کد خبر: 512413
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۰:۱۵:۱۹
| |

طالبان:

چین، همسایه بزرگ ما، به ایجاد صلح در افغانستان کمک خواهد کرد

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای گفت، چین می‌تواند به ایفای نقشی "سازنده و مثبت" در زمینه بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان بپردازد.

چین، همسایه بزرگ ما، به ایجاد صلح در افغانستان کمک خواهد کرد
کد خبر: 512413
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۰:۱۵:۱۹

اعتمادآنلاین| سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه با This Week in Asia گفت، طالبان امیدوار به همکاری با چین در راستای برقراری صلح در افغانستان بوده و به وعده‌اش در خصوص عدم اجازه به استفاده از این کشور به عنوان زمینه‌ای برای اجرای حملات از سوی تروریستها عمل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سهیل شاهین بیان کرد: ما آماده تبادل نظر با چین درخصوص چگونگی حصول پیشرفت در زمینه تقویت روابط دوجانبه ما، ایجاد صلح در منطقه و کمک آن به بازسازی افغانستان هستیم.

این سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد: چین به عنوان کشور همسایه بزرگ ما می‌تواند نقشی سازنده و مثبت در زمینه بازسازی افغانستان و همچنین در قبال توسعه اقتصادی و موفقیت مردم افغانستان ایفا کند. انتظار می‌رود که چین نقشش را ایفا کند.

او در ادامه این اظهاراتش بر تعهد طالبان به اجازه ندادن به استفاده گروه‌های شبه نظامی از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تاکید و عنوان کرد که طالبان "پیامی صریح به همه داده مبنی بر این که هیچ کس نمی‌تواند از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و کشورهای دیگر استفاده کند."

چین به عنوان یکی از قدرتمندترین صداهایی که خواستار دادن فضا و کمک به طالبان برای اثبات خودش شده، مطرح بوده است. این در حالی است که گروه‌هایی از افغانها شامل زنان به تلاش برای فرار از افغانستان با توجه به داشتن خاطره سرکوبگری طالبان در دوره حکومت قبلی‌اش ادامه می‌دهند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز یکشنبه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که همه طرف‌ها باید با طالبان ارتباط برقرار کرده و این گروه احیا شده را در میان تغییرات بینادین در حال رخ دادن در افغانستان راهنمایی کنند.

یوئه شیائویونگ، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان نیز در مصاحبه با پایگاه چینی گوآنچا اظهار کرد، پکن آماده مشارکت در بازسازی صلح آمیز افغانستان بوده و بر اهمیت حفظ ارتباطات با این گروه شبه نظامی تاکید می‌کند.

یوئه بیان کرد: با توجه به تجربه من و تعاملاتم با آنها، احساس من این است که طالبان نیز مثل دیگر افغانها و مردم منطقه، مثل مردم حومه‌ها یا روستاهای کشورم است.

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان نگرانی‌ها را در خصوص جلوگیری مجدد از کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان نظیر زمانی که طالبان بین 1996 تا 2001 قدرت را در این کشور در دست داشت، تشدید کرده است. با این حال سهیل این نگرانی را رد کرد.

سهیل شاهین گفت: زنان در سازمانهای مختلف مشغول به کار هستند.

او اظهار کرد، طالبان روز شنبه اعلام کرد همه زنان تحت استخدام وزارت بهداشت عمومی افغانستان باید به سر کارشان برگردند.

وی افزود: امارت اسلامی مساله‌ای با این که زنان کارشان را از سر بگیرند ندارد. آنها باید به طور مرتب به سرکارشان بروند. همین مورد در قبال وزارت آموزش صدق می‌کند. ما مشکلی با دسترسی زنان به تحصیل و کار نداریم.

او درباره حجاب بیان کرد: در جامعه ما همه زنان داوطلبانه حجاب را رعایت می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها