکت بعدی را در ادوار بعدی به خوبی انجام دهند. متین حرکت کنند و هوادارانشان را هم داشته باشند.

از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رد صلاحیت شدن علی لاریجانی برایش تعجب آور نبود، گفت: چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی می افتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند؛ که حکایت از این داشت که یا مناقشه ای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند ولی تکلیف نکردند و یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهار نظرهای دیگران نسبت به لارجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب می آید.

وی درباره حاشیه های پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت به این موضوع افزود: به دنبال جلسه ای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان جا اظهار نظرهای مختلفی بود مجمع یک پارچه با ایشان موافق نبود. برخی ها موافق و برخی مخالف بودند. الان هم بهتر است به این بحث دامن زده نشود.

چرا کرونا درست مدیریت نشد؟

در ادامه مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا در کشور تصریح کرد: متاسفانه وعده هایی برای تولید انبوه واکسن و سرعت واکسیناسیون در داخل داده شد که محقق نشد. این جای انتقاد دارد. برای واردات هم با محدودیت هایی رو به رو بودیم. که الان کم کم بهبود پیدا کرده است. مقداری از محدودیت ها به تامین ارز بر می گشت مقداری هم به اصل موافقت با تامین واکسن از برخی کشورها مثل کره جنوبی. کره جنوبی برای ارسال واکسن هم از آمریکا می ترسید. این نقش FATF نیست نقش تحریم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه که مهم است این است که بسیج جدی و همگانی صورت بگیرد و آن طرح شهید سلیمانی که دوره ای اجرا شد و بسیار موفق بود که از بالای 400 نفر فوتی روزانه به زیر 50 نفر رساند مجدد اجرا شود. نمی دانم چرا ستاد ملی کرونا این طرح را کنار گذاشت. اگر آن اجرا شود حتما موفق خواهد بود و تاثیر بزرگی بر مهار کرونا خواهد گذاشت. آنچه که ما به آن نیازمند هستیم جمع نشدن زیاد مردم در یک محدوده کوچک و مسقف است. اینکه همه آداب مربوط به مبارزه با کرونا رعایت شود مهم است. اگر این اتفاق بیافتد ان شالله امیدواریم روند کرونا کاهشی شود. با ورژن های جدیدی ازاین ویروس هم مواجه شدیم. سرعت و شدت ابتلای دلتا زیاد است. معتقد هستم باید این مسئله خیلی جدی گرفته شود. کما اینکه رهبر انقلاب بر این خیلی تاکید دارند.

رئیسی جلوی خشم مردم را می گیرد

وی در پاسخ به سوالی درباره خشم مردم از این عدم مدیریت و اینکه آیا ممکن است به اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شود نیز اظهارکرد: با رویکرد آقای رئیسی این رویکرد را ضعیف می دانم. خود اینکه ایشان احساس تکلیف کردند به بیمارستان کرونایی ها رفتند و در صف داروخانه بودند تا درد مردم را چهره به چهره بشنود مهم است. در دوره گذشته ارتباط نزدیک مسئولین با مردم را کم داشتیم. وزرا معاونان، استانداران و فرمانداران ارتباط نزدیک وتنگاتنگی باید با مردم داشته باشند و بگویند ما در صحنه هستیم، همدردی می کنیم و تلاش بیشتر و منسجم تری برا یحل مشکلات انجام می دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اظهار امیدواری می کنم برای جناب آقای رئیسی و تیمی که از مجلس رای می گیرد. برای این دوره چهارساله موفق باشند و با داشتن نقشه راه حساب شده و با آسیب شناسی مسائل رخ داده و مشکلات ااقتصادی را با نظر کارشناسان را به صورت جدی برطرف کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها